Reklam

Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 38910111213
Resultat 241 till 249 av 249

Ämne: Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

haskells avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Hej,
    har uppgraderat mina mottagare med stabilisering och 8-kanalaren får en kryssruta ifylld for Quick mode tror jag det stod
    i Configverktyget men ej i 6-kanalaren. Nu undrar jag om jag kanske har gjort ngt fel? Var kan man hitta dokumentationen
    till detta nya mode?

Reg.datum
    May 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

"Quick mode/Simple mode/Convienent mode" är för att du enklare skall kunna styra de 3 viktigaste "moderna" - helt urkopplad stab, vanlig stabilisering på alla roder resp "auto level". Om du har senaste versionen av firmware till resp mottagare så bör detta val finnas på båda mottagar-modellerna. Jag har i alla fall kört så sen i somras men då var det nog nån form av beta-firmware.
    Hoppas detta fortfarande gäller men jag är rätt övertygad om att det är så:
    Kanal 10:
    + 100 = Manuell mode (Stabbe OFF)
    0 = Stabiliserings mode
    - 100 = Auto Level
    Kanal 9 är Gain - behöver inte heller användas om man inte vill ändra under flygningen.
    Kanal 12 behöver bara gå från +/- 100 till 0 två ggr inom tre sekunder för att hamna i kalibreringsläge. Jag har nog satt denna kanal på en återfjädrande brytare.
    Sen ge maxlägen med alla roder ett par gånger för varje roderutslag.

Då måste även trotteln vara satt till -100.
    Jag brukar avsluta detta kalibreringsläge med att ge lite trottelutslag. Denna kalibrering är viktig att göra före första flygningen för att försäkra sig om att stabiliseringen har tillgång till de maximala roderutslag som man satt på modellen och för att autolevel skall fungera (kärran skall vara placerad i ungefärligt flygläge under kalibreringen).

Roger

haskells avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Hej,
    tack för snabbt svar. Jag laddade ner fw till respektive mottagare och uppdaterade genom STK, körde därefter kalibrering
    i respektive configprogram vilket jag tror är rätt metod att använda. Kanske att det har kommit någon ny release av konfigprogrammet där man kan köra båe 6- och 8-kanalaren, om ej får jag göra om uppdateringen, för det är väl fortfarande en fw till respektive mottagare?

Standard

Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Hej,
    ...Var kan man hitta dokumentationen
    till detta nya mode?
    Mina S8R fungerar som Roger säger. Jag kör Config Tool v1.8.4 och firmware i mottagarna är S8R_LBT_20171018 och det finns faktiskt info om Quick Mode i den senaste manualen:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SXR quick mode.JPG 
Visningar:	17 
Storlek:	56,3 KB 
Id:	65491
    /Leif

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

Standard

Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Hej,
    har uppgraderat mina mottagare med stabilisering och 8-kanalaren får en kryssruta ifylld for Quick mode tror jag det stod
    i Configverktyget men ej i 6-kanalaren. Nu undrar jag om jag kanske har gjort ngt fel? Var kan man hitta dokumentationen
    till detta nya mode?
    Får du inte kryssrutan eller är den inte I kryssad ?
    Om rutan saknas så ladda ner senaste versionen av PC config, under tools här
    https://www.frsky-rc.com/s6r/

Reg.datum
    May 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Jag kör mest S6R men gör de flesta inställningarna via min Horus X12S (FrOS) men samma sak kan ju göras i OpenTX via LUA-script - så gör jag i Taranisen. Flashar mottagarna gör jag via sändaren. Enda gången jag har mottagaren ansluten till PCn är när de är helt nya och jag gör den inledande kalibreringen av mottagarens olika lägen.
    Roger

haskells avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Fick ej ngn x-ruta. Har nu uppdaterat config tool och nu finns den där.

haskells avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Tack ni 3, ni är som en help desk bra och snabb support. Nu skall jag städa upp bland alla filer och program så att det blir lättare att sköta detta. Än en gång tack!

Standard

Hej!

Vet inte hur många av er som använder OrangeRX modul för att flyga med Spektrum mottagare med era Taranis, men jag har noterat ett allvarligt problem som drabbar både X9D och X9E.
    Symtomet är att radion helt utan anledning startar om och ofta med felmeddelandet att den saknar SD-kort.
    Jag har lyckas härleda problemet till OrangeRX modulen som boven i dramat.
    Det finns dock en enkel lösning, klipp av ben 2 och 5 i kontakten inne i modulen, dom ska inte användas och varför dom är anslutna till något är för mig i gåta?
    Om ben 2 används för något annat i Taranis vet jag inte, men ben 5 tillsamman med ben 3 och 4 är det vi använder för att skjuta ut ny firmware till våra mottagare.
    /Jonas

Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 38910111213

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •