Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Höjdroder JAS-39

  1. #1
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard Höjdroder JAS-39

    Hej!

    Är strax klar (hoppas jag) med en JAS-39 Gripen från Aerotetris. Den blir 140 cm lång + pitotrör. Hur som, den ska bli en handkastare och flygas med EDF.

    Vill ha rörliga nosvingar och har planen att helt strunta i höjdroder på huvudvingen. Att endast ha canarderna som höjdroder. Skev på huvudvingen, förstås.

    Har funderat många timmar på detta och kan inte komma på några negativa effekter. Tvärtom kanske det är bättre att kunna ha en högre anfallsvinkel på canarden, ex. vid landning.

    Missat något? Fel ute tro?

    Input mottages tacksamt...

  2. #2

    Standard

    Gjorde en sån här för att testa funktionen på en canardvinge. Skulle inte avstå från att ha skevroder kopplade som elevon, tror att flygegenskaper och kontroll försämras. Man får ju både och på köpet när man har två servon till skevroder kopplade det ena till höjd och andra till skev och radion i elevonläge. Canarden kopplade jag med y-kabel till höjd och anpassade så den går upp när höjdroder går ner och tvärt om. Detta ger i alla fall väldigt bra roderkontroll i alla lägen.Namn:  IMG_0921.jpg
Visningar: 670
Storlek:  3,1 KB

  3. #3

    Standard

    Hade en gång en Viggen med propeller i nosen och höjd på nosvingen, funkade bra men då hjälpte naturligtvis propellerblåset! Är inte säker på att det är så bra på en EDF, deltor brukar vara ganska tröga på höjd och rappa på skeven så tvärtom kanske vore bra...
    Håller med rf4 att elevon absolut är att rekommendera!
    Lycka till och rapportera hur det går!
    Kristian

  4. #4

    Standard

    Jag har haft 2st Gripen med propeller i baken (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=308830). Testade att flyga som du föreslår, med höjd endast på canarderna, men det rekommenderar jag inte. Den var snudd på okontrollerbar i höjd för det gav så lite effekt om man inte trimmade tyngdpunkten så långt bak att den blev okontrollerbar av det skälet. Så jag rekommenderar Elevon på huvudvingen och höjd på nosvingarna. Se även till att du har sidoroder för det gör att den blir kontrollerbar även i hög anfallsvinkel.

    Har du några bilder på bygget? Har kikat lite på aerotetris-modellerna. Hur lång byggtid har du på din?

  5. #5
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Tack för hjälpen! Då blir det deltamix bak och bara höjd fram. Hade tänkta strunta i sidroder men det får läggas till så att hög alfa underlättas!

    Har ingen bild på bygget ännu. Byggtiden beror lite på ambitionen. Skulle gissa på att alla ca 300 delar åker ihop på ungefär 10-15 timmar. Därefter lite slipa, brunpapper, lack... Säg 30 timmar för en flygfärdig och målad modell.

    Tänkte eventuellt lägga en byggtråd här på den J-29 (90 mm fläkt) från Aerotetris som jag ska bygga strax. Om intresse finns vill säga... Generellt verkar det vara trögt att få intresse för dessa modeller hos i synnerhet svenska modellflygare. Det är ju ett nytt sätt att bygga på och det kanske är svårt att ändra invanda rutiner, vad vet jag...

    Fördelarna är dock stora tycker jag. Mycket lätt och stark modell. Billig också.

  6. #6

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mantis Visa inlägg
    Tänkte eventuellt lägga en byggtråd här på den J-29 (90 mm fläkt) från Aerotetris som jag ska bygga strax. Om intresse finns vill säga... Generellt verkar det vara trögt att få intresse för dessa modeller hos i synnerhet svenska modellflygare. Det är ju ett nytt sätt att bygga på och det kanske är svårt att ändra invanda rutiner, vad vet jag...
    Jag vill gärna se en byggtråd!!

  7. #7

    Standard

    +1 på byggtråd!! Jag har kikat på aerotetrismodeller ett tag, men de har varit för stora för min smak. Såg nu att de har flera kärror kring en meter långa så det kanske blir en sådan. Vad ska du köra för setup (fläkt,motor etc) i Gripen?

  8. #8
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Men vad kul! Självklart blir det en byggtråd på J-29:an.

    Vad gäller Gripen så är tanken att den ska bli en handkastare med en 70-mm fläkt. Tänkte flyga på 5 celler och 5000 mha. Flygvikt på 2 kg kanske?

    Mitt största problem är för tillfället att göra vettiga huvar. På J-35:an är det en klippt reservhuv från en FMS 170 cm P-51 som på något vis ser oväntat bra ut. Tycker att det är skitviktigt med en snygg huv. Har man gjort en fin modell och målad riktigt bra är allt förgäves om huven saknas. Målad huv är därför inget val... aerotetris har inga huvar att sälja.

    Känner stenhårt för att dra igång J-29:an. Med 140 cm längd blir den väl en 150 cm i spännvidd. Kroppen lär bli rätt så omfångsrik. Modellen är ändå så pass liten så den går in i en vanlig bil utan att behöva demontera vingen. Ändå så stor att den flyger med auktoritet. Det var min tanke när jag bad Egor att göra en J-29. Sedan fanns en efterfrågan i Europa på en större modell, 180 cm längd, därför finns det två storlekar.

    J-29:an på bilderna är 180 cm lång. Den på 140 cm är identisk vad gäller antal delar. Kom ihåg att den på bilderna inte är slipad och formad utan helt rå vid ex. vingspetsar.

    I vart fall blir det en tråd men kom ihåg att det här är en helt oprövad konstruktion, som den J-35 på 160 cm längd jag byggde. Jag lär få den första utöver den Egor på Aerotetris satt ihop som foteexemplar. Med det skulle det verkligen uppskattas att få lite tips härifrån allt eftersom, huv, ställ, m.m.

    Har även lite planer att beställa en sjökärra från Aerotetris (Saab B-17, Arado 196 eller kanske en Catalina) Men det får bli en annan tråd.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	102,6 KB 
Id:	54743   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	106,6 KB 
Id:	54744  
    Senast redigerat av Mantis den 2015-09-25 klockan 15:49.

  9. #9

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Givetvis vill vi se byggtrådar, när kommer Lansen ut till försäljning ? Vore kul att se lite på JAS, en också..

    / Roffe
    Flyg fort och lågt

  10. #10
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Jasen har jag bara på RC-Groups just nu.

    Lansen är inte i röret riktigt ännu, tyvärr. Skälet är pengar... Prioriterade en sjökärra nu, Arado 196. Men efter den kan nog Lansen bli verklighet. Fast om 3 bestämmer sig för Lansen så kan Egor ordna den på någon månad. Jag kan ta en av dem, då är det två kvar.

  11. #11

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Hur stor blir Lansen , blir det till 70 mm fläkt eller gör han den också i flera storlekar ? Pris ?

    Länk till JAS:en på Rc Groups...

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2509777

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  12. #12
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Lansen är bara i mitt huvud än så länge. Det fina med det är att du Roffe kan få vara med och tycka till. Det krävs 3 beställningar för att en modell ska konstrueras.

    Jag kan tycka att 160 cm lång är bra för då går den in i en del i bilen.

    Vilken storlek skulle passa dig? Edf?
    Senast redigerat av Mantis den 2015-09-29 klockan 07:57.

  13. #13
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag skulle kunna tänka mig en Lansen för 90mm fläkt/Kolibri T25
    Vad skulle en sådan kosta mellan tummen och pekfingret?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  14. #14
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Jag skulle kunna tänka mig en Lansen för 90mm fläkt/Kolibri T25
    Vad skulle en sådan kosta mellan tummen och pekfingret?
    Om jag tar en modell, någon annan den andra och du den tredje så kanske din kostnad blir ca 2000-2500 kr beroende på tull.

  15. #15

  16. #16
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Är också intresserad av Lansen. Jag svarar å Puggens vägnar då han för närvarande är utanför cyberspace,förmodligen i annat land,o han som jag tycker 160cm verkar stort. Var hamnar spv? Vi vill köra 90mm EDF, som ju skulle bli fint även till Kolibri,eller?

  17. #17
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Ok... Jag har inte räknat på var spännvidden hamnar exakt. Hade en F100 Super Sabre på jag tror 155 cm i längd och den var helt perfekt. Syntes bra i luften, flög suveränt, bra drag med 90 mm edf och gick in i bilen.

    Vad säger ni, ska vi lägga oss på 155 cm i längd? Då funkar det bra med turbin och edf. Lagom stort och det finns mängder med bra och billiga ställ i den storleken.

    155 cm?

    När vi bestämt oss och jag vet hur många som vill ha så kör vi. Då ordnar jag så att den konstrueras. Efter en första ihoplimning i Moskva så skickas paketen. Sedan hjälper jag om det behövs och så får vi se vem som står för världspremiären i luften. Kul projekt...

    Dessa modeller flyger bra, det kan jag lova.

    Så, 155 cm, vad sägs? Hur många är med?

  18. #18
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Om vi bestämmer oss ger jag ett pris förstås...

  19. #19

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Hemma igen Mogge, jag är nog inne på en i Jas, storleken 140 cm längd och som passar en 70mm edf..får inte in mycket mer i bilen..
    Flyg fort och lågt

  20. #20
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag tycker att skala 1/10 skulle funka bra = 1494 mm i spännvidd och 1300 lång! något större än taft viperjet.
    skala 1/9 blir 1660 i spännvidd och 1444 mm lång känns lite väl stort
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •