Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Första termik seglare

  1. #1

    Standard Första termik seglare

    Hejsan!! Är på g o köpa min första el seglare för termik.. Vill ha något skapligt billigt till att börja med som funkar bra till termik.. Några tipps?

    mvh

  2. #2

    Standard

    Den här är billig och stryktålig - kan ligga och leka i uppvindarna mellan land och sjö tills jag tröttnar och ändå ha 60% kvar av accen. Bra drag, kör med motor och elektronik som följde med.
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html


  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Multiplex Solius, eller kanske Heron - uppföljaren. Det är de enda skumseglarna som har vettig termikprestanda om man skall tro på Svenska landslagsledaren i radiosegelflyg...

    Fördel: Pris/prestanda, Hög tålighet mot skador, hög tillgänglighet.
    Superhero

  4. #4

    Standard

    Heron flyger bra för att vara ett foam plan och även den billigare EasyGlidern fungerar bra så länge det inte går för fort.
    Phoenix 2000 EPO som Pelleflygare länkade till är väldigt populär ute i världen men jag vet ej själv hur den är att flyga.

    Håll annars utkik på säljes annonserna och köp ett plan med vanlig sprygelvinge. I lätt vind är TopModel Astra en otrolig termikdrake men även en gammal motoriserad Blue Phoenix är suverän.

    Foam seglare tål mycket stryk vilket kan vara bra tills man lär sig landa men de är ofta tunga i förhållande till storlek vilket ger hög vingbelastning.

    /Petrik59

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    EasyGlider är ju ett billigt insteg i el-segelsvängen och efter vad jag hört av de som har en så är den en riktigt bra allround-seglare i den storleksklassen. Ett annat alternativ är ju Parkzones Radian Pro och då får man också klaffar vill jag minnas. Det finns även en lite lättare variant som heter Radian och det är en ren sida/höjd-seglare.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Som relativt ny i seglarsvängen tror jag att det är rätt att börja med stryktålig foam. Seglare kan vara hala i landningen och flyta ut bortom fältet vid de första flygningarna. Bra också med klaff så det går att få till kråkbroms så landningsfarten blir hanterlig. Har hunnit med att flyga några olika foamseglare på lite mer än två meter - tycker de duger bra i början. Att jag rekommenderar Phoenix 2000 är främst pris/prestanda - mycket flyga för knappa tusenlappen.

  7. #7
    LarsBrincks avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    51
    Jobb
    Skådis
    Klubb
    Team-Tornado

    Standard

    Har P2K och RadianPro och tycker Phoenixen flyger bättre. Har inte motor på den iofs så vet inte hur den tar termik men den är grym på hang från 3-10m/s

  8. #8


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Easy G-Pro är mycket trevlig.
    Den flyger långsamt och mycket stabilt.
    Det är lite klurigt att få in radio/ ack för det är lite trångt men det går.
    På 3S/ 2200 Ah flyger den ca 30 min totalt.
    Fungerar även mycket bra på hang.
    Enda minuset är att den är tämligen ovillig att rolla beroende på de uppsvepta vingöronen men det är kanske inte prio 1 för en nybörjare?
    Troligtvis en av de bästa nybörjar-plan som finns annars?

    // Mats W
    Flygsmurfen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •