Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: L-C Filter för 6S

  1. #1

    Standard L-C Filter för 6S

    Hej!
    Har en hexacopter med en IOSD Mk2 och en Immersionvideosändare.
    Allt funkar klockrent och sänder video perfekt till mina brillor.. tills jag lyfter.. då blir det bara brus (funkar när motorerna är i idle men när den lyfter blir det myrornaskrig direkt).

    Så min gissning är att mina 6 escar och motorer stör ut sändaren så fort de kommer under belastning och att ett LC filter kanske hjälper på denna fronten.

    Undrar därför 3 saker.

    1. Lämpliga delar för ett LC filter till en Hex som kör 6S.
    Gärna länkar eller exempel på kondensator och drossel som passar bra till ändamålet.
    Vet inte vad jag ska kolla efter mer än att ha en kondensator som är på mer än 26V och kanske runt 1000uF. Drossel har jag noll koll på.

    2. Hur ska man koppla LC filtret, har sett lite olika varianter med en del extra komponenter. Räcker det med en drossel runt (+) och sedan sätta en kondensator efter den mellan (+) och (-) eller borde man göra något mer? Kikar man här så har de minst 3 komponenter till.

    3. Bör man koppla LC filtret så att IOSdn och sändare sitter efter det eller räcker det med bara sändaren?

    Tack för hjälpen!

  2. #2

    Standard

    Jag tycker att du skall kontrollera så att det verkligen är störningar och inte ett jordfel. Vad händer när du kopplar kameran direkt till sändaren?

    Spänningsmatar du sändaren och kameran från iOSD mkII? Hur har du i så fall kopplat.

  3. #3

    Standard

    Om det är ett jordfel borde det väl inte fungera alls?
    iOSD mk2, kamera, samt sändare sitter alla på samma batteri som motorerna.

    - Det fungerar när motorerna är avstängda (dvs Nazan v2 är inte armed).
    - Det fungerar när alla motorer är igång och kör i "idle" på marken
    - Det fungerar inte när den kör igång på riktigt och lyfter.

    Kan testa att koppla kamera direkt till sändare, men det finns fortfarande en bild men den är extremt brusig när den flyger.. 95% brus 5% bild.

    Just nu är det kopplat såhär:

    Batteri direkt till OSD.
    Kamera får ström via OSD

    Batteri direkt till Sändare (den tål 3S - 6S via inbyggd BEC)

  4. #4

    Standard

    Jordfel kan visa sig på olika sätt, det vanligaste är att det fungerar utmärkt utan belastning men att jordpotentialen driver iväg under belastning. Jag tänker inte räkna in bortglömda jordkablar som jordfel

    Jag tycker att du skall jorda videosändaren i videosändarkontakten på iOSDn, det ser ut som om du har tre jordkablar tillgängliga där för det ändamålet. Två för att driva sändaren och en för signaljorden.

    Det är inte helt självklart att du skall koppla in både signal och signaljord till din videosändare i det fallet men så som Immersion sändaren ser ut internt så bör det vara bäst att göra på det sättet. Det beror lite på hur iOSD mkII är kopplad invändigt.

    Immersion sändaren borde gå att driva genom iOSD men varifrån du tar spänningen spelar inte så stor roll...så länge som du tar strömmen på samma ställe som till iOSDn!

    För att hitta vad som är fel just nu istället för att koppla om så kan du se det som står nedan.

    Har du video GND från iOSD mkII kopplad till ImmersionRC videosändaren? Antalet jordkablar på iOSD antyder att de skapat en stjärnjordpunkt inne i OSDn och att de använder separata ledare för jord och signaljord.

    Har du kopplat kraftjorden till immersionsändaren på samma lödpunkt som du jordar iOSD mkII i? Om du skulle råkat jorda den på andra sidan av ett eventuellt power distribution board så kan du räkna med jordproblem om du drar hög ström genom kortet.

  5. #5

    Standard

    Tvinna alla kablar.
    Undvik jordslingor.
    Motorer, ESCar, ack och alla dessa matningskablar stör, så håll borta allt annat från dem.
    Om du har överloppskablage nånstans, ringla inte ihop dem i en cirkel, utan "av och an" så de ligger parallellt och tajt.
    Kolfiber-ram?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Hej!
    Efter att ha satt på ett LC filter till sändaren så kvarstår i alla fall problemet.
    Gissar att jag som ni kommenterat ovan kopplat något fel.

    Bifogar därför hur jag kopplat alltihopa och hoppas att ni kan belysa problemet!

    Det som händer är att på marken får jag bild. Men så fort jag lyfter blir det antingen helt svart, eller 50/50 med bild och myrornas krig (oftast mer krig än bild).

    och @Ålänningen, ja det är kolfiber.

    Mycket tacksam för hjälp!

    Bild här: http://i.imgur.com/nxxj8TR.png
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nxxj8TR.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	45,4 KB 
Id:	55265

    P.S. Får 12v från iOSD till kameran så den måste vara kopplad till den.
    P.P.S för att besvara min egen fråga i början så gjorde jag ett LC filter med 25V 1000uF kondensator, samt en kondning jag hade liggandes från ett 4S LC filter från HK.
    Senast redigerat av SwedenByAir den 2015-10-25 klockan 18:26.

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ser inte rätt ut, men nu vet jag inget om iOSD. Jag hade inte gjort så i allafall.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Du har i alla fall en perfekt jordslinga där som kan ta upp störningar. Jorden går runt allt, nånstans borde "inkommande jord" vara samma som "utgående jord" så du kan skippa en jordkabel eller ännu hellre klippa den i ena änden så den i alla fall "skärmar" lite.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    du kan skippa en jordkabel eller ännu hellre klippa den i ena änden
    Hmm, var borde man klippa?
    Ska jag exempelvis klippa video GND till TX, och bara ha GND från batteriet till den?

    Så här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	videosetup2.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	43,2 KB 
Id:	55271

    P.S: sjukt glad att jag gjort fel i kopplingen.. hade varit jobbigt om det varit något annat..

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Nej nej nej, det är ju nu du får en väldigt konstig signal referens för videosignalen. Går ju runt via andra jordanslutningar.
    Du hade det bättre som det var ritat från början. Försök istället mata alla enheter via filtret, vTx, iOSD o kamera.
    Har du provat med helt separat matning med eget batteri? En hexa borde orka lyfta det....
    /A

  11. #11

    Standard

    Hmm jag tror jag missförstår någon. eller?

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    så du kan skippa en jordkabel eller ännu hellre klippa den
    Detta tolkar jag som att jag ska kapa någon av de GND kablar jag har.

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Du hade det bättre som det var ritat från början.
    Medans jag tolkar ditt inlägg som att jag absolut inte ska göra det, bara flytta allt bakom LC filtret.


    Är något förvirrad =P

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jo, det här är en väldigt förvirrad debatt, som förekommer oftare och oftare. Folk klipper jordanslutningar hejvilt. Speciellt i ESC signalkablar! Vansinne.
    Kapa inte jordanslutningar! Det är ju då du får öppna slingor som tvingar returströmmar andra om-vägar, delat med strömmar från en massa andra potentiella störkällor. Raka spår mellan källa och förbrukare.
    /A

  13. #13

    Standard

    Fast det är skillnad på effektöverföring och signalöverföring.
    Den sista bilden har samma elektriska förutsättningar som den första, jordkabeln mellan VTX och osdn behövs inte i detta fallet.

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Varför i hela friden ska returen för videosignalen ta denna omväg? Med en massa extra onödiga kontaktövergångar.
    Det är ju då du får ju en öppen slinga. Kortslut denna öppna slinga som i originalskissen! Inte alls samma elektriska förutsättningar. Den ena anslutningen är signal och den andra är kraft matning. Att dela signal och kraft i samma kabel är ingen bra idé.

    Koppla rakt och direkt. Både signal och dess retur, samma väg. Precis som kraft, plus och minus. Ska alltid gå alltid parvis.
    Blanda inte ihop signal o kraft.

    Hade vi haft ett solitt jordplan hade det varit lite annorlunda, men tyvärr är det bara kablar. Och antagligen rätt tunna.
    Egentligen när vi sagt "jord" tidigare så är det helt fel, finns ingen "jord" här. Bara kablar.
    /A

  15. #15

    Standard

    Videosignalen är inget flöde som måste returneras, det är överföring av signalnivåer. Sändare och mottagare behöver ha samma referens (dvs "jord"), men de har de i och med att både osd och vtx har sina respektive GND kopplingar kopplade till batteriets minuspol.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Hade vi haft ett solitt jordplan hade det varit lite annorlunda, men tyvärr är det bara kablar. Och antagligen rätt tunna.
    Hur hade du gått tillväga för att lösa problemet?
    Något annat du tror kan vara fel?


    Citat Ursprungligen postat av KiteAnton Visa inlägg
    Videosignalen är inget flöde som måste returneras
    Ska prova att ta bort GND från video till sändare och se om det blir bättre, blir nog inte förrän i helgen dock.

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Som sagt tidigare, koppla allt via filtret. Eller med eget batteri, eller en 12v regulator från batteriet.
    Kan ju vara problem med att ditt batteri är klent, stora spänningsvariantioner med/utan last som inte Tx/OSD/Cam pallar.

    Tänker inte kommentera flera inlägg om klippta "jordar".

    Jag antar ett du har mera saker inkopplade till iOSD som inte visas, kan mycket väl vara problem där också.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nxxj8TR.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	74,4 KB 
Id:	55290   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nxxj8TR-2.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	76,1 KB 
Id:	55291   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nxxj8TR-3.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	72,7 KB 
Id:	55292  

  18. #18

    Standard

    Jag måste ha gått en värdelös utbildning jag då. =)
    Dessutom har jag i jobbet haft erfarenhet av jordslingor som skapat störningar, bara kapa jorden i en kontakt, alla kablar kvar.
    Jag har själv haft jordslingor i en videolänk förut och kapade en jord för att få stjärnkopplade jordkablar osv. Voila!

    Det jag ser och reagerar på är jordslingan i tex vänstra bilden av de tre i inlägget före detta: Mellan videosändare och OSD finns det två jordkablar (dvs jordslinga som går runt runt runt runt... = radioantenn som tar upp störningar). Är jorden samma överallt så behövs inte dubbla jordkablar, annars får jag nog säga att jag är osäker.

    Det är inte matningens jord man ska kapa.
    Man ska inte heller ta bort en jordkabel.

    Går det inte att mata videosändaren från OSD? Rätt spänningar?

    Var är grejerna placerade på multirotorn din?

    Funkar videolänken utan OSD när du flyger?

    Matar LiPo't endast det som är i skissen? Eller finns det motorer, ESCar, SBECs, etc på samma ack? I så fall -> använd skild ack till din skiss.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Ta bort gnd mellan vtx och oss på översta och mellersta och då skall det fungera.

  20. #20

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Antar du läst på manualer och googlat lite på "iOS MArkII", Jag hittar iallafall dessa användbara bilder: https://www.google.com/search?q=iosd...7-OCSli5ERM%3A

    Tog mej friheten att rita om din bild en gång till baserat på detta. Ett iOS - vTx kablage, ett iOS - Kamera kablage och en batteri matning. Mycket renare och antagligen enklare att bygga också.

    Notera också de nollade ljudingångarna på vTx. Det är bra om man undviker att sända ut brus på ljudsidobanden, man stör mindre på grannkanalerna då.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nxxj8TR-5.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	73,5 KB 
Id:	55297  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •