Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

mne: Bestlla J-32 Lansen, ca 150 cm lngd, vilka r med?

Mantiss avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlgg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    kersberga

Standard Bestlla J-32 Lansen, ca 150 cm lngd, vilka r med?

Ny trd med rtt rubrik!

Ok, frst och frmst s r det 3 bestllningar som gller fr att Aerotetris ska gra konstruktionsjobbet, provbygga och slja en modell. Tiden kring detta beror just nu p tillgng till konstruktr. Hrde att det kan vara lite knapert ngra mnader framt. Ska se vad som gller dr och terkommer...

Lansen r ju riktigt trevlig och annorlunda. Min F100 Super Sabre p 150 cm lngd flg otroligt bra. Lansen ser ju likadan ut men med aningen mer vingyta. S den kommer nog att vara suvern.

Fr min del r det viktigt att den inte r fr liten. Tnker p flygegenskaper och hur vl den syns p hll. Vill kunna flyga lnga skna svngar runt fltet, inte kurva runt. D finns det andra modeller att kpa. Lansen ska ju komma lngt ifrn, lgt och fort.

Med en 90 mm edf och 6 celler p ca 5000 mha kommer den att ha bra prestanda. Men det gller ju att ha vinge fr det s att belastningen inte r fr hg. Kan vara bra att de som inte har betong eller asfalt ska kunna handkasta.

Med 150-155 cm lngd gr den in i en vanlig kombibil. Bakstet funkar inte frsts men d mste den ner till 120 och det r fr litet. Min J-35 frn Aerotetris r 160 cm lng och helt perfekt. Bra drag med 90 mm edf. andra sidan r spnnvidden inte stor s den jmfrelsen haltar litet.

Det r ocks bra om fler n vi hr vill kpa och d tror jag att under 150 cm lngd blir fr litet.

Hur mnga vill ha frresten? Skriv grna efter detta inlgg...

Det kan bli s att jag tar hem alla modeller och sedan skickar till er. Kan bli smidigast s. Jag bygger direkt nr den kommer och behver ni lite starthjlp med den hr nya tekniken tar vi det p telefon. Sedan fr vi se vem som flyger frst!

Fr mig r den optimala lngden 155 cm men 150 acceptabel. Gr helst inte under 150 cm.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Dimensionera luftintagen efter en 90mm flkt och skit i resten. Spnnvidd och lngd r mtt som fr bli vad de blir. Alla som kper ett flygplan av denna typ vill att det skall se ut som frebilden, d r helt enkelt luftintagen dimensionerande.

Sen vill jag pst att 90mm EDF gr sig bst p 8S och 80mm p 6S, kanske bttre g p 80mm flkt om du vill ka med 6S?
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Mantiss avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlgg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    kersberga

Standard

Luftintagen ska bli korrekta oavsett. Om det behvs mer luft med EDF fr den eller de som kr s gra ett extra hl i buken. Det gjorde jag p min Draken. Sedan r det nd s att om man ska kunna n lite fler potentiella kpare r allt ver 6 celler verkurs. Knns som om det ligger en grns dr.

S drfr r storleken viktig. Som sagt 155 cm passar mig men jag kommer inte kpa alla sjlv. Drfr denna trd.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Sikta p 80mm system i s fall och en lite mindre modell. Det r dit trenden gr som det ser ut idag.

puggens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    441
    Jobb
    Statsanstlld :)
    Klubb
    Vxj Rc -Klubb

Standard Lansen

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20140326_110930.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	122,5 KB 
Id:	54782

Jag o kompisen byggde tv Lansen hrom ret i frigolit avsedda fr 90mm EDF , dom var 1200 mm lnga , jag hade 6s 5000 acke i min med Change Sun 10 bladig flkt , det var drag s det rckte. Tyvrr havererade ett av hjdservona s det blev totalhaveri. Det r drfr jag r intresserad av en Lansen igen, men tyvrr fr jag inte in mycket strre n 120 - 130 cm lng krra i bilen, 150 cm lng blir "to big for me"

Bifogar bild av min fd. A32:a

/Roffe
    Flyg fort och lgt

Mantiss avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlgg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    kersberga

Standard

Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlgg
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20140326_110930.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	122,5 KB 
Id:	54782

Jag o kompisen byggde tv Lansen hrom ret i frigolit avsedda fr 90mm EDF , dom var 1200 mm lnga , jag hade 6s 5000 acke i min med Change Sun 10 bladig flkt , det var drag s det rckte. Tyvrr havererade ett av hjdservona s det blev totalhaveri. Det r drfr jag r intresserad av en Lansen igen, men tyvrr fr jag inte in mycket strre n 120 - 130 cm lng krra i bilen, 150 cm lng blir "to big for me"

Bifogar bild av min fd. A32:a

/Roffe
    Den dr var frsig vrre! Tror jag sett den p You-Tube, kan det stmma?

Storlek

Alla har sina preferenser och om de som vill ha en Lansen skriver i trden vilken lngd de nskar. Skriv max/min lngd. En del ska ha el andra turbin. Det kanske inte ens r mjligt att hitta en bra kompromiss.

Max och min lngd:

Jag: 150-160 cm.

puggens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    441
    Jobb
    Klubb
    Vxj Rc -Klubb

Standard

Stmmer det har varit ngra snuttar p Youtube. .dom var byggda i lite liknande teknik men strre bitar..

Fr min del r min 120 cm o max 130 cm..

/ roffe
    Flyg fort och lgt

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Lite vitsen med mnga av de hr AeroTetrismodellerna r ju att de skall vara billiga att bygga och d kan det ju vara bra att brja med en mindre variant fr att kanske attrahera fler kpare/byggare.
    Kan de inte gra en Lansen i tv storlekar, det har de ju gjort med andra modeller i deras sortiment?
    T ex en fr 70mm EDF och en fr 90 mm EDF?
    Senare kanske det kan gras en fr 120mm EDF ocks.
    Kanske klokt att brja med en mindre 70 mm EDF frst?
    Mste AeroTetris ha minst 3 bestllningar p varje storlek?
    Inte vet jag vad lngden blir p modellen i de olika fallen.

Vilket ritningsunderlag kommer att anvndas?
    Vingprofil som originalet?

/Bo

puggens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    441
    Jobb
    Klubb
    Vxj Rc -Klubb

Standard

En Lansen i skala 1/12 blir 1200 mm lng och 1000 mm i sp. vidd, eftersom 32:an r bred i kroppen kan man ha en 90 mm EDF utan problem i den storleken. Aerotetris modeller r nog ganska ltta s en 1/12 gr nog att driva med en 70 mm EDF.
    Skala 1/10 blir 1500 mm lng o 1300 mm sp.vidd.

/ roffe
    Flyg fort och lgt

Mantiss avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlgg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    kersberga

Standard

Aerotetris modeller r ltta, den gripen jag bygger nu kommer att vga UNDER 300 gram skrovfrdig. P detta kldsel frsts. Att de r s ltta betyder inte att de r veka utan i kroppen har konstruktren verkligen tnkt fr att ha det starkt dr det ska vara starkt.

Den Gripen jag bygger nu lgger jag ut ngra bilder p hr. Har precis ftt till s nosvingarna kan rra sig. Alla eventuella hlrum eller glipor som blir anvnds fogskum till. Funkar helt otroligt bra.

Hur som, vad gller Lansen. Det r s att det finns olika storlekar p befintliga modeller. Att det gr s beror p fljande...

Alla modeller som bestllts hittills har varit stora. Viggen och Gripen ca 180 cm. Draken runt 200 cm. SK60 runt 180 eller 190. Om jag minns rtt r flaken som skurits fr dessa ungefr 50 mm tjocka. Konstruktren har sledes anpassat konstruktionen till just detta.

Fr att gra en MINDRE modell p befintlig har man anvnt den flaktjocklek som kunnat uppbringas. Tror nsta steg nert r 40 mm. Delarna har bara minskats i ndvndig procent fr att passa flaktjockleken.

Att gra en liten modell och skala upp den krver att man gr den med den mindre flaktjockleken och exakt lika antal delar som den tnkta strre. Att ta en liten modell fr att slippa en massa delar och anvnda den tjockaste flaktjockleken gr att det inte gr att skala upp. Fattar ni eller krnglar jag till det?

S systemet r lite trgt, det r inte bara att gra strre och mindre med ngra knapptryckningar.

Men visst, ska hra med Egor om han kan konstruera en som r 180 cm lng och se vad den blir med lite mindre flaktjocklek.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Ang turbin s funkar det frn 80mm EDF och upp. Om man antar att det dyker upp lite tyngre jetmotorer med lgre pris(och prestanda) i framtiden s r vl 150cm en vettig storlek med rr fr 90mm flkt.

Annars r jag ocks inne p 120cm (med 80mm flkt) och 6S

Ritar tetris smart r det ju bara att skala upp den i CAD.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mantis Visa inlgg
    Aerotetris modeller r ltta, den gripen jag bygger nu kommer att vga UNDER 300 gram skrovfrdig.
    Exakt samma som Funjet Ultra!

Mantiss avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlgg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    kersberga

Standard

Min Gripen, bilder frn igr...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	192 
Storlek:	76,4 KB 
Id:	54796   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	77,1 KB 
Id:	54795  

Mantiss avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlgg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    kersberga

Standard

Och varfr blir bilderna upp och ner???

Mantiss avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlgg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    kersberga

Standard

En annan viktig sak r den att OM man nu bestmmer sig fr att kpa en eller flera modeller s gr man in p RC-Groups. Dr skriver man i en speciell trd att man bokar x antal modeller.

Nu r ni r sjlvklart inte sdana, men det finns, hr och hpna, personer som r vldigt intresserade fram till dess att plnboken ska ppnas. Har man inte medel att betala s behver man inte vara med p tget till en brjan heller. Just drfr bokar man modeller ppet, lite av grupptryck kanske. Fr det har hnt att nr vl modellen r klar med mycket jobb bakom s har vederbrande ngrat sig och hittat annat som r mer kul fr stunden.

Med det sagt, inventera plnboken innan man ger sig in i eventuell diskussion. Budgetera ca 2500 kr per modell. Blir nog mindre men lgg er dr...

Trist att skriva som jag gjorde men ni frstr sjlvklart varfr jag skrev det...

puggens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    441
    Jobb
    Klubb
    Vxj Rc -Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mantis Visa inlgg
    Och varfr blir bilderna upp och ner???
    Piloten passade p att flyga inverterat i kket frsts, skmt sido s kan du vl rotera dom innan du lgger in dom...
    Flyg fort och lgt

puggens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    441
    Jobb
    Klubb
    Vxj Rc -Klubb

Standard

Lmpligt r vl att gra en intresselista hr och se vad den sger om storlekar o antal...jag brjar.

1 st Lansen 1200 mm lng , skala 1/12
    Flyg fort och lgt

Mantiss avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlgg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    kersberga

Standard

Uppfattat!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    727
    Klubb
    stersunds modellflyg klubb

Standard

Skala 1:10 s man kan turbinisera och f plats med vettiga stll, det som finns idag av flygande svenska maskiner r fr sm fr att turbinisera vettigt. Skala 1:10 duger till bde flkt och turbin.

MVH K-
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

Mantiss avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlgg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    kersberga

Standard

[QUOTE=K-;393585]Skala 1:10 s man kan turbinisera och f plats med vettiga stll, det som finns idag av flygande svenska maskiner r fr sm fr att turbinisera vettigt. Skala 1:10 duger till bde flkt och turbin.

MVH K-[/QUOTE

d blir i lngd?

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •