Reklam

 
Sidan 9 av 14 FörstaFörsta ... 4567891011121314 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 280

Ämne: Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

  1. #161


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns väl lite info om olika lösningar tidigare i denna tråd vill jag minnas.
    Roger

  2. #162

    Standard

    Jag köpte mina från RC Studio i Tjeckien:
    https://rcstudio.cz/en/search?orderb...query=CNCsetTE
    (inlägg #149 i denna tråd)
    Senast redigerat av pernstig den 2016-04-11 klockan 09:45. Anledning: Stavfel
    /Leif

  3. #163
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    60
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag köpte mina från RC Studio i Checkien:
    https://rcstudio.cz/en/search?orderb...query=CNCsetTE
    (inlägg #149 i denna tråd)
    Tack för tipsen. Den tjekiska varianten verkar aningens billigare.
    @Pernstig: Hur gick det att beställa från dem?

    mvh /Thom
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  4. #164

    Standard

    Inga som helst problem, jag fick ett seriöst intryck. När jag beställde var armarna tillfälligt slut men man kunde ställa sig i kö och fick meddelande när de åter fanns i lager.
    /Leif

  5. #165

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej,

    hur ser jag att jag fått in rätt FW EU-LBT? Det här är den jag läste in,openTx_mode2_nonEU.bin.
    Jag kan ej binda en X4R. I Version för Tx står det opentx-taranis-x9e Ver 2.17 2016-04-13 .
    Det känns fortfarande lite skakigt att hålla på med dessa uppdateringar men det blir väl bättre bara
    man kommit igång att flyga med den.

  6. #166

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Hej,

    hur ser jag att jag fått in rätt FW EU-LBT? Det här är den jag läste in,openTx_mode2_nonEU.bin.
    Jag kan ej binda en X4R. I Version för Tx står det opentx-taranis-x9e Ver 2.17 2016-04-13 .
    Det känns fortfarande lite skakigt att hålla på med dessa uppdateringar men det blir väl bättre bara
    man kommit igång att flyga med den.
    Du ser inte vilken firmware du har i mottagare eller sändarmodul, det måste du veta.....
    Den filen du hänvisar till, openTx_mode2_nonEU.bin är firmware för radion och har inget med firmware i sändarmodulen att göra, men om du ska köra EU LBT bör du även köra openTX EU.
    Har du någon mottagare som fungerar?
    Är den märkt med 2015 är det en EU, dom som är märkta med EU-LBT har den senaste firmware och kräver att även sändarmodulen har samma firmware.
    /Jonas

  7. #167

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej,
    tack för snabbt svar. Jag har gjort 'Skriv firmware till radion' efter att ha uppdaterat Companion.
    Om nu detta ej är rätt, hur skall jag göra för att få firmware i radion att bli EU-LBT?

  8. #168

    Standard

    Du måste hämta ner XJT EU_LBT firmware, http://frsky-rc.com/download/down.php?id=232 kopiera ut den på ditt SD-kort till mappen FIRMWARES och sen från radions meny bläddra dig fram till den filen på SD-kortet och välja "Update internel module".

    MEN!!!!
    Har du några mottagare som saknar märkning eller är märkta med 2015 är du tvungen att uppdatera även dessa för att dom ska fungera.
    /Jonas

  9. #169

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Tack Jonas,
    jag har bara en 'gammal' som följde med radion men jag har däremot två nya. När jag
    fått dessa nya att funka skall jag flasha om den 'gamla'.


    Edit.
    fick det att funka på en gång.Nu kan jag börja med att programmera min lilla elseglare
    för test.
    Senast redigerat av haskell den 2016-04-13 klockan 18:15.

  10. #170

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Tack Jonas,
    jag har bara en 'gammal' som följde med radion men jag har däremot två nya. När jag
    fått dessa nya att funka skall jag flasha om den 'gamla'.
    Då hoppas vi att dom "nya" är märkta "EU-LBT" annars måste du uppdatera alla tre mottagarna......
    Var noga så du får alla kablar rätt om du ska uppdatera mottagarna från radion!

    /Jonas

  11. #171

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    ...men om du ska köra EU LBT bör du även köra openTX EU.
    /Jonas
    Varför bör man det? Jag installerade Open Tx EU och bockade för EU i Companion "Settings Options" (det var innan EU-LBT skulle installeras i sändarmodulen). Vid senaste flash av Open Tx tog jag bort EU-bocken. Vad är rätt?
    /Leif

  12. #172

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Varför bör man det? Jag installerade Open Tx EU och bockade för EU i Companion "Settings Options" (det var innan EU-LBT skulle installeras i sändarmodulen). Vid senaste flash av Open Tx tog jag bort EU-bocken. Vad är rätt?
    Eftersom samtliga EU versioner av openTX stänger av D8 mode som inte är tillåtet inom EU.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  13. #173

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Eftersom samtliga EU versioner av openTX stänger av D8 mode som inte är tillåtet inom EU.
    http://openrcforums.com/forum/viewto...109542#p109542
    Det har ger ju lite perspektiv till hur brottslig man är. D8-mode är alltså förbjuden på nytillverkade sändare men inte gamla, gränsdatum satt till jan 2015. Det här är ju uppenbarligen en lag som tillkommit för att man vill fasa ut en teknik, precis som man gjort med glödlampor.
    Innan jag bytte till nya LBT-EU så körde jag med extern radiomodul till mina gamla D8-mottagare, vilket torde vara helt enligt EU-reglerna eftersom den är köpt före 2015. Om jag nu redan har legal D8-modul i radion, då känns det ju tämligen svårt att motivera varför man inte ska aktivera D8 på den interna också (och därigenom komma åt telemetridata).

  14. #174
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Lagen handlar bara om SÄLJA. Det är tillåtet att flasha om.

    Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
    fredrik

  15. #175

    Standard

    Eftersom Frsky själva säger att man ska köra EU firmware i radion mot EU-LBT i sändarmodulen kan man förmodligen inte garantera full kompabillitet på annat sätt.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  16. #176

    Standard

    Bra, då är vi nog överens - vi pratar bara förbi varandra.
    Man ska köra EU firmware i radion mot EU-LBT i sändarmodulen, där är vi helt eniga!
    Frågeställningen gällde det här:
    I EU firmware i radion kan man styra hur radiomenyn ser ut via den EU-kryssruta som diskuteras. I ena läget finns D8 som alternativ och i det andra är D8 dolt. Det är dock samma firmware i båda alternativen, enligt vad jag förstått. Det här är bara en parameterfråga.
    /J

  17. #177

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    I EU firmware i radion kan man styra hur radiomenyn ser ut via den EU-kryssruta som diskuteras. I ena läget finns D8 som alternativ och i det andra är D8 dolt. Det är dock samma firmware i båda alternativen, enligt vad jag förstått. Det här är bara en parameterfråga.
    /J
    Tack för klarläggandet, nu förstår även jag
    /Leif

  18. #178

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Då hoppas vi att dom "nya" är märkta "EU-LBT" annars måste du uppdatera alla tre mottagarna......
    Var noga så du får alla kablar rätt om du ska uppdatera mottagarna från radion!

    /Jonas

    Hej,
    har nu tänkt flasha om min x6r till EU-låt. Har kollat på tuben och sett hur man flashar från den äldre
    modellen av taranis där man kan ta bort sändarmodulen och koppla in en moddad servokabel på
    modulens stift. Hur gör man på x9e, öppnar man sändaren och tar bort modulen på samma vis?

  19. #179

    Standard

    Japp, samma kontaktstift sitter under locket på 9E.

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  20. #180

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Japp, samma kontaktstift sitter under locket på 9E.

    Skickat från min Taranis via Tapatalk
    Tack för infon, hittade till slut en video där de flashade från en 9E så nu funkar även den mottagaren.

Sidan 9 av 14 FörstaFörsta ... 4567891011121314 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •