Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Astro Viking "eltimer" av oldtimer

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard Astro Viking "eltimer" av oldtimer

    För sådär 20 år sen fick min pappa en balsabyggsats för Astro Viking när han fyllde jämnt. Det är en oldtimer med "modern" teknik i form av elmotor.

    Min pappa är en duktig balsabyggare med ett antal små Guillowsmodeller och även en stor Catalina och Klemm 35 i bagaget. Jag byggde dock ihop denna modell och hängde upp den i taket där den huserat sedan dess. Den hade en borstmotor, av/på fartreglage och en stor 8,4 V NiCd. Den har lämnat marken av egen kraft en gång, men jag sprang bakom och höll i stabben....

    Nu när det var dags för honom att fylla jämnt igen kändes det som det var dags att sluta cirkeln. Häromdan fick den en borstlös setup som jag lånade från min FunMan och vi torrkörde lite. Vikten sjönk med ca ett halvt kilo så jag hoppas på goda flygegenskaper. Jag fick ta ack från min EasyStar och ställa på högkant mot motorspantet för att få tyngdpunkten rätt. Det finns iofs möjlighet att flytta fram servona lite i flygkroppen men det medför massa extrajobb.

    Det känns helt klart nervöst att flyga den, planen är att få upp den och fota/filma lite och sen får den kanske återgå till taket, förutsatt att den är hel....

    Är det någon som flugit något liknande eller har bra tips? Den borde vara "snäll" tänker jag mig och premiären kommer göras i helt vindstilla förhållanden.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	126,1 KB 
Id:	54476  
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •