Reklam

 
Sidan 13 av 14 FörstaFörsta ... 3891011121314 SistaSista
Resultat 241 till 260 av 280

Ämne: Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

  1. #241

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej,
    har uppgraderat mina mottagare med stabilisering och 8-kanalaren får en kryssruta ifylld for Quick mode tror jag det stod
    i Configverktyget men ej i 6-kanalaren. Nu undrar jag om jag kanske har gjort ngt fel? Var kan man hitta dokumentationen
    till detta nya mode?

  2. #242


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Quick mode/Simple mode/Convienent mode" är för att du enklare skall kunna styra de 3 viktigaste "moderna" - helt urkopplad stab, vanlig stabilisering på alla roder resp "auto level". Om du har senaste versionen av firmware till resp mottagare så bör detta val finnas på båda mottagar-modellerna. Jag har i alla fall kört så sen i somras men då var det nog nån form av beta-firmware.
    Hoppas detta fortfarande gäller men jag är rätt övertygad om att det är så:
    Kanal 10:
    + 100 = Manuell mode (Stabbe OFF)
    0 = Stabiliserings mode
    - 100 = Auto Level
    Kanal 9 är Gain - behöver inte heller användas om man inte vill ändra under flygningen.
    Kanal 12 behöver bara gå från +/- 100 till 0 två ggr inom tre sekunder för att hamna i kalibreringsläge. Jag har nog satt denna kanal på en återfjädrande brytare.
    Sen ge maxlägen med alla roder ett par gånger för varje roderutslag.

    Då måste även trotteln vara satt till -100.
    Jag brukar avsluta detta kalibreringsläge med att ge lite trottelutslag. Denna kalibrering är viktig att göra före första flygningen för att försäkra sig om att stabiliseringen har tillgång till de maximala roderutslag som man satt på modellen och för att autolevel skall fungera (kärran skall vara placerad i ungefärligt flygläge under kalibreringen).

    Roger

  3. #243

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej,
    tack för snabbt svar. Jag laddade ner fw till respektive mottagare och uppdaterade genom STK, körde därefter kalibrering
    i respektive configprogram vilket jag tror är rätt metod att använda. Kanske att det har kommit någon ny release av konfigprogrammet där man kan köra båe 6- och 8-kanalaren, om ej får jag göra om uppdateringen, för det är väl fortfarande en fw till respektive mottagare?

  4. #244

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Hej,
    ...Var kan man hitta dokumentationen
    till detta nya mode?
    Mina S8R fungerar som Roger säger. Jag kör Config Tool v1.8.4 och firmware i mottagarna är S8R_LBT_20171018 och det finns faktiskt info om Quick Mode i den senaste manualen:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SXR quick mode.JPG 
Visningar:	42 
Storlek:	56,3 KB 
Id:	65491
    /Leif

  5. #245

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Hej,
    har uppgraderat mina mottagare med stabilisering och 8-kanalaren får en kryssruta ifylld for Quick mode tror jag det stod
    i Configverktyget men ej i 6-kanalaren. Nu undrar jag om jag kanske har gjort ngt fel? Var kan man hitta dokumentationen
    till detta nya mode?
    Får du inte kryssrutan eller är den inte I kryssad ?
    Om rutan saknas så ladda ner senaste versionen av PC config, under tools här
    https://www.frsky-rc.com/s6r/

  6. #246


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag kör mest S6R men gör de flesta inställningarna via min Horus X12S (FrOS) men samma sak kan ju göras i OpenTX via LUA-script - så gör jag i Taranisen. Flashar mottagarna gör jag via sändaren. Enda gången jag har mottagaren ansluten till PCn är när de är helt nya och jag gör den inledande kalibreringen av mottagarens olika lägen.
    Roger

  7. #247

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Fick ej ngn x-ruta. Har nu uppdaterat config tool och nu finns den där.

  8. #248

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Tack ni 3, ni är som en help desk bra och snabb support. Nu skall jag städa upp bland alla filer och program så att det blir lättare att sköta detta. Än en gång tack!

  9. #249

    Standard

    Hej!

    Vet inte hur många av er som använder OrangeRX modul för att flyga med Spektrum mottagare med era Taranis, men jag har noterat ett allvarligt problem som drabbar både X9D och X9E.
    Symtomet är att radion helt utan anledning startar om och ofta med felmeddelandet att den saknar SD-kort.
    Jag har lyckas härleda problemet till OrangeRX modulen som boven i dramat.
    Det finns dock en enkel lösning, klipp av ben 2 och 5 i kontakten inne i modulen, dom ska inte användas och varför dom är anslutna till något är för mig i gåta?
    Om ben 2 används för något annat i Taranis vet jag inte, men ben 5 tillsamman med ben 3 och 4 är det vi använder för att skjuta ut ny firmware till våra mottagare.
    /Jonas

  10. #250

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Ja, är det en Futaba eller JR modul?
    Är det Futaba behöver du ett adapter kort / kablar för att flytta kontaktstiften rätt...
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

    Hej,
    öppnar denna gamla tråd. Har bestämt mig för att försöka sätta in min modul för Futaba i min x9e, vad är det för adapterkort som behövs och var köper man det? Modulen jag har heter V8FT, vilka gamla mottagare kan jag köra på den via min x9e-eu?

    Håkan

  11. #251


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kört en sån här (säkert en tidigare version) i min Taranis med Assan och Spektrum-modul - http://www.flytron.com/openlrs/123-f...e-adapter.html
    Roger

  12. #252

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Tack, skall kolla om denna funkar.

  13. #253

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej igen, har inte kommit till skott med att sättain min modul i min x9e ännu och ser då att det finns en modul som heter
    iRange IRx4 plus somfunkar till Taranis och med de nyare fw. Jag blir inte riktigt slug på om den funkar direkt i x9e, är det någon som provat eller som kan läsa bättre än jag kan i de produktbeskrivningar som finns. Tyvärr så säljs den av Banggood
    vilken jag ej har så god erfarenhet av.

  14. #254

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Hej igen, har inte kommit till skott med att sättain min modul i min x9e ännu och ser då att det finns en modul som heter
    iRange IRx4 plus somfunkar till Taranis och med de nyare fw. Jag blir inte riktigt slug på om den funkar direkt i x9e, är det någon som provat eller som kan läsa bättre än jag kan i de produktbeskrivningar som finns. Tyvärr så säljs den av Banggood
    vilken jag ej har så god erfarenhet av.
    Hej, ja den fungerar.
    Lägg in OpenTX 2.2.3.
    Eventuellt får du modifiera höljet på modulen så du får dit antenn kontakten.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk
    Senast redigerat av FinnbyFraggel den 2019-07-30 klockan 19:46. Anledning: Auto korigering i telefon gjorde fel....

  15. #255

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Tack!��

  16. #256

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Har nu fått hem min modul och så klart att den förlängninskabel jag köpte varken räckte för att sätta i det förborrade hålet eller passade mot antennen då sladden avslutades med en hona. Jag skulle behöva en ca 20 cm lång sladd med en hankontakt att skruva antennen på. Har googlat för att hitta en sådan i Sverige men kan ej hitta någon. Läste lite på Aloft Hobby i USA och de har lagt in en brasklapp om äldre x9e vilket jag väl får räkna min som(2015).https://alofthobbies.com/x9e-antenna...ma-female.html . Jag förstår inte allt i denna text. Eller skall jag köpa en sån här https://alofthobbies.com/200mm-rf-ex...ma-female.html. ? Undrar var man kan köpa en sådan i Sverige, sedan funderar jag hur det är att skarva antennsladdar mht räckvidd etc.

  17. #257

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Har nu fått hem min modul och så klart att den förlängninskabel jag köpte varken räckte för att sätta i det förborrade hålet eller passade mot antennen då sladden avslutades med en hona. Jag skulle behöva en ca 20 cm lång sladd med en hankontakt att skruva antennen på. Har googlat för att hitta en sådan i Sverige men kan ej hitta någon. Läste lite på Aloft Hobby i USA och de har lagt in en brasklapp om äldre x9e vilket jag väl får räkna min som(2015).https://alofthobbies.com/x9e-antenna...ma-female.html . Jag förstår inte allt i denna text. Eller skall jag köpa en sån här https://alofthobbies.com/200mm-rf-ex...ma-female.html. ? Undrar var man kan köpa en sådan i Sverige, sedan funderar jag hur det är att skarva antennsladdar mht räckvidd etc.
    Du ska definitivt inte skarva kabeln.....
    Jag gissar att det är en sådan här du behöver, [Kr30.33]Transmitter*Extension*Cable RP-SMA*Male to*RP-SMA Female Plug 15cm for RC Drone FPV Racing RC Parts from Toys Hobbies and Robot on banggood.com
    https://banggood.app.link/aNObI9XSkZ
    Brukar normalt ta 10-14 dagar att få hem med RÄTT frakt alternativ.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  18. #258

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej igen,
    har nu fått en låda utskriven i 3D för att kunna få plats i sändaren. Har ställt in ratten på 0 för att komma
    åt Serial mode. När jag skapar modellen får jag upp x-ternal RF, men det jag kan välja mellan är PPM,XJT,
    DSM2 LP45,R9M FCC och SBUS. Den mottagare jag vill binda är Frsky V8R4 vilken jag normalt flyger med
    min Futaba med xjt-modul. Har jag missuppfattat att vid serial mode kommer jag åt alla existerande protokoll
    från min x9e?

    Någon som vet?

  19. #259

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Hej igen,
    har nu fått en låda utskriven i 3D för att kunna få plats i sändaren. Har ställt in ratten på 0 för att komma
    åt Serial mode. När jag skapar modellen får jag upp x-ternal RF, men det jag kan välja mellan är PPM,XJT,
    DSM2 LP45,R9M FCC och SBUS. Den mottagare jag vill binda är Frsky V8R4 vilken jag normalt flyger med
    min Futaba med xjt-modul. Har jag missuppfattat att vid serial mode kommer jag åt alla existerande protokoll
    från min x9e?

    Någon som vet?
    Du får hälla ner FW 2.2.x med multiprotokoll aktiverat i radion för att få stöd för övriga protokoll.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  20. #260

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej, har nu uppgraderat till 2.2.4 och multi mode. Så långt fungerar det genom att jag kan välja FrSky och sedan finns det en drös med val. Vad skall jag välja för protokoll till V8R4 som jag utan problem hart kört i frskymodulen i min Futaba?
    Har försökt att binda mot alla de protokoll som finns men får det ej att funka. Inte lätt det här��

Sidan 13 av 14 FörstaFörsta ... 3891011121314 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •