Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: KK2-fråga

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    659
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard KK2-fråga

    Hej på er, håller på att damma av en "Dadde-Trikopter" som hängt på väggen länge.
    Jag har byggt den klar men inte hunnit trimma in den.
    Det sitter KK2 med version 1,6 på programvaran i den.
    Har kört alla kalibreringar mm i kortet som man hittar i menyerna.
    När man startar den så reagerar gyrona åt rätt håll på alla motorer mm.
    (Den står plant vid strömsättning).

    Problemet är att när jag startar fr marken så lyfter den ena armen upp i luften och tippar helt.
    I en manual jag hittat så står det bara "kolla dina anslutningar" om detta problem uppkommer???
    Vad skulle kunna vara fel då den reagerar som den ska på all inputt?

    Det enda som inte stämmer är "motorlayout" som visar medurs snurrande propp på V fram och moturs på övriga.
    I verkligheten är det medurs på alla.
    Har dock läst att detta inte skall spela någon roll i detta fall...stämmer det?

    Tacksam för hjälp. Jag är ruggigt sugen på att få den i luften nu.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  2. #2

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    659
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ingen här som minns KK2 ?? :-)
    Tror nog att det finns en hel del experter här på forat?

    // M
    Flygsmurfen

  3. #3

    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Det känns som den kompenserar åt fel håll, men det kan också vara så att du bara är lite "feg" när du startar. Om det är minsta obalans, eller ojämn vikt så tippar man naturligt lite vid start och behöver kompensera med motsatt utslag på cyclic spaken.
    Är du erfaren är det nog ett förstnämnda du ska kolla på, annars kan du kanske filma och visa oss? Gärna med ljud, be en polare filma med mobilen bara.

  4. #4

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    659
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Det är nog inte så mycket att filma.?
    Den reser ena armen rakt upp i luften vid pådrag.
    Trimmar jag åt det hållet så tippar den åt andra hållet.
    Verkar vara någon parameter som måste ändras??

    // M

  5. #5

    Standard

    De olika propparna på motorer med olika riktning hjälper väl bara till lite mer när det ska giras. Finns ju servo på stjärten.

    Jag brukar göra två mindre smarta tester om man ser på säkerhetsaspekten.

    1. Håll tricoptern på golvet. Gasa upp lite så motorerna snurrar med tex 1/3 throttle. Lyft upp den och sen låter du varje arm sjunka så att säga, då ska den varva upp den direkt tillbaks. Samma med alla armar. Lutar du tillräckligt mycket så ska den motorn som är högst nästan stanna.

    2. Håll den i luften, gasa upp till 1/3 gas och sen spakar du framåt, så ska stjärten lyfta och främre motorerna sänka varvet. Och vice versa. Spakar du vänster (med höger spak alltså) så ska vänster motor varva ner och höger varva upp. Och vice versa.

    Funkar det så?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    659
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Yes, den fungerar så förutom att ena motorn vill gasa på så att den tippar åt sidan.
    Det är som att 0-läget är = 30 gr lutning åt sidan.
    Håller jag den plant så är det mer varv på v motor än på h motor??
    Jag har kört kalibrering på kort, gyron mm.
    Fattar nada ??

    // M

  7. #7

    Standard

    Har du kört kalibrering på ESCarna då?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    659
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Yes, som jag skrev i första inlägget så är alla kalibreringar som går att göra via kortet fixade.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  9. #9

    Standard

    Kan man göra ESC-kalibrering i version 1.6? Det fanns i tidigare versioner. Vet inte om jag minns rätt nu... för i så fall måste du göra individuell kalibrering på varje ESC mot mottagare (throttle-kanalen) utan KK2.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    659
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hur menar du då?
    Det är Turnigy Plush.
    De är sammanlödda till en kontaktpunkt.
    Hur kalibrera man dem lättast?

    Hittade denna film:
    Körde det.
    Känns som det kan fungera? Skall testa i morgon.

    // M
    Senast redigerat av Flygsmurfen den 2015-10-04 klockan 21:10.
    Flygsmurfen

  11. #11

    Standard

    Ser ingen film, men den va säkert bra. =)

    Detta förfarande är väl vanligast (per motor, men kan göras på alla samtidigt med Y-kablar)
    Propparna bort.
    Du kan ha strömmen till alla motorerna samtidigt.
    Dra ur "servokabeln" och anslut en av dem till throttle-kanalen.
    Sändaren på.
    Ge full gas.
    Koppla i acken så ESC får ström.
    Spelas en trudelutt.
    Lyssna på "max-läge bekräftat"-tonen.
    Dra ner spaken till noll.
    Lyssna på "min-läge bekräftat"-tonen och antagligen nån ton till som säger "klart!" eller nåt.
    Klart!
    Testa gasa lite.

    Och så nästa ESC.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Har du någon bild på den?

  13. #13

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    659
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej på er, det var kalibreringen av ESC:arna som var felet.
    Jag trodde att det var gjort men icke.
    Efter att ha gjort det via instruktionen för KK2 så flög den mycket bra. Konstigt att jag missade det fr början??
    Nu skall flygetyget trimmas in:
    Den är mycket känslig på kontrollerna och glider iväg åt alla håll.
    Det är väl P-gain som skall justeras i första hand då?

    // Mats W
    Flygsmurfen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •