Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Laddström begränsat till 3.3A på GT Power A606?

  1. #1

    Question Laddström begränsat till 3.3A på GT Power A606?

    Hej!

    Köpte mina första 4S 5,2Ah-ackar alldeles nyligen och skulle ladda dem i min 3 år gamla GT Power A606. Upptäckte dock till min förvåning att laddströmmen begränsas till 3.3A oavsett om jag laddar med vanliga CHARGE-programmet eller BALANCE. Hittar inget i manualen om att det ska vara begränsat.

    Laddaren ska ju klara 6A, så därför är jag något förvånad!

    Någon annan som har samma typ av laddare och som kan bekräfta/dementera att detta är normalt?

    -David

  2. #2


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Är det inte en laddare med 60W effekt? (A606 = 60W, 6S ?) 3,3A på 4 celler blir ju ca 60W.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är säkert som Mange säger - det är laddarens maximala laddeffekt som är begränsningen.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Är det inte en laddare med 60W effekt? (A606 = 60W, 6S ?) 3,3A på 4 celler blir ju ca 60W.
    Japp, så är det. Fick göra en snabb sökning på nätet (står inget på den om det) och mycket riktigt så klarar den max 50W enligt spec. Tack, det skulle jag ha tänkt på!

    Bra: Hittat orsaken tack vare kloka människor i forumet
    Dåligt: Måste köpa ny laddare (annars tar det ju oändlig tid att ladda)

    Trevlig helg!

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Enligt specifikationen i laddarens manual så klarar den max 50 watt.
    Du har 4 cellers LiPo dvs 16.8 volt (tot volt vid 4.20 volt per cell fulladdat), 50 watt / 16,8 volt = 3 amp.

    Så allt är i sin ordning.
    Din laddare kan leverera 6 amp laddström ELLER 50 watt max, vilket som uppnås först - i detta fall slog du först i taket på grund av max watt gräns den klarar.

    /Bo

  6. #6

    Standard

    Tack för svaren McRegor och Bo!

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Köp en iCharger 106B+ om du inte behöver ladda mer än 6S-ackar och klarar dig med 250 W laddeffekt.
    Roger

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    David, se till att du har ett nätaggregat som levererar vad som behövs för att den nya laddaren ska kunna ladda dina ackar snabbare, annars har du bara flyttat flaskhalsen från laddaren till nätaggregatet...
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Nätagget ska klara av att leverera lite mer än av den nya laddaren drar. Som snikvariant kan man använda nätaggregat till bärbar dator. Mitt aggregat som jag använder till datorn när jag skriver detta kan leverera 6,3A vid 18V, det blir 110W. Till 4S begränsar det strömmen till (110W/14,4V =7.5A). Till laddaren har jag 350W eller 1200W.
    fredrik

  10. #10


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Som snikvariant kan man använda nätaggregat till bärbar dator. Mitt aggregat som jag använder till datorn när jag skriver detta kan leverera 6,3A vid 18V, det blir 110W.
    Till min 3D-skrivare har jag ett Corsair PC-aggregat för 500:- som klarar 38A på 12Volten. Det borde räcka för att ladda batterier också och är kanske inget dyrare än en betydligt klenare laptopladdare?

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Nätagg till datorn köper man i märkesaffären för 800, på kjelloco för 400 och på nätet för 200. Den på nätet ser inte så bra ut (<4mm mellan 230V och nolla), så här kan det bli överslag vid t.ex. blixt.
    mvh //fredrik
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •