Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ström från APM till gimbal

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    4
    Jobb
    Timmerbilsoperatör

    Standard Ström från APM till gimbal

    Som rubriken, vart plockar man ström till gimbal från APM 2.6?

    På ardupilots sida om gimbals läser jag först:
    "Instead power the servos from an external BEC or from the APM’s rear power rail with the JP1 jumper removed."

    på nästa sida om just jp1 och outputs läser man:
    "If you are using any servos such as are required with a traditional helicopter or a camera gimbal, you will need to provide an additional dedicated power supply for the servos. The APM is intended to control servos, not power them."

    Känns lite dubbeltydigt, men hur har ni andra gjort?
    Rätt onödigt att bränna styrenheten, så vad ska man ha för bec?
    Länk till gimbal
    http://www.aliexpress.com/item/DJI-P...542902846.html

  2. #2

    Standard

    Du ska inte ta ström till gimbaln, servon eller dylikt från APM. Du ska använda en vanlig UBEC som räcker till. Den där jumpern ska nog bort jopp, annars driver du servona med ström från APM (klarar väl bara max 2.25A totalt om jag minns rätt, för både APM, RC-mottagare, GPS osv samt allt externt, funkar ej). Jag har använt Castle Creations lilla blå. Vet ej hur mycket bortslösa gimbals drar... har bara använt servon i de jag har behövt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    4
    Jobb
    Timmerbilsoperatör

    Standard

    Okej, då är det bara till att mäta och införskaffa ubec! Tackar

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    4
    Jobb
    Timmerbilsoperatör

    Standard

    Mätte upp strömförbrukningen, och förbrukningen låg på ca 0,5A, så jag fortsatte köra på APM.
    Har aldrig fått denna gimbal att fungera riktigt. Ställt in PID på samtliga kombinationer (nästan) :-)

    Hur som helst blev jag förbaskad på detta och började leta efter en ny då jag misstänkte att det var fel på min gimbal.
    Innan jag klickade hem något provade jag skicka i full styrka från mitt 3s batteri och upptäckte att gimbalen vaknade och var stabilare än någonsin.

    Till saken hör att jag inte har samma styrkort som i länken till aliexpress annonsen.

    Ibland verkar det dock som att gimbalen återställer sig. Börjar vrida och skaka tills man kopplar in den i datorn och kalibrerar. Är detta normalt?

  5. #5

    Standard

    En eventuell strömspik kan brownouta APMen och då resettar den. Men med bara 0,5A så låter det inte så farligt. Men man vet aldrig. =) Nån konding kanske...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •