Reklam

 
Sidan 11 av 14 FörstaFörsta ... 67891011121314 SistaSista
Resultat 201 till 220 av 280

Ämne: Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

  1. #201

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej,
    jag har stött på patrull när jag skall programmera flaps. Har en X6R mottagare med en S-Bus decoder som jag har
    definierat till kanal 7-10. I inputs så är input I07 100KN7 och I08KN8, inga fler inställningar där.
    I mixer så ser det ut såhär:
    KN7 0I07 SC(upp)
    += 20I07 SC-
    += 60I07 SC(ner)

    KN8 0I08 SC(upp)
    += 20I08 SC-
    += 60I08 SC(ner)

    Ingenting händer utom att ena servot börjar att morra då jag drar ur sladden från extendern och sätter tillbaka den.
    Måste man göra något med mottagaren då man använder S-Bus eller är det ngt man måste göra på sändaren?
    På kanal 7 och 8 i 'Servon' är detr std-inställning. I modellinställningar är det Läge D16 samt Kanalområde KN1 - 10.
    Var har jag gjort fel någonstans?
    Senast redigerat av haskell den 2016-06-18 klockan 13:57.

  2. #202

    Standard

    Vad kan man använda den inbyggda Bluetooth modulen till? Någon som försökt? Hur funkar det?
    /Leif

  3. #203


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Inbyggd BT-modul ? Vilken Taranis har det ? Borde väl i så fall vara för att få ljudet direkt i örat via ett BT-headset.
    Skulle inte vara helt fel och då slipper ju kompisarna höra vad min sändare tjatar om...
    Roger

  4. #204

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Inbyggd BT-modul ? Vilken Taranis har det ? Borde väl i så fall vara för att få ljudet direkt i örat via ett BT-headset.
    Skulle inte vara helt fel och då slipper ju kompisarna höra vad min sändare tjatar om...
    Roger
    X9E har BT, men tyvärr inget stöd för ljud den vägen....
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  5. #205


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - då kan man ju fråga sig vad den är bra till....
    Roger

  6. #206

    Standard

    Väcker denna sovande tråd om X9E efter en iakttagelse om den inbyggda laddkretsen.
    Laddkretsen slutade fungera på kompisens X9E så jag kopplade bort den och han laddar nu accen direkt från en vanlig programmerbar laddare. Det visade sig att drifttiden på sändaren ökade från ca 5 timmar till 11 timmar så jag har ändrat min egen X9E på samma sätt och med samma förbättring av drifttiden. Verkar som den inbyggda laddkretsen är långt ifrån optimerad.
    /Leif

  7. #207

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Väcker denna sovande tråd om X9E efter en iakttagelse om den inbyggda laddkretsen.
    Laddkretsen slutade fungera på kompisens X9E så jag kopplade bort den och han laddar nu accen direkt från en vanlig programmerbar laddare. Det visade sig att drifttiden på sändaren ökade från ca 5 timmar till 11 timmar så jag har ändrat min egen X9E på samma sätt och med samma förbättring av drifttiden. Verkar som den inbyggda laddkretsen är långt ifrån optimerad.


    Kan man få lite mer info md detta mod ?
    verkar jäkligt smidigt

  8. #208

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Hur låg spänning vågar ni flyga med?
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  9. #209

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Väcker denna sovande tråd om X9E efter en iakttagelse om den inbyggda laddkretsen.
    Laddkretsen slutade fungera på kompisens X9E så jag kopplade bort den och han laddar nu accen direkt från en vanlig programmerbar laddare. Det visade sig att drifttiden på sändaren ökade från ca 5 timmar till 11 timmar så jag har ändrat min egen X9E på samma sätt och med samma förbättring av drifttiden. Verkar som den inbyggda laddkretsen är långt ifrån optimerad.
    Undrar om detsamma gäller för X9D? Visar den högre spänning nyladdad också? Det är ju i och för sig enkelt att ta ut batteriet och testa ladda med en annan laddare och se vad som händer.

    /Mats

  10. #210

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av självklart Visa inlägg
    Kan man få lite mer info md detta mod ?
    verkar jäkligt smidigt
    Inga konstigheter, ladduttaget har jag kopplat direkt till accen men kopplat bort från kretskortet/interna laddkretsen. Accen är såklart fortfarande kopplad till kretskortets spänningsmatning men med minuspolen via brytaren i ladduttaget som gör att sändaren kopplas bort när den externa laddaren kopplas in (gul krympslang). Det går nog att hoppa över det sista och koppla allt parallellt men risken finns då att man av misstag skickar in överspänning till sändaren.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X9E moddad laddkrets.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	123,6 KB 
Id:	63474

    @Utmanaren2002: Jag har Battery Meter Range 8,8-9,6 V och Battery Low 9,0 V
    /Leif

  11. #211

    Standard

    Som trådlös lärare-elevfunktion har jag en XSR mottagare inbyggd i min Taranis E kopplad till modulfackets ingång för PPM. Det fungerar bra men nu vill jag prova att skicka in signalen till samma pinne i modulfacket men med S-Bus istället för PPM. Jag har ställt Trainer Mode i "SBUS MODULE" men det funkar inte. Någon som vet?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Trainer port.JPG 
Visningar:	53 
Storlek:	22,2 KB 
Id:	63791
    Kan det funka att ändra enligt följande eller är det någon annan funktion som avses här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hardware 1.JPG 
Visningar:	77 
Storlek:	20,2 KB 
Id:	63792
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hardware 2.JPG 
Visningar:	82 
Storlek:	21,9 KB 
Id:	63793
    /Leif

  12. #212

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej,
    efter att ha laddat mitt batteri med den inbyggda laddkretsen kopplade jag batteriet till min Imax B6AC ock kunde få i mer än
    1400 mA så det verkar vara ngt tjall på den interna laddningskretsen. Jag tänker koppla enl din bild och har några frågor:
    1. Vad heter kontakterna som användes, vad jag förstår så behöver jag en hane och en hona?
    2. Går den röda sladden från kontakt K4 ihop med den röda som går till den övre anslutningen på ladduttaget?
    3. Kan man skippa hela kabelhärvan som är kopplad mellan ladduttaget/dioden och kontakt P14?
    4. Har du moddat anslutningen på gimbalen för höger spak? Ser ingen kontakt, endast lödd?

    Håkan

  13. #213

    Standard

    1. Vad heter kontakterna som användes, vad jag förstår så behöver jag en hane och en hona?
    JST XH
    https://www.electrokit.com/kontakthu...ol-2-5mm.51945
    2. Går den röda sladden från kontakt K4 ihop med den röda som går till den övre anslutningen på ladduttaget?
    Ja
    3. Kan man skippa hela kabelhärvan som är kopplad mellan ladduttaget/dioden och kontakt P14?
    Ja
    4. Har du moddat anslutningen på gimbalen för höger spak? Ser ingen kontakt, endast lödd?
    Ja, jag gillar inte att kontakterna vickar när man ger utslag så jag tog bort dom. Bytte också till flexiblare kabel och fixerade med kontaktlim.

    EDIT: Givetvis gör man detta på egen risk. Tänk noga igenom att allting blivit rätt innan funktionen provas. Trots att jag har viss vana vid lödjobb så tyckte jag att det var ganska pillrigt att ta bort gimbalkontakterna och montera flexkabeln. Smått!
    Senast redigerat av pernstig den 2017-10-12 klockan 21:30.
    /Leif

  14. #214

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Tack för snabbt svar. Jag förstår att det sker på egen risk.

  15. #215

    Standard

    Nu har jag bytt spakarna i min X9E till M9 (de som har hall-givare och sitter i Horus). Det medförde att trottel och höjd gick åt fel håll men det löste sig genom att vända magneterna för de kontrollerna. Enligt uppgift behövs inte detta om man uppdaterar till OpenTx 2.2 men jag ville behålla 2.1.9.
    /Leif

  16. #216

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    På vilket sätt är dessa bättre?

  17. #217

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    På vilket sätt är dessa bättre?
    Om du kommer ihåg gamla radio och förstärkare så efter ett tag skrapa det när man vred volymkontrollen, detta beroende på att kolbanorna i pottarna blev slitna, de nya spakarna har hall givare som påverkas av en magnet

  18. #218


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu har jag också dessa spakar i min Horus X12S men å andra sidan har jag inte haft nåt problem med pottarna i varken min Futaba 9C eller 10C och båda har använts väldigt mycket.
    Roger

  19. #219

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Har också en Horus X12S är väldigt nöjd mad spakarna i den. Byta i min Taranis till M9 förra året, är jätte nöjd med dem. Men vist finns det problem med pottar och dessa kolbanor, jag har jobbat med industriell automation i 40 år och där ser man ofta detta problem, även i bilvärlden är det vanligt, slö kolla på Wheeler dealers i veckan, där var det en Maserati 3200 gt som hade problem med trottelhuset, som just berodde på slitna kolbanor i potten

  20. #220

    Standard

    Efter decennier som tekniker i hemelektronikbranchen betraktar jag potentiometrar med misstänksamhet men tycker ändå att det är förvånansvärt lite problem med styrspakarna i våra RC-anläggningar. För egen del har jag under alla år bara bytt några spakar/potentiometrar i kompisars Spektrumsändare samt en i min gamla MPX 4000 och en i min Taranis X9E.

    Sedan har vi potentiometrar i våra servon
    /Leif

Sidan 11 av 14 FörstaFörsta ... 67891011121314 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •