Reklam

 
Sidan 5 av 14 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 280

Ämne: Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

  1. #81

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av GliderKing Visa inlägg
    har nu läst tidigare inlägg och ärligt talat verkar det vara "krångligt"..! att få till ét?? med denna nya fina radio.

    Hade planer på att införskaffa mig en sådan men nu tvekar jag och förblir min MC24 och Jeti Dc16 trogna.....

    Lycka till Grabbar med era Taranisar och programmering....
    Äntligen har den 20 år (25?) gamla mc4000 från Multiplex fått en värdig och ännu mer flexibel efterträdare genom FrSky X9E. OK, man får bygga allt själv som i mc4000 men kan å andra sidan fritt åstadkomma precis det man vill, varken mer eller mindre.
    /Leif

  2. #82

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    @johanwm, tack för din fil. Det är som jag trodde, jag har nog strulat till det ordentligt.
    När jag laddar din fil till sändaren och sätter i batteriet så pekar vänster skev pekar
    rakt upp, höger skev är ok. Drar jag full höjd så går v skev till neutralläge samt höger
    skev upp. Vänster skev blir dykroder. Tittar jag 'Channel monitor' så är högra halvan på ch2
    svart, ch3 är vit på båda sidor. Vid skev v går stapeln på ch2 nästan ner till mitten och
    stapeln på ch3 fylls nästan fullt på höger sida. Vid skev h eller dyk händer ingenting.

    Finns det ngn 'factory reset' så jag kan börja om med en 'ren' sändare.

    Håkan

  3. #83

    Standard

    Tryck lång menu och tryck sedan page fyra ggr och där står det Menu lång factory reset.

    Jag fick något liknande knas med min som löstes med att centrera spakarna. Om du trycker page några gånger till kommer du till spakcentrering.

    Ett tips är att sedan försöka att programmera direkt i sändaren vilket jag tycker är lättare. Även där finns det olka grundkonfigurationer att utgå ifrån som t. ex en deltavinge.

    /Mats

  4. #84


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som jag redan sagt - börja med att skapa en ny modell på en inte använd minnesplats. Fungerar det lika illa då så kanske du skall göra en Factory Reset men för mig är det sista åtgärden. Och programmera direkt i sändaren - det är också mitt förslag.
    Roger

  5. #85

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    @johanwm, tack för din fil. Det är som jag trodde, jag har nog strulat till det ordentligt.
    När jag laddar din fil till sändaren och sätter i batteriet så pekar vänster skev pekar
    rakt upp, höger skev är ok. Drar jag full höjd så går v skev till neutralläge samt höger
    skev upp. Vänster skev blir dykroder. Tittar jag 'Channel monitor' så är högra halvan på ch2
    svart, ch3 är vit på båda sidor. Vid skev v går stapeln på ch2 nästan ner till mitten och
    stapeln på ch3 fylls nästan fullt på höger sida. Vid skev h eller dyk händer ingenting.

    Finns det ngn 'factory reset' så jag kan börja om med en 'ren' sändare.

    Håkan

  6. #86

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Nu har jag gjort en factory reset och det verkar som att allt reagerar som det skall i std läge.
    Får fortsätta lite senare.
    Tack för all hjälp och ert tålamod.
    Jag återkommer när jag har programmerat min deltavinge.

    Håkan

  7. #87
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det låter som du skulle kalibrerat spakarna i stället för att göra factory reset. Det var så länge sen jag fick min taranis att jag glömt bort att spakarna inte var kalibrerade.
    fredrik

  8. #88

    Standard

    Skönt att det löste sig!
    Jag tror att spakkalibreringen sparas som en del i eepe-filerna. Jag börjar alltid med att ladda ur minnet i radion till companion och sen fortsätter från där när jag ska göra redigeringar i PC:n. Detta gör att korrekt kalibrering skrivs tillbaka när jag laddar upp igen.
    För egen del så kör jag nog ungefär lika mycket redigering i PC som på radion. Jag tycker det är smidigare att få snyggt med kommentarer och såvidare vid datorn.

  9. #89

    Standard

    Någon som vet varför inte HobbyKing Säljer X9E ?

    /Mats

  10. #90

    Standard

    Här är en video som beskriver hur man monterar strömbrytare på spakarna.

  11. #91

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Jag har för mig att jag gjorde så här.
    Meny: "Read/Write"_"Write Firmware to Radio"
    Välj den BIN-fil du tankat hem.

    ...det kan ju vara läge att göra backup på den gamla innan du laddar in den nya:
    Meny: "Read/Write"_"Read Firmware from Radio"

    /J
    Tack.
    Nu frågar companion om jag vill uppdatera både Companion och X9E till v2.1.6 så jag tänker ta mod till mig och göra min första uppgradering. Men först en fråga till:
    Är det viktigt att checka för några "Build options" i Settings innan jag flashar och i så fall vilka (som synes har jag checkat tre stycken på skärmklippet som jag gissat på)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Settings_Q_.JPG 
Visningar:	97 
Storlek:	83,7 KB 
Id:	55621
    /Leif

  12. #92

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Tack.
    Nu frågar companion om jag vill uppdatera både Companion och X9E till v2.1.6 så jag tänker ta mod till mig och göra min första uppgradering. Men först en fråga till:
    Är det viktigt att checka för några "Build options" i Settings innan jag flashar och i så fall vilka (som synes har jag checkat tre stycken på skärmklippet som jag gissat på)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Settings_Q_.JPG 
Visningar:	97 
Storlek:	83,7 KB 
Id:	55621
    Om du har EU ikryssat kan du inte välja D8 mottagare i ModelSetup

  13. #93

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av klas_s Visa inlägg
    Om du har EU ikryssat kan du inte välja D8 mottagare i ModelSetup
    Tack för varningen! Sändaren är köpt i Sverige och är i EU-version och så vill jag ha det. Har bara X-mottagare, samtliga med EU FW.
    /Leif

  14. #94
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Tack.
    Nu frågar companion om jag vill uppdatera både Companion och X9E till v2.1.6 så jag tänker ta mod till mig och göra min första uppgradering. Men först en fråga till:
    Är det viktigt att checka för några "Build options" i Settings innan jag flashar och i så fall vilka (som synes har jag checkat tre stycken på skärmklippet som jag gissat på)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Settings_Q_.JPG 
Visningar:	97 
Storlek:	83,7 KB 
Id:	55621
    Kommer du att använda lua-script så ska det vara ikryssat.
    fredrik

  15. #95

    Standard

    Och om jag vill ha en egen Splash Screen så är det läge att lägga in den i samband med uppgraderingen eller hur?


    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    ...Däremot har jag ändrat path till SD. Jag brukar peka till fysiska SD-kortet, förutom när jag testar script, då är det ganska nice att kunna lattja runt mot separat mapp i datorn (i den mappen har jag kopierat allt som fanns på SDCARD)...
    I vilket sammanhang är det intressant att ha angett SD Structure Path? Backup Model? Sparas modellbackupen någonstans på datorn istället om jag anger sökväg dit?
    /Leif

  16. #96

    Standard

    Nu har jag rättat ljudfelen mellan timma(r), minut(er) och sekund(er) i min X9E.

    Exempel:
    Elin säger klockslaget (Time) 09:06:45 som "9 minuter 6 sekunder"
    och tiden 02:23 för timer som "2 sekunder 23"

    Före
    0157.wav timma
    0158.wav timmar
    0159.wav minut
    0160.wav minuter
    0161.wav sekund
    0162.wav sekunder
    0163.wav (tom)
    0164.wav (tom)

    Efter (Provat OK)
    0157.wav (tom)
    0158.wav (tom)
    0159.wav timma
    0160.wav timmar
    0161.wav minut
    0162.wav minuter
    0163.wav sekund
    0164.wav sekunder
    /Leif

  17. #97

    Standard

    När jag anger att SDkortet är en mapp på hårddisken så kan jag redigera LUAfiler och testa dem utan att ha sändaren inkopplad till PC:n.
    Jag har inte testat att byta splash screen än, men det verkar vara som du säger att man aktiverar dem vid FWuppgradering.
    Backup har jag inte provat än.

  18. #98

    Standard

    Aha, nåja egna LUA kräver programmeringskunskap som jag inte har. Vad använder du och ni andra LUA till?
    /Leif

  19. #99

    Standard

    Än så länge har jag inte kommit så långt att jag är klar på vad jag ska använda LUA till. Mina första stapplande steg är att utforska och leka med telemetriskript som andra har skrivit. Största drivkraften är nog, om jag ska vara ärlig, att det är kul att lära sig något nytt.
    Mitt största hinder är att jag inte hittat nån bra manual för LUA-programmering. Det finns en hel del manualer på nätet, men det verkar vara raskt tempo i utvecklingen så mycket är halvinaktuellt. Jag känner mig som en early adopter, vilket är lite frustrerande.

  20. #100

    Standard

    Bra sammanfattning av radions funktioner, programmering, etc.:
    http://www.rcadev.info/OpenTX%2001%20Introduction.htm

Sidan 5 av 14 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •