Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: el eller metanolpropp

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard el eller metanolpropp

    Jag funderar lite på propeller till elmotorer. Är det självklart en fördel med propeller avsedd för el? En tunnare elpropp flexar ganska mycket ute i spetsen jämfört med en metanolpropp och då är det APC proppar jag jämfört. När jag flyger min Edge 60" så uppstår ett ljud ibland som jag misstänker kan vara från flex i propellern. Tappar man mycket effekt om man använder en lite tjockare metanolpropeller? Någons som testat och jämfört.

    /mats

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Minns in om jag dragit detta för dig innan ,om så är fallet ber jag om ursäkt för reprisen.

    Jag har kört mycket med APC-E och de fungerar utmärkt. Jag tror inte de flexar utan att du övervarvar den, eller närmar dig övervarv. Jag gissar att du har en outrunner som varvar betydligt mer än man önskar. Redan här har du 60% verkningsgrad mot en växlad motor. Byter du dessutom till en metanolprop så tappar du ännu mera. Det är ju ingen slump att elmotorer trivs bäst med halvkvadratiska propellrar medan metanolare måste ner på kvartskvadratiska(kan man säga så?) propellrar för att orka ge dragkraft för 3D.

    Konkret betyder det att elmotorn använder en 16x8 och metanolaren 16x4 eller så. Jag hade med min motor valt en 20x12 eller så och sluppit från allt vad övervarv heter.

    Man kan även snegla på propellrar i E-utförande fast av bättre material så som kolfiber. Då pratar vi inte Delaykings korkskruvar till propellrar utan tex Mejzlik eller ännu bättre Freudenthaler.

    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •