Reklam

 
Sidan 1 av 19 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 363

Ämne: Ännu en idiot

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    16
    Klubb
    VMFK Västerås

    Standard Ännu en idiot

    Det verkar aldrig sluta. När ska folk börja fatta att detta kommer bli förödande för hela hobbyn.

    http://mobil.svd.se/nyheter/dronare-...ik_svd-4567348

  2. #2

    Standard

    Och säsongen har knappt börjat ännu.. med 900k invånare i Stockholm lär det lätt vara tusen "drönare" (räknat alla multikoptrar) av nån typ som kommer flygas och det räcker med att en är på fel ställe.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    En dome över Stockholm vore fint så kan vi andra få njuta av vår hobby ifred
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Hagaparken som dom flög i är dessutom en restriktionszon.. Inte bara en CTR zon..

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Och dessutom var det ingen drönare, så idioten ni pratar om var säkert en flicka som tappat sina ballonger som for iväg med vinden. Tänk innan ni sprider skvaller.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Vi kan ju bara utgå ifrån vad som står i artikeln som diskussionen gällde kenneth. Där står inte ballong eller flicka. Jag har inte sett något efter det här som skulle ange att det inte var en multikopter som var i luften. Dock säger rapporterna både hagaparken och slussen.

    Sen är jag osäker på om det är att sprida skvaller när varenda tidning har uppe det? Från DN till expressen till tom gotlandstidningen.

    Problemet är reellt, och jag kan nog tycka att diskussioner kring det och eller fördömmande av omdömmeslöst flygande är en hälsosam sak.

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Men denna gången rörde det sig om ballonger.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    16
    Klubb
    VMFK Västerås

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Men denna gången rörde det sig om ballonger.
    Oavsett om man skall tro dig eller svensk media så kvarstår problemet och det kommer bara att öka.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Igår tog polisen enligt SVT Text två utländska medborgare med en "drönare" i närheten av Malmens militärflygfält i Linköping - vilket är ett skyddsobjekt. Så jag håller till fullo med Douglas i att detta problem lär bli brant stigande.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Om det var ballonger så har vi en ny typ av idioti - och det går inte att lagstifta bort det tyvärr...

    (idioten som anmäler ballonger som drönare alltså - inte flickan som tappade dem (enligt exemplet från Kenneth)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    Slussen och Hagaparken var väl två separata tillfällen såvitt jag läst (?). Källa på att Hagaparken var ballong?

    Linköpings-incidenten är en klass för sig.

    //

  12. #12

    Standard

    dum fråga kanske men: är det förbjudet att flyga LOS med liten drönare i parker? Eller gäller detta höghöjds flygning?

  13. #13

    Standard

    Inom CTR är det 0 meter över marken, så det är förbjudet.

  14. #14

    Standard

    Är det bara i Sverige ni flyger med dessa dödare vid flygfälten? =) Hur är det i Finland, Norge, Danmark...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    CTR zonerna i sverige är enorma..

    I många länder utomlands har dom regler som säger inget flyg inom 3 km i en cirkel kring flygplatsen tex..

    Det är det som flygledarna eftefrågar nu.. Enligt media iaf, var en artikel häromdan om att flygledarna är lite trötta på det.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boar Visa inlägg
    CTR zonerna i sverige är enorma..
    I t.ex. Finland är dom ytmässigt betydligt större faktiskt eftersom de är rektangulära istället för romb-formade (i sverige ser de flesta ut som likkistor, tar mindre plats).

    Men det behövs helt klart en lösning där kontrollzonerna utanför flygplatsernas omedelbara närhet börjar en bit ovan mark.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kimp Visa inlägg
    dum fråga kanske men: är det förbjudet att flyga LOS med liten drönare i parker? Eller gäller detta höghöjds flygning?
    Rent hypotetiskt så gäller det även inomhus!...

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kimp Visa inlägg
    dum fråga kanske men: är det förbjudet att flyga LOS med liten drönare i parker? Eller gäller detta höghöjds flygning?
    Om det är i en CTR zon, så är all flygning förbjuden. Om jag inte minns fel så är enligt reglerna tom flygning med drake förbjudet. Det verkar dock inte hindra typ drakarna för kite surfning i halmstad, som är en restriktionszon hela klabbet ut mot havet

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    SSBK

    Standard

    Men om det nu är 0 m som gäller, hur kan det ligga modellflygbana Tullinge 2 på Årstafältet

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boar Visa inlägg
    Om det är i en CTR zon, så är all flygning förbjuden. Om jag inte minns fel så är enligt reglerna tom flygning med drake förbjudet. Det verkar dock inte hindra typ drakarna för kite surfning i halmstad, som är en restriktionszon hela klabbet ut mot havet
    Jaså, västra stranden är väl precis utanför inflygningen nästan? Var nästan att jag var sugen på att flyga FPV ut å filma dem senast när jag cyklade förbi och såg att de var ute å skuttade på vågorna å jag hade maskinen med mig. Halmstads modellflygfält ligger för övrigt i zonen.

    Edit: Såg att militärfilmarna hade fått 2000:- böter vardera nu och minneskortet beslagtaget.
    Senast redigerat av Zallisen den 2015-05-21 klockan 14:09.
    ________________________________________
    Mina maskiner

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •