Reklam

 
Sidan 12 av 14 FörstaFörsta ... 27891011121314 SistaSista
Resultat 221 till 240 av 280

Ämne: Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

  1. #221


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    På 70-talet var det problem emellanåt med pottarna i servona men numera är det väldigt sällsynt - och i spakarna ännu mera sällsynt även om det givetvis kan förekomma.
    Roger

  2. #222

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det är med potentiometrar som allt annat, det finns de som är riktigt dåliga och de som är utmärkta. Tyvärr köper man oftast grisen i säcken och bl.a. Futaba-sändare har ibland uppvisat problem därvidlag. Jag har en gammal JR-sändare som loggat en bra bit över 700h effektiv flygtid och samtliga potentiometrar fungerar fortfarande perfekt med silkesmjuk gång, nästan 30 år efter att jag köpte sändaren.

  3. #223

    Standard

    Konsumenterna styr, de vill ha det billigaste så tillverkarna ger oss vad vi begär. =) Dä va bätter förr...
    Har för mig att jag förr rengjorde potentiometrarna, men minns inte med vad. Vanlig kontaktspray? De fick ju patina. Sällan de var utslitna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #224

    Standard

    Ni som kör OpenTx 2.2 i era X9E och X9Dplus: använder ni det engelskspråkiga ljudet? Såvitt jag vet finns inga färdiga på svenska och när jag kollar systemljuden så är det dels ommöblerat bland filnamnen jämfört med 2.1 och dels saknar 2.1 minst 16 ljud som finns i 2.2. Och tyvärr kan man inte längre tillverka egna "Elin"-ljud via Acapela (utan att betala dyrt).
    /Leif

  5. #225


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Leif - du kan ju t ex använda OpenTX Speaker om du behöver nya fraser men där är det väl i o f s engelska som gäller.
    Har kört det programmet själv till min Horus X12S. Vill minnas att man fick dra upp volymen på max annars blev det lite svagt relativt standardfraserna.
    Roger

  6. #226

    Standard

    Jag använder det engelska ljudet i min X9Dplus för rapportering av höjd och stighastighet. Det fungerar bra men jag skulle helst vilja slippa att sorten sägs efter varje värde. Stighastighet är som regel under 10 och höjden över 10 så det är ingen risk för sammanblandning. Dock har jag inte hittat något sätt att slippa höra sorten. Någon som vet?
    PO

  7. #227

    Standard

    Leta reda på filen som anger enheten på SD-kortet/SOUNDS/en/SYSTEM. I 2.1.9 är det till exempel filerna 0131.wav och 0132.wav som säger "meter" respektive "meters" och 0123/0124 säger "meter per second/meters per second". Byt filnamnet till 0131off.wav och så vidare så hittar programmet inte enheten. Har gjort så med hälsningsfrasen tada.wav "welcome to open tx" så slipper jag höra tjatet varje gång jag startar sändaren (jag kör svenskt språk men det är samma namn på filerna)

    Edit: I 2.2 går många filnamn att förstå:
    "meter" meter0.wav
    "meters" meter1.wav
    "meter per second" mps0.wav
    "meters per second" mps1.wav
    "welcome to open tx" hello.wav
    Senast redigerat av pernstig den 2018-02-27 klockan 13:41.
    /Leif

  8. #228

    Standard

    Har gjort som du skrev och det fungerar bra.
    PO

  9. #229

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Ni som kör OpenTx 2.2 i era X9E och X9Dplus: använder ni det engelskspråkiga ljudet? Såvitt jag vet finns inga färdiga på svenska och när jag kollar systemljuden så är det dels ommöblerat bland filnamnen jämfört med 2.1 och dels saknar 2.1 minst 16 ljud som finns i 2.2. Och tyvärr kan man inte längre tillverka egna "Elin"-ljud via Acapela (utan att betala dyrt).
    Det är inte så dyrt som jag trodde, kollade noggrannare på Acapela och för ca 40 sekunder kostar det 64 SEK och våra filer är ju ganska korta. Finns det något intresse av svenska ljud för 2.2?
    Funderar också på att skapa en särskild tråd för OpenTx. I nuläget är sådana ärenden utspridda på "taranis", X9E, Horus, X10 m.fl.
    /Leif

  10. #230


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En särskild OpenTX-tråd kan nog vara en bra idé.
    Roger

  11. #231

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    En särskild OpenTX-tråd kan nog vara en bra idé.
    Roger
    Det låter som en väldigt bra ide'.��

  12. #232

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Det är inte så dyrt som jag trodde, kollade noggrannare på Acapela och för ca 40 sekunder kostar det 64 SEK och våra filer är ju ganska korta. Finns det något intresse av svenska ljud för 2.2?
    Det här verkar vara ett billigare alternativ för ungefär samma sak:
    https://www.naturalreaders.com/online/
    (förutsatt att man får köpa så kort prenumeration som en enda månad)

    Att sno MP3filen direkt från cachen är ju lite av en gråzon. Är man OK med detta så är det väl ungefär lika snyggt att spela in ljudet från webbläsaren. Det verkar finnas plugins för detta ändamål (jag har ingen erfarenhet av denna plugin):
    https://chrome.google.com/webstore/s...udio%20capture

    Själv är jag nöjd med de ljud som ingår.
    MVH!
    /Johan

  13. #233

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Det här verkar vara ett billigare alternativ för ungefär samma sak:
    https://www.naturalreaders.com/online/
    (förutsatt att man får köpa så kort prenumeration som en enda månad)

    Att sno MP3filen direkt från cachen är ju lite av en gråzon. Är man OK med detta så är det väl ungefär lika snyggt att spela in ljudet från webbläsaren. Det verkar finnas plugins för detta ändamål (jag har ingen erfarenhet av denna plugin):
    https://chrome.google.com/webstore/s...udio%20capture

    Själv är jag nöjd med de ljud som ingår.
    MVH!
    /Johan

    kolla denna video av Scott Page https://www.youtube.com/watch?v=xJ3AN6dMoAo

  14. #234

    Standard

    Jag har startat en separat tråd om OpenTx så får vi inlägg i ämnet på samma ställe istället för utspridda på olika FrSky-sändare.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...228#post434228
    /Leif

  15. #235

    Standard

    Var kan man hitta dessa lås?
    Två såna här lås snäpper fast bärarmarna på Taranis X9E i infällt läge och båda har gått sönder. Var kan man hitta dessa? Jag vet att de också är standard som lucklås på vissa (äldre?) TV-apparater till exempel för luckan som döljer uttag och knappar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	plastlas-X9E.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	50,8 KB 
Id:	65410
    /Leif

  16. #236

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Var kan man hitta dessa lås?
    Två såna här lås snäpper fast bärarmarna på Taranis X9E i infällt läge och båda har gått sönder. Var kan man hitta dessa? Jag vet att de också är standard som lucklås på vissa (äldre?) TV-apparater till exempel för luckan som döljer uttag och knappar.
    Hej, googlade lite och hittade en träff. Tydligen finns den iallafall som reservdel. https://rcstudio.cz/en/spare-parts/2...taranis-e.html
    Berätta gärna om du får tag på nån, min går väl sönder förr eller senare. Arm-mekaniken är lite väl klen som helhet.

    /J

  17. #237

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Hej, googlade lite och hittade en träff. Tydligen finns den iallafall som reservdel. https://rcstudio.cz/en/spare-parts/2...taranis-e.html
    Berätta gärna om du får tag på nån, min går väl sönder förr eller senare. Arm-mekaniken är lite väl klen som helhet.

    /J
    Intressant, det är exakt samma lås på luckorna på Believer (UAV-flyg).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #238

  19. #239

    Standard

    Jodå Johan, stämmer exakt med de mått jag kan mäta på de trasiga. Lite dyra med frakten inräknad, vill du att vi beställer tillsammans? Jag kan köpa hem dom och skicka dina i brev så delar vi den totala frakten.
    /Leif

  20. #240

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jodå Johan, stämmer exakt med de mått jag kan mäta på de trasiga. Lite dyra med frakten inräknad, vill du att vi beställer tillsammans? Jag kan köpa hem dom och skicka dina i brev så delar vi den totala frakten.
    Hej, tack för frågan. Tror dock jag avvaktar till dess de går sönder. Har alldeles för mkt bra_att_ha/skräp liggandes överallt.
    /J

Sidan 12 av 14 FörstaFörsta ... 27891011121314 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •