Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Rollar inte rakt.

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard Rollar inte rakt.

    Jag har ett sådant här plan:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arch=pietenpol
    Det rollar riktigt fult, korkskruvar sig fram och jag undrar vad man gör åt det.
    Är vissa modeller bara så eller är det något som går att justera bort med roder eller tp eller annat?
    Jag tror att jag läst att man ska ha lite differential på skeven men det verkar inte hjälpa, hur mycket diff ska det vara?

  2. #2

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Hej TED
    Detta är en högvingad kärra . Högvingade plan har sin tyngdpunkt liggande under vingen.När du rollar rör sig planet runt denna. Detta gör att du får en Tunnel liknande rörelse. En lågvingad eller midjevingad kärra har sin tyngdpunkt nära eller strax över vingens centrum. Detta gör att de rör sig i stort sett runt sin tyngdpukt . Samtidigt får man ett plan som är mindre stabilt i planflykt !

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    På den typen av kärror får du nog räkna med sådana egenskaper. Vill du ha en kärra som rollar rakt så är det helt andra kärror som gäller - typ F3A eller andra kärror byggda för akrobatik.
    Roger

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Platt undersida på vingen ungefär som clark-y-profil betyder att du måste ha mycket differentierade skevroderutslag.

    Tyngdpunkt långt fram och du måste dessutom hjälpa till med sidoroder och höjdroder.

    Skev ska peka mycket mer ner än upp. Prova 2-3ggr mer nerroder än upproder på skeven.

    Sidoroder ska stötta i de bägge kniveggarna (mindre ju mer bak du har tyngdpunkten).
    Höjdroder ska stötta när du flyger uppåner (mindre ju mer bak du har tyngdpunkten).

    Det går att rolla snyggare med en cub eller liknande som Pietenpl Air Camper är men det går inte att rolla snyggt.
    fredrik

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det är inte direkt ett akrobatiskt plan, för att få en rak roll vill du ha tyngdpunkt och center av lyftkraft i samma plan (gärna samma plan som drivkraften). Kika på F3A planen och hur de är konstruerade för att "gå som på räls"

    Visst kan du kompensera lite med differens men den där kärran är mer för söndagsflygning och skala mysande än aggressiva loopar och rollar.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6

    Standard

    Är tanken att man slår över från vanligt diff (mycket upp, lite ner) till det här omvända precis när man skall rolla så att den stigande vingen bromsar upp nosen i rollen? Eller skrev du bara fel?

    Jag råkade förväxla vingservona på min cub så att jag fick omvänd differential precis som du föreslår och den flög inte särskilt snyggt då. Men frågan är om den inte rollade lite bättre när differentialen var fel.

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Platt undersida på vingen ungefär som clark-y-profil betyder att du måste ha mycket differentierade skevroderutslag.

    Tyngdpunkt långt fram och du måste dessutom hjälpa till med sidoroder och höjdroder.

    Skev ska peka mycket mer ner än upp. Prova 2-3ggr mer nerroder än upproder på skeven.

    Sidoroder ska stötta i de bägge kniveggarna (mindre ju mer bak du har tyngdpunkten).
    Höjdroder ska stötta när du flyger uppåner (mindre ju mer bak du har tyngdpunkten).

    Det går att rolla snyggare med en cub eller liknande som Pietenpl Air Camper är men det går inte att rolla snyggt.

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Diff med mera upp än ner har man för att skevroderbromsen ska bli störst på innervingen i en sväng. Kärran svänger då utan sidoroder. Detta är lite i motsats till om man vill rolla rakt, då vill man ju inte svänga.
    Omvänd diff kanske löser det och gör att man rollar rakare, har aldrig provat. Fast det känns fel, rent spontant...
    /A

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Är tanken att man slår över från vanligt diff (mycket upp, lite ner) till det här omvända precis när man skall rolla så att den stigande vingen bromsar upp nosen i rollen? Eller skrev du bara fel?

    Jag råkade förväxla vingservona på min cub så att jag fick omvänd differential precis som du föreslår och den flög inte särskilt snyggt då. Men frågan är om den inte rollade lite bättre när differentialen var fel.
    Jo det är omvänd diff jag menar. Jag har det på en kärra på en switch för att kunna rolla i stället för att kunna svänga. Men snyggt...., ja det blir i alla fall tunnel av rollen antagligen för att lyftkraftcenter och tyngdpunkt i höjdled skiljer så pass mycket. Med normal diff fick jag kanske 5 meter höga "tunnlar" i rollen (om du förstår vad jag menar) och med omvänd diff kanske 1 1/2 meter höga "tunnlar"
    fredrik

  9. #9

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Att göra en rak roll handlar inte så mycket om skevroderbroms eller inte. På ett sådant litet flygplan är skevroderbromsen marginell. Orsaken finns i felaktiga roder under rollen. Det kan i sin tur bero på feltrimmad modell.

    Att göra en rak roll med enbart skev går inte, en snabb roll med F3A typ kan i och för sig se rak ut på enbart skev.

    Mest troligt är att du har höjdroder ansatt under rollen, brukar i huvudsak bero på tyngdpunkt och motorriktning. Är tex tp långt fram eller motor för mycket nedriktad så brukar många kompensera med lite höjdtrim för att få planflykt.

    Men som sagt hur rollen blir beror mest på roderutslag. tex när du rollat 90grader är ju höjdrodret vertikalt och i en högerroll så kommer nosen att dra åt höger (med höjdroder ansatt) om du inte kompenserar, samtidigt verkar sidorodret som höjdroder.

    För att göra en rak roll måste du alltså kombinera höjd, skev och sidoroder genom hela rollen. Hur mycket beror på flygplanets egenskaper. En F3A tex. kräver nästan inget sidoroder i en rak roll.

    Att i text beskriva hur kombinera är svårt men i princip så här åt höger. Höjd sida och skev manövreras i olika grad under hela rollen

    Börja med att ge lite höjdroder för att höja nosen en aning, ge nästan samtidigt skev höger, när flp närmar sig 45gr ansätter du succesivt sidoroder åt vänster, flp fortsätter rolla och vid 90 gr. kommer du att ha ett stort utslag på sidoroder samtidigt som höjdrodret minskats och är kanske till och med negativt.

    Flp närmar sig ryggläge, dykroder ansatt samtidigt som sidorodret minskats till neutral.

    Nästa kvadrant ökas sidorodret succesivt mot höger samtidigt som dykroder går mot neutral.

    Genom 4:e kvadranten återgår rodren mot neutrala.

    Med skevrodren reglerar du rollhastigheten, den kan variera genom rollen. Flp som är stabila vill rolla snabbare i ryggläge, då får man minska på skeven för att hålla konstant rollhastighet.

    När du nu ser hur egenskaperna är kan du optimera flp inställningar för att går så rakt som möjligt med minimala roder.

    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Tack Kenny. Kände på mej att diffade skevar, omvänd eller inte, var fel väg.
    /A

  11. #11

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    För diffade skevroder gäller som tumregel 2/3 utslag upp och 1/3 ner.
    Kvarstående skevroderbroms kompenseras med sidorodret under flygning

    Det är i första hand Segelflygplan med sina långa vingar som lider av skevroderbromsen (lång hävarm) större Cubar och liknande med bärande profil har i regel också kraftig skevroderbroms.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  12. #12

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Tack Kenny. Kände på mej att diffade skevar, omvänd eller inte, var fel väg.
    /A
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men med den modellen så får man nog slita rätt bra om man skall försöka få den att rolla rakt. Så i praktiken är det ju som redan konstaterats även modellen som sådan som styr möjligheterna - i alla fall för oss vanliga "dödliga".
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Enligt manualen skall det bara vara ett par mm skillnad i roderutslag upp/ner på skeven, det blir ingen tredjedel av det och jag tycker inte det märks någon skillnad heller så det får nog vara som det är med det.
    Jag håller på att testa lite olika tp-lägen för att se hur den flyger men jag får nog stå ut med att den inte rollar så snyggt som mina andra plan gör
    Den är ganska kul att flyga, lite avslappnad kvällsflygning, träna starter och landningar osv, den syns mycket bra i luften också och kan flyga riktigt långsamt men är även lite snabbare än vad jag hade förväntat mig av den.
    Ett bra köp tycker jag.

  15. #15

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    2/3 respektive 1/3 är som nämnt en tumregel för flygplan med bärande vingprofil typ större cub och liknande samt segelflygplan, 2met och uppåt.

    Att det står ett par mm beror på att modellen inte har någon signifikant skevroderbroms.

    Visst krävs det en del av piloten för att rolla en modell med parasollvinge rakt, men med lite träning så...



    Kenny, f.d. segelflyglärare
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det finns ingen generell tumregel för hur mycket differentiering som ska användas. Det varierar väldigt mycket och det är dessutom ofta ett ineffektivt sätt att minska skevroderbromsens inverkan. Korrekt sidroderanvändning är medicinen som biter allra bäst därvidlag.
    Inom aerobatic används differentierade skevroder understundom för att fintrimma rollaxelns läge i förhållande till kroppens längdaxel, men då talar vi om finlir.
    Att rolla en Pietenpol "rakt" är mycket svårt beroende på vingens läge, högt ovanför flygplanets tyngdpunkt.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Diff med mera upp än ner har man för att skevroderbromsen ska bli störst på innervingen i en sväng. Kärran svänger då utan sidoroder.
    /A
    Det där stämmer inte riktigt med vad jag har lärt mig om anledningen till differentierade roder. Svänger gör flygplanet i första hand genom en kombination av skev och höjdroder, inte för att innervingen bromsar. När planet lutar får höjdrodret en sekundär verkan som sidroder medan sidrodret får lite höjdroderverkan. Av den anledningen ger man lite sidroder för att lyfta bakändan som har en tändens att hänga ner i sväng på vissa modeller. Inte minst högvingade flygplan. Diff har man för att ett nedåtgående roder bromsar mer än ett uppågtående roder plus att yttervingen går lite snabbre genom luften och bromsar därför mer också av den anledningen.

    Nu kan det ju mycket väl vara jag som lärt mig fel.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •