Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Bücker Bu 133 krasch - vad hände sedan?

  1. #21
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Om jag förstått det rätt när jag byggt om mina glödstiftsmotorer till tändstiftsmotorer så skall gnistan komma ca 27 grader före övre dödpunkt.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #22
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ventilspelet är viktigt. En kam har en ganska flat sida som mjukt ökar i diameter. Det innebär att ventilspelet mjukt tas bort. Sedan börjar ventilen öppna. MEN om nu ventilspelet är för stort kommer ventilen att öppna senare. Med ökande ventilspel öppnar ventilen drastiskt senare. Detta beroende på den flacka första delen av kammen. Det innebär att motorn inte andas optimalt och man tappar effekt.

    Antalet kammar på kamskivan beror mer på att man vill ha ett lägre varvtal på kamskivan.


    Angående tändningen - är det en elektronisk tändning har den säkert en programmerad delay (fördröjning) på exempelvis varvtal under 1500 RPM. Då ska denna fördröjning motsvara en lågtändning på 28 - 30 grader. Dvs. gnistan vid låga varv kommer vid övre dödläget och inte 28 - 30 grader före ÖD som det ska vara vid högre varv.

    https://www.hobbyking.com/hobbyking/...ns_ver_2.0.pdf
    Ove (AM) Nielsen

  3. #23

    Standard

    Jag har undrat över det förut men jag förstår ännu inte hur den variabla förtändningen fungerar på system typ RCEXL. Man ställer ju in tändningen på full förtändning, 28-30 grader, genom att vrida på motorn för hand och se när gnistan kommer. Alltså lägre än lägsta tänkbara varvtal. Samtidigt så lyckas systemet sänka tändningen när man ska flippa igång motorn för dom ger ju sällan bakslag. Det gissar jag att det blir om det tänder 30 grader före ÖDP då man ska starta. När sedan motorn startat ska ju tändningen precis som Ove säger vara som lägst på tomgång och öka successivt med varvtalet. Systemet kan ju knappast känna av den lilla fartökning som blir när man flippar igång motorn då censorn bara passerar magneten en gång för varje flipp.

    Man tycker att det vore naturligare om man skulle ställa in förtändningen närmare 0 grader och att den sedan ökade med varvtalet. En bilmotor brukar väl ha en förtändning på runt 10 grader på tomgång och småmotorer med en fast förtändning brukar nog också ligga där någonstans.

    /Mats

  4. #24


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Mats,

    Vad skönt att någon mer än jag är undande över hur detta går till. Hoppas vi får en förklaring.... Jag har konverterat flera motorer till tändsystem och då använt Runtronic tändsystem. Det gör precis det du beskriver som naturligt, d v s man ställer grundtändläget på 0 grader före ÖD och så ökar förtändningen med varvtalet. Dom motorerna slåss aldrig och man kan lugnt dra runt propellern med bra grepp i propellern och känna att den tänder. Mina Saito bensinmotorer , FG36 och FG20, slåss ofta och gärna och jag drar inte gärna runt propellern med påslagen tändning.

    MVH
    Kjell

  5. #25

    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    58
    Jobb
    pensionerad Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf samt på Öland borglanda moddellflyg

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	topcover35cc timing.jpg 
Visningar:	257 
Storlek:	89,7 KB 
Id:	56187Den här fick jag från Horizon när ja satte i hopp min 7-35 hoppas de funkar

  6. #26

    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    58
    Jobb
    pensionerad Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf samt på Öland borglanda moddellflyg

    Standard

    Hej igen jag va tvungen också att rikta min vevaxel.
    det funkade inte så bra den vart rak å fin, men den gick av vid främre lagret efter ett tiotal flygpass.
    Fråga läges givaren för tändningen sitter kl 6 hur har du satt kamskivan i förhållande till den (vilken magnet ska va där )
    Lasse

  7. #27


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Lasse,
    Tack för bilden. Det bör rimligen vara samma ventiltider på min motor som på din. Konstruktionen ser ju väldigt lik ut.
    Om jag sätter in ventilskivan enligt din bild kommer jag att få ca 0° förtändning. Då stämmer det att insug- och avgas-ventilerna precis väger vid ÖD 180° från ÖD i kompressionsslag. Se bilder. Det skulle ju i så fall tyda på att tändsystemet är konstruerat mera likt ett Runtronic-system med 0° i grundinställning och sedan ökande förtändning med ökande varvtal till skillnad från Rcexel-liknande system som har 28-30° i grundinställning och reglerar ner förtändningen vid låga varvtal.








    Eftersom det finns 21 triggmagneter för gnista och 3 för trigg av ny sekvens är det svårt att säga vilken magnet som skall vara vid sensorn. Som bild 2 ovan visa skulle det vara någon av de 3 magneterna som kommer först efter triggen av ny sekvens. Återkommer om detta när jag provkört...

    Låter obra med vevaxelbrott efter riktning - har tänkt tanken och kommer att provköra med rejält säkerhetsavstånd framför motorn.

    MVH
    Kjell

  8. #28
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det finns flera sätt att styra tändningen. Rcexl har en triggermagnet och man ställer in den så att magneten passerar sensorn 28-30 grader före ÖD. Sedan gör elektroniken att vid exempelvis en "trigger"-frekvens under 66Hz (=4000 RPM) fördröjs gnistan så att gnistan kommer 10 - 35 grader senare. Då tänder motorn när kolven är i toppläget och sparkar inte bakåt.

    Becker i Tyskland har bl.a. ett tändsystem som består av tre magneter som ger informationen för korrekt tändning. En av magneterna är polvänd så att systemet får en "startpuls" och sedan två pulser som anger varvtalet. Det kan se ut som + - -, eller - + +... Frekvensen/varvtalet styr sedan sekvensen för gnistan till stiften (1-9 cylindrar). Exakt hur denna elektronik är programmerad med hänsyn till lågtändning vet jag inte.

    Kjell, kolla med en magnet hur de tre magneterna är polvända. Som sagt. En av dem ska vara polvänd.
    Senast redigerat av AM den 2015-12-18 klockan 07:03.
    Ove (AM) Nielsen

  9. #29


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Ove,
    Tack igen för att du delar din kunskap.

    Har hittat Beckers webbsida och där finns ett system som är mycket likt det som sitter på min motor. Kanske är mitt en indisk kopia eller ett UMS branded Becker... Det verkar som om Beckers system fungerar med grundinställning 0° vid ÖD och sedan ökar förtändningen med ökat varv.

    "Bei den Zündanlagen mit mc-gesteuerter Verstellung des Zündzeitpunktes werden die Vorteile noch deutlicher: Kein "Zurückschlagen" des Motors, noch niedrigere Leerlaufdrehzahlen bei Einstellung des statischen Zündzeitpunktes auf OT. Die Vorverstellung erfolgt dann automatisch entsprechend der jeweiligen Drehzahl."



    När det gäller magneterna på min motor är det den som jag markerat (3 st) med röda streck som är polvänd i förhållande till de som är grönmarkerade. Den passerar sensorn strax innan ÖD i kompressionsslaget på cylinder 1 och meddelar väl elektroniken att det börjar en ny tändsekvens.

    Sammantaget skulle det här nog innebära att det som visas i bilderna i tidigare inlägget skulle kunna vara korrekt. Det visar sig inom kort!

    MVH
    Kjell

  10. #30

    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    58
    Jobb
    pensionerad Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf samt på Öland borglanda moddellflyg

    Standard

    Du har gjort ett snyggt & seriöst arbete hoppas att du får allt funka nu.
    du har väl pejl på ventiljusteringen på dessa motorer!!
    i och med kamskivan kan va lite ocentrerad så kontrollera ventilerna 3 gånger.
    som exempel cylinder 1 i komp kontroll av spelet vrid vevaxel 2 varv kontroll av spel vrid vevaxel 2 varv kontroll av spell.
    justera den ventil som snävast.
    upprepa på övriga cylindrar.
    Lasse

  11. #31


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Lasse,
    Tack för rådet, hade koll på detta då ventiljustering är beskrivet i manualen för motorn, fast där föreslås ännu flera positioner att kontrollera:

    "6. Because the cam gear of our engines is a shared cam gear with all the cylinders and
    rotates at a 1:6 ratio, there are actually 6 different positions on the cam gear that need to
    be checked. Repeat step 4 & 5 above four more times to check each of these positions,
    rotating the crankshaft two full revolutions between each check. If you find that the valve
    lash is smaller, then readjust that valve. If it is greater, do not readjust the valve. A little
    loose is safer than too tight.
    7. Now move onto the next cylinder in a counter-clockwise direction and repeat steps
    4 through 6. Do this for all 7 cylinders."

    Hur som helst - nu är motorn ihopsatt igen med grundinställning av kamskiva och tändning enligt tidigare bilder. Provkörd nu på eftermiddagen och DEN GÅR BRA!! Lättstartad och alla cylindrar är med. Läcker lite på några ställen vid avgasrören men det kommer att fixas. Det verkar alltså rätt att första magneten (=gnista cylinder 1) skall vara mitt för sensorn vid ÖD i kompressionsslag på cylinder 1. Alltså grundtändinställning 0° med ökad förtändning vid ökat varvtal med det här tändsystemet.



    Stort tack till alla som bidragit men råd och synpunkter! Och om det inte blir flera inlägg från min sida innan helgerna är över vill jag önska er alla en God Jul och Ett Gott Nytt År!

    /Kjell

  12. #32

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Grattis Kjell, till ett lyckat resultat. Som vanligt så ger du dig inte. Nu kan du sova lugnt igen.

    Kay krut

  13. #33
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Bra jobbat!
    Ove (AM) Nielsen

  14. #34

    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    58
    Jobb
    pensionerad Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf samt på Öland borglanda moddellflyg

    Standard

    De va kul att läsa att motorn går bra
    god Jul på dej också
    Lasse

  15. #35


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Reparationen går framåt. Kroppen snart färdig att kläs, skall bara passa på att bygga in tank och trottelservo så länge det är lättåtkomligt. Landningsstället är rätat och har fått ny klädsel på benen. Glasfiberpanelerna framtill är grovt inpassade och skall monteras när kroppen är färdigklädd. Snart dags att bygga vingar.....













    MVH
    Kjell

  16. #36


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Saito Visa inlägg
    Hej igen jag va tvungen också att rikta min vevaxel.
    det funkade inte så bra den vart rak å fin, men den gick av vid främre lagret efter ett tiotal flygpass.
    Fråga läges givaren för tändningen sitter kl 6 hur har du satt kamskivan i förhållande till den (vilken magnet ska va där )
    Lasse
    Efter en del funderande på ovanstående bestämde jag mig för att "play safe" så nu har jag fått hem en ny vevaxel som kommer att sättas in innan motorn används. Gillade inte tanken på att en 28' propeller möjligen skulle kunna ge sig iväg från motorn, när och var som helst...



    Kroppen nu klädd och färdig för målning. Har också monterat in en elektrisk bränslepump för att säkra tillförseln till förgasaren. Enligt vad man kan läsa på nätet lider de flesta stjärnmotorer av att tryckpulsen till membranet i Walbroförgasaren inte ger tillräcklig pumpfunktion och många rekommenderar en elektrisk bränslepump, så nu sitter det en sådan bredvid tanken.

    Vingbygge nästa!



    MVH
    Kjell

  17. #37
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Snyggt renoverat Känns som onboard glow och bränslepump är värt de extra grammen på en stor modell för att få lite mer redundans.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  18. #38


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det går framåt. Ett par nya vingar och ett par renoverade snart klara för klädel.



    MVH
    Kjell

  19. #39

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jäklar, vad han ligger i!
    Retroholic!

  20. #40

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Härligt.. Finns chans att få se denna skönhet på Östersunds träffen igen då. :-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •