Reklam

 
Sidan 1 av 14 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 280

Ämne: Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

    Tänkte att vi kunde samla erfarenheter om den senaste Taranisen x9E här
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	559 
Storlek:	96,6 KB 
Id:	54500  
    Senast redigerat av Utmanaren2002 den 2015-09-12 klockan 20:18.
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Jag har just fått hem min X9E och flyttat över modellminnet från min gamla X9D. Det funkar bra även om jag inte har provflugit alla modeller ännu. Jag har multisar, helisar och flygplan i flera varianter så det tar ett tag.
    Nu undrar jag om någon mer har den här Taranisen. Jag skickade efter min från USA Aloft Hobbies så det är ingen EU version.
    Jag har Lipo sensorer kopplade till Rx X8R i flera modeller och de funkar fint men i X9E kan jag inte få telemetrin att funka som jag vill. Endast totala spänningen mäts i telemetrin. Jag kan inte mäta individuell cellspänning som jag gör i X9D. Har ni någon idé om vad som sklijer? Jag kör senaste firmware 2.1.3
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Man behöver inte fundera länge på var FRSky hämtat inspirationen till X9Es sändasrhölje:
    Jag kan intyga att geometrin fungerar utmärkt bra.

    Graupner MC20 HoTT (feb. 2011)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	graupner-mc-20-4.jpg 
Visningar:	437 
Storlek:	54,0 KB 
Id:	54479

    X9E
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1438057514.jpg 
Visningar:	424 
Storlek:	253,6 KB 
Id:	54480

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Har nu löst telemetrin. Den gamla funktionen för sensorer är utbytt mot avläsning för aktuellt värde, högsta värde och lägsta värde. För Lipo sensorn funkar det så att man läser kontinuerligt av värdet (Volt) och lagrar högsta (Volt+) och lägsta (Volt-). värde Dessa 3 värden kan man visa på telemetrisidan och även koppla till röststyrda larm för valda nivåer. Jag har larm för Volt- som motsvarar 60% effektuttag så det finns marginal att flyga säkert utan att riskera soppatorsk!
    Har även läst in svenska ljudfiler som ersätter de engelska (gick att kopiera från X9D efter vissa namnbyten på filerna)
    Nu återstår att provflyga längre distanser, har endast testat multisar hittills!
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Har nu löst telemetrin. Den gamla funktionen för sensorer är utbytt mot avläsning för aktuellt värde, högsta värde och lägsta värde. För Lipo sensorn funkar det så att man läser kontinuerligt av värdet (Volt) och lagrar högsta (Volt+) och lägsta (Volt-). värde Dessa 3 värden kan man visa på telemetrisidan och även koppla till röststyrda larm för valda nivåer. Jag har larm för Volt- som motsvarar 60% effektuttag så det finns marginal att flyga säkert utan att riskera soppatorsk!
    Har även läst in svenska ljudfiler som ersätter de engelska (gick att kopiera från X9D efter vissa namnbyten på filerna)
    Nu återstår att provflyga längre distanser, har endast testat multisar hittills!
    Vilka kriterier gäller för ljudfilsnamn i X9E?
    (Väntar otåligt på min förbeställda X9E. Ska ha X9D till motormodeller och X9E till segel)
    /Leif

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Tips:
    Säkerhetskopiera alltid ditt SD korts mappar om du skall ändra i dem!

    System ljudfiler:
    Jag har använt samma svenska ljudfiler som till X9D men tyvärr måste man kolla så att engelska ljudfilen motsvarar den svenska innan man gör om filerna. Exempel: engelsk fil 0123.wav ger m/s och motsvarar svensk fil 119.wav. Enklast är att göra en tabell med engelska filler i en kolumn och motsvarande svenska filer i en annan kolumn och sedan koppla dessa rätt.
    Börja med att kopiera den engelska systemmappen till ny katalog (döp den till system-engelsk) så att du har originalen orörda om det skulle strula till sig. Sedan går du tillbaka till systemmappen och döper om den engelska 0123.wav till 0123-engelsk.wav. Därefter kopierar du den svenska 119.wav till systemmappen och döper om den till 0123.wav. Nu kommer du att höra svensk version för m/s.
    Hoppas du förstod min förklaring!

    Övriga ljudfiler:
    Där tog jag alla mina svenska filer för X9D och kopierade över de engelska filerna eftersom de hade samma filnamn mellan X9D och X9E. Jag hade också sparat egna inspelade ljudfiler på X9D och dessa följde med kopieringen och funkade direkt.

    Lycka till
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Tips:
    Säkerhetskopiera alltid ditt SD korts mappar om du skall ändra i dem!

    System ljudfiler:
    Jag har använt samma svenska ljudfiler som till X9D men tyvärr måste man kolla så att engelska ljudfilen motsvarar den svenska innan man gör om filerna. Exempel: engelsk fil 0123.wav ger m/s och motsvarar svensk fil 119.wav. Enklast är att göra en tabell med engelska filler i en kolumn och motsvarande svenska filer i en annan kolumn och sedan koppla dessa rätt.
    Börja med att kopiera den engelska systemmappen till ny katalog (döp den till system-engelsk) så att du har originalen orörda om det skulle strula till sig. Sedan går du tillbaka till systemmappen och döper om den engelska 0123.wav till 0123-engelsk.wav. Därefter kopierar du den svenska 119.wav till systemmappen och döper om den till 0123.wav. Nu kommer du att höra svensk version för m/s.
    Hoppas du förstod min förklaring!

    Övriga ljudfiler:
    Där tog jag alla mina svenska filer för X9D och kopierade över de engelska filerna eftersom de hade samma filnamn mellan X9D och X9E. Jag hade också sparat egna inspelade ljudfiler på X9D och dessa följde med kopieringen och funkade direkt.

    Lycka till
    Göran
    OK, jag drar slutsatsen att det inte finns någon färdig uppsättning ljudfiler på svenska och att man alltså inte kan välja Swedish i "radio setup" som på X9D. Det jobbiga består i att sätta rätt namn på rätt fil och på så sätt få svenska ord i den engelska uppsättningen av systemljud. Eller?
    /Leif

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Det kommer säkert svenska filer men jag orkade inte vänta... Det tog mig drygt en timme att fixa. Ladda ned den engelska versionen från Companion 2.1.3 så kan du ju fixa till det i datorn i väntan på din X9E! Kan säga att jag gillar X9E bättre än X9D.
    Den känns betydligt mer robust och som en precisionsradio skall kännas. Gimbals och pottar är av mycket högre kvalitet och navigeringsratten är suverän jmf med knapparna. Telemetri display upptill är också väldigt tydlig och bra. + och - värden funkar kanon i telemetrin!

    Hör av dig om du vill veta mer...
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    ...Kan säga att jag gillar X9E bättre än X9D...
    ...Hör av dig om du vill veta mer...
    Göran
    Låter bra för en som länge använt "korvlåda" till segelflyget (MPX mc4000).
    Ber att få återkomma med frågor
    Senast redigerat av pernstig den 2015-09-14 klockan 19:59. Anledning: stavfel
    /Leif

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...sen är det väl lite frågetecken runt de två utfällbara "armar" som man skall sätta fast i "selen". Känns lite klena (plast verkar det som) och korvlådan hänger rätt mycket neråt (jag har fingrat på Görans X9E) eftersom dom sitter i 90 graders vinkel mot själva lådans överdel och dessutom flexar de en del.
    Roger

  11. #11


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Har du öppnat och kollat kablage och dylikt inuti? Första Taranisen var ju lite av en katastrof vad gäller kabeldragningen till spakpottarna. Det var förhållandevis enkelt att fixa till men hade man inte gjort det hade det slutat med en bruten kabel och helt säkert ett kraschat plan.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  12. #12
    LarsBrincks avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    51
    Jobb
    Skådis
    Klubb
    Team-Tornado

    Standard

    Är på gång att köpa en X9E men vill ha den non-EU så jag kan använda den med alla mina D4 mottagare. Är det nån som vet om den går att flasha från EU till non-EU? Jag kan inte hitta nåt firmware till den på frsky´s hemsida. Eller är det samma firmware som X9D plus?

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Köp en non-EU så slipper du problemen. Tror t o m att Airmedia kommer att kunna tillhandahålla båda varianterna men inte 100 % säker på det.
    Gasman: Det sitter inga spakpottar i X9E...
    Roger

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Köp en non-EU så slipper du problemen. Tror t o m att Airmedia kommer att kunna tillhandahålla båda varianterna men inte 100 % säker på det.
    Gasman: Det sitter inga spakpottar i X9E...
    Roger
    Jag tycker mig ha läst någonstans att det blev pottar på spakarna i alla fall? Hoppas jag har fel.

    /Mats

  15. #15


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Köp en non-EU så slipper du problemen. Tror t o m att Airmedia kommer att kunna tillhandahålla båda varianterna men inte 100 % säker på det.
    Gasman: Det sitter inga spakpottar i X9E...
    Roger
    Fan också! Vad ska man då skylla på när man kraschar?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Jag tog det säkra valet att köpa internationell modell för kunna använda mina gamla Rx. X9E levereras med firmware 1.2.0 som supportas av FrSky. Jag har uppgraderat till OpenTx gängets senaste version 1.2.3 för att jag tror man behöver hänga med i utvecklingen snabbare än vad FrSky erbjuder. Jag har hårdkört mina modeller på marken och flugit mina multisar utan problem så jag känner mig säker på att allt funkar!
    Jag har granskat innehållet och det ser välplanerat ut och jag ser inga risker med kablage e.d. Enda farhågan är att armarna som fälls ut för att ansluta selen veknar med tiden så därför har jag kompletterat med en extra koppling tills jag känner mig säker på att inte tappa radion om armarna skulle släppa. Skulle inte förvåna mig om det kommer en bättre lösning framöver.
    Extern TX modul monteras inuti radion vilket gör att man måste dra antenn kabel till förberett chassieuttag där antennen monteras.
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  17. #17

    Standard

    Jag har kollat lite på RC Groups och nej, det är inte hallgivare utan vanliga pottar och detta är bekräftat av Frsky. Tydligen skulle det ha varit något problem med hallgivarna som var tänkta att användas. http://www.rcgroups.com/forums/showt...398179&page=25

    /Mats

  18. #18
    LarsBrincks avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    51
    Jobb
    Skådis
    Klubb
    Team-Tornado

    Standard

    Ang. firmware - har en EU-sändare jag kan få köpa lite billigare men vill ha non-EU... Skulle spara en peng och ha den i handen fortare. Så går den att flasha om är frågan...

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    18
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LarsBrinck Visa inlägg
    Ang. firmware - har en EU-sändare jag kan få köpa lite billigare men vill ha non-EU... Skulle spara en peng och ha den i handen fortare. Så går den att flasha om är frågan...
    Ja eneste forskjell på EU og ikke EU versjonen er firmwaren, noen leverandører flasher om for deg før de sender og om du betaler for det, men det er jo enkelt nok. EU firmware blokkerer vel senderstyrken og blokkerer LR12 som ikke er tillatt lengre.
    Knut Arne - Norsk fly og dronepilot

    Fly: UMX Carbon Cub SS - STM Beaver - Parkzone Sukhoi SU29-MM - Phoenix 2000 - Firstar V2 - FMS 800mm nitirseuker - HK FW190 800mm
    Droner: Nighthawk 250 selvbygd - Reptilve 500 v3 selvbygd - Nihui U807

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ajdå - det lät ju intressant med Hall-givarna med då sket det sig på den fronten.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •