Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: RCV motorer

  1. #1

    Standard RCV motorer

    Jag har blivit lite nyfiken på dessa motorer särskilt sp varianten då man kan pula in den i nosen på en slimmad warbird plus att den är växlad.
    Finns det någon här inne som åker med nån sån? går dom bra?
    Det enda inköpsstället jag hittar i europa är http://www.westonuk.co.uk/ finns det fler? om inte är de pålitliga att beställa från?

    Mvh
    JP

  2. #2

    Standard

    Nu ser ju mitt blinda öga att de finns att inhandla i Svedala.
    Men kom gärna med lite input om motorn ifråga.

    /JP

  3. #3

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nej, dom finns inte i Svedala för vi har ingen hobbyaffär här. Däremot har www.airmedia.se dem på sin hemsida sedan länge. Kolla med Ove.

    Uttrycket "Hem till Gamla Svedala" betyder egentligen "Hem till gamla Sverige" Tyvärr så har ordet "Gamla" försvunnit i hanteringen på senare tid.

    Hälsningar från Svedala.
    Kay krut

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Och fundera ett par varv extra innan du handlar en slik,de behöver massor av kylning varpå finessen med dessa går förlorad alltsom oftast och de jag har pysslat med låter något otroligt &%"/¤!!!
    Men allt är kul att pröva?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Hej.
    Jag har en RCV 60sp som jag körde i en Kyosho FW190 med en 3 bladig propeller.
    Precis som Bokis säger så kräver motorerna att du bafflar kylluften då kylflänsarna ''sitter fel väg'' på dom.
    Dom mycket varmare än vad en vanlig motor gör. Men jag köpte min då jag var mycket nyfiken på hur dom fungerade. Bom är inte lika starka som en vanlig 60 4 takt till exempel. Men min FX 190 flög ganska skala lik med den 3bladiga propellern.
    Men en kastvind vid take off avslutade det experimentet. Är lite less att Kyosho inte finns att köpa i sverige längre.. Gillade deras maskiner.. Och ja, som också Bokis nämnde.. Dom är ganska ljudliga, det är kuggen i utväxligen som ylar lite.. Men en warbird skall låta lite också .. Jag hade inget problem med ljudet.. Kom ihåg att du måste starta dom på insexskruven på växelhuset. Inte använda startmotor på spinnern.. Motorerna gillar inte det..

    Over and out. Peter

  6. #6

    Standard

    Jo att behöva baffla från luftintag och cyllen är jag med på så det är inga problem. Menar ni att den går väldigt hett även om man drar bra med luft runt den?
    Att de låter gör mej inget, lite vissel från lådan får väl agera som kompressor ljudet i orginalmotorn. Jag gillar att den kan dra ganska stora propellrar, rekomenderad propp på 120:an upp till 20x12 känns som en smäck.
    Tror ni 120:an räcker till i en musse på ca 188 cm och kanske runt 5-6 kg?

    Sen som du säger Bokis, kul att testa nya prylar, i värsta fall får man väl hänga i en elspis under läppen på planet.

    //JP

  7. #7
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    RCV motorer är ju intressanta men som sagt så utvecklar dom enorma värmemängder. Av alla de skalaflygplan jag känner till och där RCV skulle passa så är kåpor osv utformade på det sättet att kylning är näst intill nada. Vet inte om man kanske kunde montera någon sort av fläkt som med extern matning kunde kyla? Vad vet jag? Släng in en påse is?

  8. #8

    Standard

    Tanken var en P51 C men man kanske får tänka om och ha en B version med Allison motorn så man får luftintag på ovan sidan, då kan man ju leda luften från ovansidan genom flänsarna direkt ner till undersidan med ett osynligt hål.
    En extern fläkt som kyla? det sitter väl det redan på planet?
    Annars blir det en påse is och vattenkylning.

  9. #9

    Standard

    Jag har en RCV SP 1.20 i en ESM Stuka. Startar lätt, går lätt och bra. Startade och gick tills jag stängde av den. Vanliga fyrtaktare lär ska stanna mycket lättare. Läser man bruksanvisningen så ska man se till att ha 1 in 3 ut vad gäller area på ventilation och så måste man ha fläns/flänsar som styr upp luften mot de korkat felvända flänsarna. Låter nog en del jo, mest från pipan på min (som är förlängd och har extrarör), men det tänker man inte på när man flyger. Tycker bensinare låter sjukt mycket mer och har klart mer irriterande oljud. Väger mer än vanliga fyrtaktare, men deras form är ju helt klart största orsaken till att man väljer en sådan motor. Vem vill ha en massa hål överallt på kåpan med utstickande motordelar. Enligt manualen har dessa RCV 1.20 samma kraft som vanliga fyrtakts-1.20. Knäpp konstruktion som faktiskt fungerar. Utväxlingen är väl 2:1 så proppen snurrar med halv fart. 3-bladig med dubbelt högre stigning än man är van med. Drar fint och jämnt. Dreven låter mindre efter en stund. Motorn och flyget ska förvaras med spinnern mot golvet så att säga. Starterns insex är inte samma som i helis och så måste startern gå medurs!!! Måste flyga mer så jag får se hur het motorn blir.

    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=11497
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Tack för svaren.
    En annan tanke som slog mej, hur känsliga är dessa för att stoppa näsan i spenaten jämfört med vanliga motorer? jag tänker att eftersom man inte får starta motorn via propellern så måste väl själva sliden som vrider proppen och matar soppan vara lite känslig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •