Reklam

Resultat 1 till 11 av 11

mne: Laddstrm begrnsat till 3.3A p GT Power A606?

Question Laddstrm begrnsat till 3.3A p GT Power A606?

Hej!

Kpte mina frsta 4S 5,2Ah-ackar alldeles nyligen och skulle ladda dem i min 3 r gamla GT Power A606. Upptckte dock till min frvning att laddstrmmen begrnsas till 3.3A oavsett om jag laddar med vanliga CHARGE-programmet eller BALANCE. Hittar inget i manualen om att det ska vara begrnsat.

Laddaren ska ju klara 6A, s drfr r jag ngot frvnad!

Ngon annan som har samma typ av laddare och som kan bekrfta/dementera att detta r normalt?

-David

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    230
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

r det inte en laddare med 60W effekt? (A606 = 60W, 6S ?) 3,3A p 4 celler blir ju ca 60W.
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med trar i gonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 237
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Det r skert som Mange sger - det r laddarens maximala laddeffekt som r begrnsningen.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlgg
    r det inte en laddare med 60W effekt? (A606 = 60W, 6S ?) 3,3A p 4 celler blir ju ca 60W.
    Japp, s r det. Fick gra en snabb skning p ntet (str inget p den om det) och mycket riktigt s klarar den max 50W enligt spec. Tack, det skulle jag ha tnkt p!

Bra: Hittat orsaken tack vare kloka mnniskor i forumet
    Dligt: Mste kpa ny laddare (annars tar det ju ondlig tid att ladda)

Trevlig helg!

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 094
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Enligt specifikationen i laddarens manual s klarar den max 50 watt.
    Du har 4 cellers LiPo dvs 16.8 volt (tot volt vid 4.20 volt per cell fulladdat), 50 watt / 16,8 volt = 3 amp.

S allt r i sin ordning.
    Din laddare kan leverera 6 amp laddstrm ELLER 50 watt max, vilket som uppns frst - i detta fall slog du frst i taket p grund av max watt grns den klarar.

/Bo

Standard

Tack fr svaren McRegor och Bo!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 237
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Kp en iCharger 106B+ om du inte behver ladda mer n 6S-ackar och klarar dig med 250 W laddeffekt.
    Roger

RCFF - Moderator
    RCFF - Administratr
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 045
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

David, se till att du har ett ntaggregat som levererar vad som behvs fr att den nya laddaren ska kunna ladda dina ackar snabbare, annars har du bara flyttat flaskhalsen frn laddaren till ntaggregatet...
    /\/\vh // /\/\r J.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 465
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Ntagget ska klara av att leverera lite mer n av den nya laddaren drar. Som snikvariant kan man anvnda ntaggregat till brbar dator. Mitt aggregat som jag anvnder till datorn nr jag skriver detta kan leverera 6,3A vid 18V, det blir 110W. Till 4S begrnsar det strmmen till (110W/14,4V =7.5A). Till laddaren har jag 350W eller 1200W.
    fredrik

Reg.datum
    Feb 2013
    Inlgg
    179
    Jobb
    Automation p pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Som snikvariant kan man anvnda ntaggregat till brbar dator. Mitt aggregat som jag anvnder till datorn nr jag skriver detta kan leverera 6,3A vid 18V, det blir 110W.
    Till min 3D-skrivare har jag ett Corsair PC-aggregat fr 500:- som klarar 38A p 12Volten. Det borde rcka fr att ladda batterier ocks och r kanske inget dyrare n en betydligt klenare laptopladdare?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 465
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Ntagg till datorn kper man i mrkesaffren fr 800, p kjelloco fr 400 och p ntet fr 200. Den p ntet ser inte s bra ut (<4mm mellan 230V och nolla), s hr kan det bli verslag vid t.ex. blixt.
    mvh //fredrik
    fredrik

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •