Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Flygbränsle

  1. #1
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard Flygbränsle

    Är det någon på detta forum som har erfarenhet av denna häxblandning 5% nitro. Köpt i en rcbutik i Linköping.
    Nu är det så att jag har två motorer som trilskas. Den ena är en ASP 61:a som inte varvar ut kört ca 4-5 liter med den.
    O den andra är en os 25:a några år på nacken. Som alltid har startat på första flippen.
    Tacksam för svar.
    //Jens

  2. #2

    Standard

    Hej.
    Min erfaring siger at ASP 61 kører fint med 15-20% nitro og 15% olie.
    OS 25 kan sagtens køre uden nitro, men med 15-18% olie.

    Mvh.

    Ib

  3. #3
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard


    Jag tror att kvalitén på bränslet är rent ut sagt dålig. Rätta mig om jag har fel.

  4. #4
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    297
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ilfrazr Visa inlägg
    Är det någon på detta forum som har erfarenhet av denna häxblandning 5% nitro. Köpt i en rcbutik i Linköping.
    Nu är det så att jag har två motorer som trilskas. Den ena är en ASP 61:a som inte varvar ut kört ca 4-5 liter med den.
    O den andra är en os 25:a några år på nacken. Som alltid har startat på första flippen.
    Tacksam för svar.
    //Jens
    Gick motorerna bättre med förra bränslet? Har du testat med något annat bränsle för att se om det är någon skillnad?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #5

    Standard

    Och jag som var på ReservdelsRC och köpte en sådan dunk idag ifs 15% nitro, körde en tank igenom min asp61. Tyckte en spann på bra dock.

  6. #6
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard Flygbränsle

    Ja motorerna gick bra med det förra bränslet.
    Får prova ngt annat bränsle :-/

  7. #7

    Standard

    Hur mycket nitro var det i ditt gamla bränsle?

    /Mats

  8. #8
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    !0% var det i det gamla bränslet.

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Hur mycket nitro var det i ditt gamla bränsle?

    /Mats

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Förgasaren måste ställas om om man byter nitrohalt.
    fredrik

  10. #10
    mogges avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Inlägg
    366
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Kan det inte vara så att man kanske behöver annat stift när man byter blandning?

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jo, nytt stift och chimsa när man höjer nitrohalten. Sen ställa om förgasaren. I alla fall om man ändrar 5% eller mer.


    http://www.osengines.com/glowplugs/


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	glow-plug-chart.png 
Visningar:	92 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	54547
    fredrik

  12. #12

    Standard

    +1 på att justera om etc efter bränslebyte. Har vart med om det flera ggr. Har nu börjat anteckna vilket bränsle jag haft till vilken motor för att slippa problem. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Nu ska vi se om vi kan reda ut det här? (lättare att sitta vid datorn)
    ASP motorn startar men vill inte varva ut hur mycket jag än justerar nålarna för att tio sekunder senare stanna.
    OS motorn får inte fram något bränsle om jag inte öppnar högnålen, och när den startat kan jag skruva in den ca ett varv
    och då går den perfekt

  14. #14

    Standard

    Då är min gissning att du har något annat fel än själva bränslet så vitt det inte är skräp i bränslet. Det jag tror orsakat mig mest problem med glödstiftmotorer är bränsleslangar som blivit ett litet hål i vid anslutningen endera till tanken eller till motorn. Det minsta lilla hål gör att motorn slutar suga bränsle men samtidigt är det nyckfullt. Bäst som det är kan den starta och gå.

    /Mats

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Eller en till gissning att du har nålat fel på lågfartsnålen på OS. skruva ut den 1/8 varv och prova igen. Högfarssnålen ställer du på fullgas. Rätt inställning är maxvarv + 3 klick rikare.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •