Reklam

 
Sidan 2 av 14 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 280

Ämne: Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

  1. #21

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Ikväll dog min X8R som sitter på en Y6:a. Jag har flugit med den och Taranis X9D sedan 2013. Nu har jag bytt till Taranis X9E och vet inte/tror inte det är orsaken till att mottagaren har lagt av. Som väl är funkade RTH och multisen landade exakt där den startade����. Jag ersatte mottagaren med en ny X8R och då funkade allt igen! Sen försökte jag binda den felaktiga X8R till ny modell men den vill inte binda? Provade även binda med min gamla X9D men det funkade inte heller. Det är första gången jag fått fel på en X8R (jag har 7 st). Jag undrar om ni har idéer om vad som kan ha hänt?
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  2. #22

    Standard

    Vibrationer? Värme? Kvalitetsbrist? Spänningsspikar?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Stroke!!!

  4. #24

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    18
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LarsBrinck Visa inlägg
    Ang. firmware - har en EU-sändare jag kan få köpa lite billigare men vill ha non-EU... Skulle spara en peng och ha den i handen fortare. Så går den att flasha om är frågan...
    Ja eneste forskjell på EU og ikke EU versjonen er firmwaren, noen leverandører flasher om for deg før de sender og om du betaler for det, men det er jo enkelt nok. EU firmware blokkerer vel senderstyrken og blokkerer LR12 som ikke er tillatt lengre.
    Knut Arne - Norsk fly og dronepilot

    Fly: UMX Carbon Cub SS - STM Beaver - Parkzone Sukhoi SU29-MM - Phoenix 2000 - Firstar V2 - FMS 800mm nitirseuker - HK FW190 800mm
    Droner: Nighthawk 250 selvbygd - Reptilve 500 v3 selvbygd - Nihui U807

  5. #25


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Se till att du har ordentligt med spänning på mottagaracken. Jag höll på och bråkade länge med just en X8R som inte ville binda. Acken var på 4,8V. När jag skiftade till en 6V-ack band den omgående(!) Det står förvisso i manualen att drivspänningen är 4-10V men bindningsprocessen verkar kräva lite mer än 4V.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #26

    Standard

    Från och med 2015-01-01 ska sändare som importeras till EU följa ett EU-direktiv som bland annat kräver att en nyss påslagen sändare först ska lyssna efter upptagna frekvenser, anpassa sig till detta och därefter börja sin utsändning. Förfarandet som kallas "Listen Before Talking" förbättrar radiomiljön och minskar risken för störningar. http://www.ietf.org/mail-archive/web...d3d1acPkgu.pdf
    /Leif

  7. #27

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Se till att du har ordentligt med spänning på mottagaracken. Jag höll på och bråkade länge med just en X8R som inte ville binda. Acken var på 4,8V. När jag skiftade till en 6V-ack band den omgående(!) Det står förvisso i manualen att drivspänningen är 4-10V men bindningsprocessen verkar kräva lite mer än 4V.
    Tack för tipset men jag har provat med två separata matningar dels från MC kontrollen på Y6:an och även med en extern esc. I båda fallen är spänningen över 5,2 V utan att få den att binda.
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    18
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Från och med 2015-01-01 ska sändare som importeras till EU följa ett EU-direktiv som bland annat kräver att en nyss påslagen sändare först ska lyssna efter upptagna frekvenser, anpassa sig till detta och därefter börja sin utsändning. Förfarandet som kallas "Listen Before Talking" förbättrar radiomiljön och minskar risken för störningar. http://www.ietf.org/mail-archive/web...d3d1acPkgu.pdf
    Dette er jo i praksis en del av de fleste 2.4 RC systemer, men me frekvenshoppingen spiller de jo liten rolle. Dette er vel også hvorfor DSM2 or LR12 blant annet ikke er tillatt.
    Knut Arne - Norsk fly og dronepilot

    Fly: UMX Carbon Cub SS - STM Beaver - Parkzone Sukhoi SU29-MM - Phoenix 2000 - Firstar V2 - FMS 800mm nitirseuker - HK FW190 800mm
    Droner: Nighthawk 250 selvbygd - Reptilve 500 v3 selvbygd - Nihui U807

  9. #29

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Det finns ett alternativ till Listen Before Talk. Hoppa mellan frekvenser men
    när en kanalkrock upptäcks av sändaren får den kanalen inte användas på
    en stund 1 sekund eller mer. Effekten blir i stort sett densamma som LBT.

    Btw det skulle förvåna mej om flashning av intern XJT sker på annat sätt än för X9D,
    dvs från SD-kortets browser.

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tycker mig ha läst att "Listen Before Talking" har tillämpats av de flesta 2,4 GHz-system redan från början dessa blev tillgängliga på marknaden så det är i så fall inget nytt. I annat fall hade vi nog redan råkat ut för massor av "oförklarliga" radiostörningar.
    Roger

  11. #31

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Det gäller numera även för frekvenshopp. Alternativen är LBT vid varje hopp, eller hoppa vilt omkring och undvik de frekvenser man upptäcker kollision på.

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tycker mig ha läst att "Listen Before Talking" har tillämpats av de flesta 2,4 GHz-system redan från början dessa blev tillgängliga på marknaden så det är i så fall inget nytt. I annat fall hade vi nog redan råkat ut för massor av "oförklarliga" radiostörningar.
    Roger
    Om inte väldigt många sändare är aktiva samtidigt så skulle man nog inte märka av någon enstaka frekvenskollision eftersom kollisionen varar under väldigt kort tid. Sändarna hoppar ju snabbt till en annan frekvens osv. EU-direktivet är ganska omfattande och det är svårt att veta varför just FrSky gjort en särskild FW för detta men goda skäl har de säkert haft. Och svårt är det också att förstå varför inga andra fabrikanter har behövt göra likadant. Har de känt till och följt direktivet innan det kom till?
    /Leif

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi har haft problem med vissa kombinationer av mottagare och nyare versioner av FW till Futabas 14-kanalare vilket medfört att dom fått baka tillbaka till FW-versionen före. Sen har ju Spektrum också en speciellt EU-version av sändar-FW verkar det som för det går ju inte att köra gamla DSM2-mottagare på nyare Spektrum-sändare.
    Roger

  14. #34

    Standard

    Nu har kompisen och jag äntligen fått våra X9E och de ger ett gediget intryck jämfört med X9D men man bör ju som redan påpekats inspektera FrSky:s sändare och X9E är inget undantag.

    SC (nr 7 på höger sida) fungerade inte på kompisens sändare, kontakten var inte helt ner nertryckt i kontaktbanken.

    Ratten F2 som jag vill använda som volymkontroll fungerade inte alls på min sändare men blev helt OK efter kalibrering.

    Kontakterna som ansluter den rörliga delen på spakarna vickar oroväckande med spakrörelsen, jag fixerade med smältlim.

    Ett stort problem för mig är armarna till halsremmen (jag gillar inte den bökiga selen), sändaren blir obalanserad och hänger kraftigt framåt. Här måste någonting göras, kanske bocka till 5 mm rundstål på lämpligt sätt eller följa tips som finns på rcgroup:
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...484787&page=75 inlägg #1117 eller
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...484787&page=76 inlägg #1126

    Svenskt tal fungerar (vid snabbtest) efter att jag möblerat bland filnamnen på det sätt som Göran "Utmanaren2002" beskriver tidigare inlägg

    PS. Det skrivs en del om X9E i den lååånga tråden om Taranis D så att samma info kommer upp här. Vi får väl leva med dubbel info ibland.
    /Leif

  15. #35

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Leif
    Jag har flugit en hel del med min X9E och är nöjd med den efter att ha fixat en enkel upphängning i selen som balanserar den och även säkrar den om de rörliga armarna skulle brista. Skall fixa ett foto som visar hur jag gjort!
    /Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Göran - skräm nu inte de som tänkt köpa en sån sändare med en bild på din lösning...
    Roger

  17. #37

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Roger
    Hur kan du tro det! Jag är sååå stolt över att löst problemet enbart med en enkel stump reservlina från min tid som skärmflygare...
    Ser kanske lite primitivt ut men funkar kanon!
    /Göran
    PS Avvaktar med bild tills någon begär att få se den
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Roger
    Hur kan du tro det! Jag är sååå stolt över att löst problemet enbart med en enkel stump reservlina från min tid som skärmflygare...
    Ser kanske lite primitivt ut men funkar kanon!
    /Göran
    PS Avvaktar med bild tills någon begär att få se den
    Begäran om bild härmed inlämnad
    /Leif

  19. #39

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Kommer[emoji106]
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  20. #40

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard Bild på upphängningen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	x9e-3.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	59,0 KB 
Id:	55252

    Dålig bildkvalitet men jag hoppas det förklarar lösningen med linan som lyfter framkanten på X9:an till den vinkel som passar mig
    /Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Sidan 2 av 14 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •