Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Vilken Naze32 ska man välja?

  1. #1

    Standard Vilken Naze32 ska man välja?

    De har funnits några år.
    Det har kommit nya versioner/revisioner.
    Det finns varianter och säkert kopior.
    Vissa webshops har kvar sedan i fjol.
    Det finns olika tillverkare?
    Det finns 6DOF och 10DOF.
    De är i olika färger.
    De har olika kontakter.
    Finns massa namn som Afro, Flip, Acro, icke Acro, osv.
    Sen finns det massor med benämningar på Firmwares (antar jag) som CleanFlight osv.

    Vilken är det man ska ha till en 250 quad?
    Vilka ska man inte ha?

    Dvs Stabilize (Level) och Acro är väl flightmodes man använder, samt flera funktioner.

    Det är inte CC3D jag är ute efter.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    På en 250 räcker det gott med en acro eller DOF6 som det också heter.
    Afron är originalet Flip32 vill jag inte kalla kopia men det är en annan tillverkare. Dom gör iaf samma sak.

    Du kan köra CleanFlight,BaseFlight och Harakiri på Naze32. Dom två första är att föredra så länge du inte ska använda GPS.

    Ryktet säger att man även kan köra Openpilot på Naze men det är för mig bara ett rykte. Däremot kan man köra CleanFlight på CC3D.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    det är inga problem att köra openpilot på en naze om man vill det. cc3d och naze32 är samma hårdvara så allt som går att göra på den ena går på den andra.

    Flip är ingen naze32 utan en modifiering, skulle gissa att den mesta hårdvaran är den samma
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Standard

    Själv tycker jag ett Svart Naze32acro Rev5 är rätt snyggt.
    Sen köra Cleanflight på den så äru hemma

    Har börjat gilla köra vinklade kontakter för då kan jag koppla saker utan att ta isär koptern. Inte lika snyggt när dom sticker ut från sidan men mycket smidigare när man väl behöver flasha reglage eller liknande.
    Detta gör även att man kan sänka profilen på koptern vilket jag gjort på senaste byggena.


    Sen beror det på om du kör PPM eller vanlig signal om du behöver kabeladaptern. Den får man ibland köpa till löst. Med PPM behövs den ej.

    Behövs även micro-USB kabel för att koppla in sig. Men en sån brukar man ha från mobilen och liknande.


  5. #5

    Standard

    Kanske lutar mot en svart Afroflight Naze32 Acro AbuseMark FunFly Controller Rev5 (som jag tror även hade GPS, som jag knappast behöver), finns en sån till salu här på ön. Ingen aning om det är 6DOF eller 10DOF.

    Vad är skillnaden mellan CleanFlight, BaseFlight, Harakiri och OpenPilot?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om det finns en abuse acro på ön så köp. Det är naze32 orginalet.

    Bara olika gränssnitt som ger kortet lite olika features. Själv gillar jag cleanflight mest.

    Ska du veta exakta skillnaden får du nog använda Google och jämföra.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    Då får det bli denna lokala Naze. =)
    Sen om jag väljer bra grejer till första quaden vet jag inte, men de är väldigt överkomliga och tycker det ska funka bra som en början och något som går att sälja vidare när man vill ha värre.

    Jag gillar mjuk flygning framför ryckig, men det är väl mer konfiguration än setup. Expo är viktig har jag märkt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Så som jag fattat det: skillnaden mellan 6DOF och 10DOF är att 10DOF har barometer och compass, annars är det ingen skillnad. Utan barometer kan du inte köra baro flightmode, och utan compass kan du inte köra ett annat, kommer inte ihåg vilket. Cleanflight och Baseflight är i stora drag samma firmware förutom lite tweaks i mellan dom, GUI är nästan likadana, appar i Chrome. Med bluetooth mottagare så kan du t.o.m ändra allt sådant ute på fält utan dator. Har själv både Flip32+ 6DOF och 10DOF. Föredrar faktiskt 10DOF iomed baro, skitnajs att kuna släppa kontrollen och quadden står kvar på plats
    Flip32 är i princip samma kort som Naze32, bara lite annan layout.

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Har själv ett par Afro Naze32 och är riktigt nöjd, lätta att löda och sätta upp, behöver inte extra krimskrams som baro och magnet på en 250FPV.

    Baseflight är kodad för ursprungliga 8bit controllern, medan Cleanflight är kodad för den nyare 32bit kontrollen (därav naze32. Båda funkar med naze32an men såklart är det att föredra att dra nytta av 32bit processorn och därav välja cleanflight
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #10

    Standard

    La precis ut en annons på en svart Naze32 om du inte hunnit skaffa än

  11. #11

    Standard

    Jag har en här på bordet, fanns en på ön. =) 250-bygget kan snart börja.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av alex.ruthagen Visa inlägg
    Så som jag fattat det: skillnaden mellan 6DOF och 10DOF är att 10DOF har barometer och compass, annars är det ingen skillnad. Utan barometer kan du inte köra baro flightmode, och utan compass kan du inte köra ett annat, kommer inte ihåg vilket. Cleanflight och Baseflight är i stora drag samma firmware förutom lite tweaks i mellan dom, GUI är nästan likadana, appar i Chrome. Med bluetooth mottagare så kan du t.o.m ändra allt sådant ute på fält utan dator. Har själv både Flip32+ 6DOF och 10DOF. Föredrar faktiskt 10DOF iomed baro, skitnajs att kuna släppa kontrollen och quadden står kvar på plats
    Flip32 är i princip samma kort som Naze32, bara lite annan layout.

    Jeg har en flip32+ 10dof. Jeg kan ikke finde ut hvordan jeg tilpasser kanalerne med min dx9. det er kun trottel som går ret. Resten er som et tapt garnnøste.

    Jeg kan se bevægelserne i resiverkanppen både på cleanflight og basefl. men motorene spinder ikke op.

    Jeg kan køre motorene fra programmerne og jeg kan synke esc.

    er der nogle tips at få

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av karstena Visa inlägg
    Jeg har en flip32+ 10dof. Jeg kan ikke finde ut hvordan jeg tilpasser kanalerne med min dx9. det er kun trottel som går ret. Resten er som et tapt garnnøste.

    Jeg kan se bevægelserne i resiverkanppen både på cleanflight og basefl. men motorene spinder ikke op.

    Jeg kan køre motorene fra programmerne og jeg kan synke esc.

    er der nogle tips at få
    Hur beter det sig, är kanalerna omkastade eller går dom åt fel håll?

  14. #14
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    de er omkastet og en giver roret utslag til høger og den anden kanal til venstre og ......

    Det er som sagt bare trottel som er på rette kanal. Ligger på fejl kanaler og fejl hold og

    Jeg bruger spectrum satelite på kn4 med strøm fra satelitstikket ikke fra kn4.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av karstena Visa inlägg
    de er omkastet og en giver roret utslag til høger og den anden kanal til venstre og ......

    Det er som sagt bare trottel som er på rette kanal. Ligger på fejl kanaler og fejl hold og

    Jeg bruger spectrum satelite på kn4 med strøm fra satelitstikket ikke fra kn4.
    Har du ställt in för spektrum sat i config? Default ligger nämligen som futaba på flip32 - AETR i ordning. Ska ligga en rullista där du kan välja d.

  16. #16
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    ja det har jeg. og jeg har været inde i senderen of sikret mig at alle kanaler ligger ret der.

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    map TAER1234
    save

  18. #18
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    det hjalp heller ikke.

    det er samme sag.


    trottel er ok.
    rudder bevæger aux3
    elevator bevæger aux1
    aliron til høger bevæger pitch
    aliron til venstre bevæger yaw


    Hvordan får jeg quaten til at utføre de handlinger jeg gør med radioen. Det er kun i programmet der sker noget.
    Den er bundet. Har forsøgt først at binde til en modtager for så at flytte satelit over. det virket men med de samme utslag.
    Så bandt jeg den med cli-kommand. det virket også men med samme resultat på kanalerne

  19. #19
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    så fandt jeg fejlen.

    set spektrum_sat_bind = 5 : dette er fejl det skal være set spektrum_sat_bind = 3.

    5 = dsm22048/11
    3 = 1024/22.

    det var under et nyt forsøk på binding jeg blev klar over at der lå hunden begravet. Radioen sagde 1024 men jeg viste at jeg havde skrevet =5 som jeg mente at have fåt opgiet en anden plads. Søgte lidt på nettet og rigtig der var problemet. Og nu stemmer så kanalerne med radioen.

    Så genstår der bare at få maskinen til at utføre de ordre jeg sender med radioen. -Hvordan får jeg overført til maskinen det jeg vil den skal gøres. Er det noget med at arme

  20. #20

    Standard

    Du armerar genom att dra trottelspaken ner till höger. När du är landat så drar du ner till vänster istället.

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •