Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Vilken Naze32 ska man välja?

  1. #21

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Aha, det är inte "spektrum_sat_bind" som sådan som är problemet. Du kan köra vilket värde du vill.
    Det det är kombinationen med SPEKTRUM_1024 eller SPEKTRUM_2048 under "Serial Receiver Provider" som är viktig. Dvs:

    Bind= 3 -> SPEKTRUM_1024
    Bind= 5 -> SPEKTRUM_2048
    Bind= 7 -> SPEKTRUM_1024
    Bind= 9 -> SPEKTRUM_2048

    Jag binder med 9 och väljer SPEKTRUM_"2048" och får då ut 12kanaler med min Dx18g1.
    Innan jag upptäckte detta körde jag med 7 och 1024. Men fick då bara ut 6 kanaler. Det lustiga är att det funkar lika bra med både DSMx och DSM2 satelliter. Hr provat original Spektrum, Orx (bara DSM2) och LemonRx.

    Du skulle säkert ha kunnat köra med bind = 5 och bara ändrat provider till SPEKTRUM_2048. Men bind = 3 funkar säkert bra. Men prova 5, 7 och 9 också, du kan kanske få ut fler kanaler så att du kan utnyttja Dx9-an fullt ut!
    /A

  2. #22
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    grunnen til at jeg ikke fik armere var at min min trottel var for høg. Så det blev også ordnet.

    Hvordan er den eksakte linje i cli for at bruge provider.

    sakte men sikkert gå det da frem. nu er det så gps'n som står for tur. får ikke ind signal og den skal jo også på samme signalpind som spectrum satelitten

  3. #23

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    set serialrx_provider = SPEK2048
    save

    Det blir ju svårt att kombinera Satelit och GPS med Naze, för få serieportar. Kan kanske gå att kombinera tillsammans med USB/MSP på UART1, om man ser till att stänga av eller plugga ur GSP när man vill ansluta datorn. Eller om det går att köra GPS med SOFTSERIAL. Vet egentligen inget m detta, aldrig provat. Softserial är begränsad till 19.2kbaud, räcker det tro?

    Annars är väl stödet för GPS i cleanflight/betaflight inte någon höjdare efter vad jag förstått, MEN det pågår utveckling i ett sidospår som kanske kan vara intressant: https://github.com/digitalentity/cle.../tree/inav-dev

    /A

  4. #24
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    jo sandt nok. dersom jeg vælger 2048 så får jeg flere kanaler hvis jeg samtidig binder med 5 eller 9. Selvom sateliten bare er dsm2. Og selv med en orange sat.

    Men dersom jeg bruger provider går der kuk i det. Jeg må vælge fra configsiden

  5. #25

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Du kanske har en äldre version av betaflight/cleanflight. serial_provider parametern hade numeriska värden innan CF 1.11 betaflight 2.1.4 . Använd config GUI då, i CLI kan du ju sedan kolla vad det blev med "get provider".

    Kommer inte riktigt ihåg man jag tror "serialrx_provider = 1" betydde 1024 och "serialrx_provider = 2" betydde 2048, men kolla enligt ovan.

    Är det så kanske du skulle behöva uppdatera firmware till senaste, men det är ju fintrimning man kan ta senare när allt funkar.
    /A

  6. #26
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Jeg har flshet både den nye for baseflight og for realflight. Jeg tror det der med provider er en af de forskel der er på disse to programvare.

    Eller synes jeg at nogen ting er mere ituitive i det ene og andre i det andet. Ut fra det er det vanskelig at bestemme sig for hvilket man skal bruge.

  7. #27

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Oj, baseflight. Är det någon som flyger med det fortfarande? Trodde alla var på cleanflight eller betaflight numera.
    Senaste betaflight 2.1.6 flyger som en dröm med bara grova grundinställningar. Tror du gör dej själv en stor tjänst om du byter.
    Om du ska ha GPS är kanske iNav ett alternativ, som sades tidigare.
    (realflight? Det är väl en simulator, eller?)
    /A

  8. #28
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    ja du har ret med realflight. det skulle self være cleanflight.
    Baseflight: jeg er jo ny i dette (som du sikkert ser)
    Nu har jeg så fiklet lidt med både disse så nu får jeg prøve de 2 andre som du foreslår.
    Det ser i hvert tilfelde ut som jeg begynder at få en ide om hvad jeg lager.
    Eller vil jeg jo takke for inspil. Det er fedt at kunne gå her og få tilbagemeldinger så man ikke bare sitter og går i sin egen lille ring av uvidenhet.

  9. #29

    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    40
    Jobb
    Lärarstuderande, (teknik gymnasienivå)

    Standard

    Nu kommer jag lite sent in i tråden här men tänkte bara lägga till att naze rev6 kan köra S.Bus utan någon exfra inverterare. Tänkte själv gå över till S.Bus mottagare från PPM då det blit lite mindre latency men det blir lite meck med många FC.

  10. #30
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Ja nu har jeg fået alt til at virke i computeren, men bare der. Når jeg satte det på maskinen står den bare at hopper på gulvet og til sidst lægger den sig bare om på ryggen ved at tippe til den ene side. Jeg fatter ikke rigtig hva det er.
    Jeg har synkronisert esc og dersom jeg vrider maskinen rundt for hånd så køre motorene som de skal i forhold til hellevinkel. Den kan også glide fra side til side og frem og tilbage på gulvet, dersom jeg er meget forsiktig med gassen, men lette -å nej da

  11. #31

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Går motorerna åt rätt håll?
    Sitter propparna vända år rätt håll?
    Sitter motorerna på rätt plats/arm? Ordningen skiljer mellan OP och BF/CF.
    Är det rätt orientering på FC? Dvs rör sej bilden av maskinen på datororn åt samma håll som när du vrider o vickar på den?
    Går Tx spakarna år rätt håll? Kolla på "Receiver"-sidan, staplarna ska gå åt höger med spakarna uppåt eller åt höger.
    Har du ställt in någon Angle eller Horizon flight mode ? Om inte så är du i Rate mode ( Acro mode). Inte fel att vara i rate-mode, men bara så att du vet och att det blir annorlunda hantering av spakarna. Du måste hålla den plant själv, du får ingen hjälp.

    Ta av propparna och testa motorerna en och en mha av drag-reglarna på "Motors"-sidan. Och gå igenom allt annat, en punkt i taget.
    Stämmer allt detta så ska den flyga, annars är någon av punkterna ovan fel. Kolla isåfall igen, en sak i taget.

    NB. Om det fortfarande är "BaseFlight" du kör, så kan det också vara så att de PID-ar som är inställda by default inte är OK att flyga med. Har aldrig testat "BaseFlight", bara CF och betaflight. Och de senare har PIDar som iallafall är säkra för att börja flyga o trimma med.
    /A

  12. #32
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    ja motorene går rigtig vej. Ja propeller sitter ret i forhold til configurationen 4231. Ja der er ret orintering ofg den vrider sig ret på pc'n i forhold til det jeg drejer den. Ja spakerne og garfisk linjer bevæger sig ret vej.

    Det med mode er jeg ikke helt sikker på. dersom jeg holder maskinen i hånden og vrider den med motorene i gang vil motorene øge hastigheden i den side som vibber ned -altså løvte hængende side.

    Nej jeg har flashet med betaflight efter din anbefaling.

    En kompis af mig mente at den havde for store propeller og lyftet før den rigtig fik andledning til at regulere. er det en mulighed. motore er 2212-13 930kv prop er 12x4,5
    alle motore starter samtidig på arbejdsbordet men på gulvet er der altid en som hænger lidt igen. Jeg går ut fra at gulvet er skævt da det er et gammelt hus. MEN!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •