Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Hobbykings Black Widow 260

  1. #1

    Standard Hobbykings Black Widow 260

    Är det nån här på forumet som kör eller har kört Hobbykings Black Widow 260?
    Det är på pappret i alla fall en bra produkt som säljs med fjärr, färdig konfigurerad och provkörd samt levereras i snygg väska till fördelaktigt pris.
    Men vad är nackdelen med den?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    5 saker:
    1. Fötterna är klena, riktigt klena med en lite för hård landning så lossnar framdelen på dem och knäcker foten. Om du då sätter lim så att de inte lossnar så knäcks dom. Har moddat med zip-ties och fötter från RCexplorer.se http://rcexplorer.se/product/landing-gear/
    2. CC3D sitter på fel håll. Går att vrida 90 grader så att USB porten går att komma åt. Omkonfigurering i Openpilot 15.02.02 som även har stock och race inställningar från Hobbyking.
    3. 6030 propellrarna är lite stora, är innanför kroppen, ett par mm från stöttorna.
    4. Inget ljus, man behöver komplettera med LED. Svår att se som alla 250/260 quads utan ljus.
    5. Instruktioner, ingen dokumentation förutom den lilla manualen till sändaren.

    Annars är den guld för en nybörjare som mig som bara flugit Hubsan X4. Radion är enkel att använda.
    Den inbjuder till att skaffa FPV prylar.
    5-7 minuter 1300mAh, 7-9 minuter på 2200mAh med mjuka Gemfan 5030.
    Senast redigerat av m00ndancer den 2015-09-14 klockan 22:39. Anledning: stavning

  3. #3

    Standard

    Det blev beställning av en, spännande att se när den kommer.
    En till nackdel som jag ser det är att de inte är specat vilka delar som sitter på den, ESC motorer osv så man endast kan köpa lösa saker som går sönder.
    Var det några problem att vrida cc3d?, dvs visst måste man programmera om den?
    Har du provat att köra den med raceinställningarna?
    Tror du att det är några problem att bara lyfta över allt till en vettigare ram, eller bör man kalibrera om allt då?

    Hur är kvalitén på ramen i övrigt?
    Samt upplever du någon större skillnad att flyga med 5030 mot 6030 proppar?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Det blev beställning av en, spännande att se när den kommer.
    En till nackdel som jag ser det är att de inte är specat vilka delar som sitter på den, ESC motorer osv så man endast kan köpa lösa saker som går sönder.
    Var det några problem att vrida cc3d?, dvs visst måste man programmera om den?
    Har du provat att köra den med raceinställningarna?
    Tror du att det är några problem att bara lyfta över allt till en vettigare ram, eller bör man kalibrera om allt då?

    Hur är kvalitén på ramen i övrigt?
    Samt upplever du någon större skillnad att flyga med 5030 mot 6030 proppar?
    Inte provat än med raceinställningarna. Vrida var lite pilligt då man måste ta loss kablarna till ESC. Annars så var det "bara" att starta OP och köra båda wizards, och välja inställningar. Efter det så måste man gå in i configurationsfliken under Attitude och ändra yaw till 90 eller -90 beroende på vilket håll man valde att sätta USB. Jag valde höger (bakifrån sett) & 90 grader.

    Spara.
    Gör kalibrering igen och se till att den behåller 90 graders inställningen.
    Spara

    Verifera sedan i Flight data fliken att din quad rör sig som den skall.
    Koppla från och ut och test.

    Obs, jag hade lite problem när jag skulle ställa in minsta fart på motorerna. Till slut valde jag 1130 på alla.
    Om den uppmanar dig att uppgradera mjukvaran på kortet gör det och radera inställingarna.

    Ramen iövrigt verkar vara stryktålig. Vinkel på armarna gör att den inte lider lika mycket när du hovrar av att kommer in i sin egen propellerström. Dessutom så gör vinkeln att den behöver mindre kraft för att flyga framåt.

    6030 ger en rappare och snabbare quad, iallfall de som följer med. Ungefär samma flygtid. Med Gemfan 5030 blir den sävligare och inte lika exakt. Jag väntar fortfarande på mina andra propellrar som är bättre (5030/5040).

    Motorerna är oem EMAX MT2204-2300KV, men jag har ingen aning vad det är för märke på ESC annat än andrahandsuppgift att de är 20amp, vilket är tveksamt då inställningarna i OP som är gjorda av en HK anställd är med 12A ESC. Men jag kan ha fel. Det betyder att om du bränner en ESC så får det bli 4 nya.

    Så länge kablarna räcker så kan jag inte se något problem att lyfta över delarna, men det innebär att man måste ställa om allt. Då hade jag nog flashat om CC3D till cleanflight istället om det hade gått.

  5. #5

    Standard

    Tusen tack för otroligt bra och utförligt svar. Lär säkerligen komma fler frågor när jag börjat köra quaden.
    Förresten, följer det med någon batteribuzzer i quaden.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Tusen tack för otroligt bra och utförligt svar. Lär säkerligen komma fler frågor när jag börjat köra quaden.
    Förresten, följer det med någon batteribuzzer i quaden.
    Nix, jag beställde en från ebay som tog en evighet, slutade med att jag beställde en till i Sverige
    Sätt den på 3.5 Volt så blir det lagom. Sluta flyga när den piper flera gånger alt konstant så blir det bra.

  7. #7

    Standard

    Topp!
    Blev en "Svensk" buzzer

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Som sagt tidigare, fötterna suger och den är svart Men det finns bot. Tack vare Volo Leds och ben/fötter från RCExplorer.se så blev det bra igen. Var länge sedan jag använde en lödkolv. Blåste gjorde det också så några hårda landningar blev det, speciellt med mig som nybörjarpilot.
    Benen höll, ett buntband gick av.

  9. #9

    Standard

    Snyggt. Blev bra med led, lättare se skillnad på fram o bak.

  10. #10

    Standard

    Köpte du även leds från rcexplorer?

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Köpte du även leds från rcexplorer?
    Nix, de kommer från en av VOLO:s ÅF http://www.volo.systems/where-to-buy.html
    Electricwingman i Storbrittanien. Volo tillverkas i Australien.

  12. #12

    Standard

    Ikväll kom den
    Tyvärr regn och rusk så jag har ingen möjlighet att flyga med den.
    Mycket dålig information var det med
    Vad gör förresten dom olika switcharna på kontrollen? dvs a,b,c,d?? Jag antar att det är switch C som man kan välja dom 3 olika flightmodesen?

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    A = low rates/high rates
    C = Full stabilitet/horisont/Acro
    Glöm inte att ställa in failsafe på din sändare så att mottagaren stänger av gasen om du skulle tappa kontakt. Behöver du hjälp kan jag visa.

  14. #14

    Standard

    Ja tack gärna, det vill jag ha. Funderade även om man canbställa in throttlecut på någon switch.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Snabbis: lång tryck på OK
    Välj SYSTEM/RX Setup/Failsafe
    Välj kanal 3
    UP/DOWN för ON
    För gasen i botten
    Långtryck CANCEL för att spara.


    Gå till Functions setup
    Sedan ända ner till Throttle hold
    Tryck på OK
    Tryck på UP för att använda
    Tryck OK för att byta till värde
    Tryck på DOWN tills det är 0%
    Långtryck på CANCEL
    Tryck CCANCEL igen för att gå ur
    Välj Display och testa.
    Om allting fungerar så dör gasen så fort du trycker ner SWD
    Senast redigerat av m00ndancer den 2015-09-18 klockan 21:39.

  16. #16

    Standard

    Toppen, tack. Jag lyckades dock skapa en kopia där jag kunde ställa ner raten så den inte reagerar så häftigt på spakrörelserna innan jag lärt mej den. (Dvs mer än det man kunde flippa som standard).

  17. #17

    Standard

    Som förtydligande, gasen i botten.. Det är inte samma som plattan i mattan, dvs max gas utan min?

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Spaken skall ner till 0, då blir det -97% ungefär = ingen gas alls

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Toppen, tack. Jag lyckades dock skapa en kopia där jag kunde ställa ner raten så den inte reagerar så häftigt på spakrörelserna innan jag lärt mej den. (Dvs mer än det man kunde flippa som standard).
    Jag som tyckte att den var sävlig jmf med min X4. Dock mycket snabbare

  20. #20

    Standard

    Jag har tyvärr endast flugit inomhus då det spöregnar och blåser ute. Men ville testa lite

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •