Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Naza Lite "Abnormal compass data"

  1. #1

    Standard Naza Lite "Abnormal compass data"

    Hej,

    Jag har hjälpt en god vän att skruva ihop det sista på hans TBS Discovery. Nazan satt tidigare på en F450 som gjorde en ganska spektakulär fly-away. Den lade sig helt enkelt i maximal vinkel och for iväg så fort den kunde under tiden som den steg. Som tur var så gick det att hitta den men att hitta något fel har visat sig vara svårare.

    Nu fick jag däremot en Abnormal compass data varning i Naza Assistant och efter det så började lysdioden blinka rött med hög frekvens.

    När jag "torrflyger" den utan propellrar så försöker den glatt lyfta trots det röda blinkandet, efter omstart av nazan så ser allt bra ut igen. Om jag försöker göra en kalibrering av kompassen så ser allt bra ut tills den är färdig och då börjar det blinka rött igen. Även efter det så ser allt ok ut ingen efter omstart.

    Jag vågar givetvis inte flyga den med kompass och GPS inkopplad, inte ens i ATTI och manuellt läge, men med pucken bortkopplad så flyger den utmärkt.

    Har någon några idéer?

    Finns det något sätt att få fram kompasskursen i programmet?

    Jörgen

  2. #2

    Standard

    Det visar sig att kompassdata inte finns tillgängligt i Assistant för Naza Lite. När jag kopplade in gps och kompass itll en Naza M så fick jag upp lite data. Felet verkar komma när den varit inkopplad en liten stund, det kan vara att den börjar kontrollera kompassdata ordentligt först när den får låsning på GPSen. Inget verkar skilja på datan före och efter att den lagt felkoden.

    Med en ny GPS/Kompass så fungerar det bra igen.

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •