Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Pilot och kameraoperatör.

  1. #1

    Standard Pilot och kameraoperatör.

    Sitter för närvarande med en Taranis som jag styr både copter och kamera med och har nu börjat bygga ny maskin som dessutom kommer ha 3-axlig gimbal och insåg det kanske blir lite svårt att styra ibland.

    Så började fundera på operatörskontroll av gimbalen. Ställde mig frågan hur man löser detta bäst och enklaste är extra radio + mottagare typ ett sånt här kit: http://www.skanehobby.se/sandare/317...mottagare.html Men känns inte helt hundra med 2 mottagare på samma farkost, men kanske inte är så farligt?


    Men tänkte även, kan man inte nyttja Taranisen och dess trainerport på något viss och bara styra de 2 kanalerna jag tänkt nyttja till gimbalen? Är lite småsugen på en custom lösning som använder sig av "joystick" alá gamepads. Frågan är hur man löser detta smidigast dock, jag tänker mig någon form av enkel krets som helt enkelt bara skickar ut de pulser som krävs och något sätt att "trimma" dessa?

  2. #2

    Standard

    Bygg en extra styrspak på taranisen. Ganska enkelt.

  3. #3

    Standard

    Bygg en extra styrspak på taranisen. Ganska enkelt, jag har påbörjat det på min taranis. Tidigare gjorde jag en dylik installation på min Turnigy 9x och hade en tråd om du både här på rcflyg och på fpvlab.

  4. #4

    Standard

    Tanken var lite att flytta ansvaret för kameran ibland från mig till någon annan. På ett sätt jag är nöjd med vilket tyvärr inte alltid är enklaste möjligaste :P

    Kan du länka? Kan ju kika i alla fall och se om det verkar passa min "körstil" i smaken näre kommer till att greppa.

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Använd trainerporten och bypassa de tre kanalerna från slaven till kanalerna som styr gimbalen bara. Riktigt enkelt Antingen gör du det enkelt med en vanlig 3,5mm kabel mellan sändarna (en billig Turnigy 9x duger utmärkt som slav) eller om du vill göra det snyggt kan du använda en PPM mottagare i taranisen till trainerporten och göra en trådlös buddybox lösning.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6

    Standard

    Tanken var en liten vagga (sladdad eller trådlös) med bara en joystick/spak för pan/tilt samt skärmen som tar emot bilden från gopron. Frågan är om man kan på något vis köra typ gamepad-spak eller liknande eller om man får slakta en radio och plocka bort allt onödigt (allt utom huvudkretskort, trainerport och en spak?)

  7. #7

    Standard

    Om du vill ha separata kontroller så är väl det enklöaste att helt enkelt köra med dubbla mottagare och dubbla sändare?

    Tråd på rcflyg.se: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...B6r-kamera-P-T

    Tråd på fpvlab.com: http://fpvlab.com/forums/showthread....amera-pan-tilt

    Hölje för styrspak till Taranis: http://www.thingiverse.com/thing:494775

  8. #8

    Standard

    Men det där kan vara lite exakt som jag tänkt mig. Förutom att man sätter det i ett externt chassi som nissen på fpvlab!
    Är din joystick av något speciellt slag, eller är det en enkel manick med några kontaktpunkter och 4-8 lägen bara?
    Senast redigerat av oddname den 2015-09-09 klockan 18:11.

  9. #9

    Standard

    Slängde ihop en enkel modell hur jag vill ha det, en tray med joysticken, och lcden man placerar i den Så mobba inte den stackars modellen, orkade inte fixa allt perfekt!
    I teorin väldigt enkelt, i praktiken får vi se :P Har i alla fall kunskapen till det mesta och en fin cnc-fräs som kan vara behjälplig.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	quickrendergimbal.jpg 
Visningar:	220 
Storlek:	25,5 KB 
Id:	54448


    En lite bättre rendering som visar ungefärlig storlek Förhoppningsvis kommer det att lyckas med allt med.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	taranis-lcd-comparison.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	41,3 KB 
Id:	54451



    Och nu var jag duktig och gjorde en bättre rendering:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lcd_render_fine.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	42,5 KB 
Id:	54456
    Senast redigerat av oddname den 2015-09-10 klockan 09:21.

  10. #10

    Standard

    Tanken är enkel, ett 2-delat skal i plast, tänker köra det ut i cibatool alt fixa spons på en riktigt bra 3D-print.
    Dessa ska antingen vara sammanfogade permanent eller gå att dela på, med tanke på formen bör det vara lätt fixat.
    I höger grepp ska elektronik och spak finnas för styrning och i vänster eventuell sammanlänkande elektronik, trådat eller trådlöst.

    Sen är det ganska enkelt, en undre platta i aluminum som gör det hela lite stöd, samt skruvhål i fronten för 1/4" skruven som man fäster skärmen med annars. En inte helt orimlig idé mao

  11. #11

    Standard

    Äsch, varför inte skippa styrspaken och helt enkelt köra med en headtrackingmodul istället? Bara att fästa HT-modulen på en skärm som har inbyggd mottagare. Bara att rikta skärmen så flyttas bilden, detta med en knapp för att centrera borde fungera bra. Skärmen nedan är ljusstark och borde fungera bra även i relativt starkt solljus.

    Skärm: http://www.rangevideo.com/lcd-screen...im-design.html

    HT-modul: http://www.rangevideo.com/search?con...=head+tracking

    Alternativt kan du ju köpa goggles med inbyggd HT och mottagare men det blir dyrare och kanske svårare att rikta exakt så som man vill.

  12. #12

    Standard

    Har redan alla delarna från gamla quaden så, lcd etc. Headtracking är nog inget bra heller om man vill ha lite mer kontroll och stabilitet som jag förstått, Duger till ren FPV, men kanske inte om man vill ha bra inspelat material

    En ren spak är det som vore bäst för syftet. Frågan är bara hur man löser det smidigast bara, tips på att anpassa någon vettig joystick, typ gamepad att peta ut ppm värden?

  13. #13

    Standard

    I sökandet efter information (hittat flera intressanta lösningar, lutar mot en frsky hack module med ett kort som läser om potentiometrar till ppm) så har jag renderat en lite 360 graders video. Tänker mig att skalet ska 3D-printas av något trevligt företag, 1 del för enkelhetens skull med en pulverlackad plåt undertill som "lock".


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •