Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Hjälp med Viggenbygge

  1. #21
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jag delade vingen och skar bort 6mm av materialet. Använde fyrkantsprofil på kolfibret. Lät kolfibret sticka ut några mm på båda sidor. När det torkat slipade jag till det med Dremel. Bakändan ser väl bra ut. Jag yxade bara till en bit som jag efterslipade.
    /mogge

  2. #22

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Angående glasfiber att klä med så använde Mogge o jag 25g väv, glasfibersmeten köpte vi på Biltema. .kolla min byggtråd så ser du nog hur stjärten ser ut, slipa bara till din lite så blir den bra.

    / roffe
    Flyg fort och lågt

  3. #23
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack båda två! Ska köpa lite 25g glasfiberväv då.

    Såhär ser den andra "prototypen" ut. Känner att jag börjar få grepp på det här med att använda en värmetrådsskärare.


  4. #24

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Kul bygge !!

    Nostalgi för mig att se detta :-)

    Mvh
    Johan Hansson

  5. #25
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Nu är ju Biltemas smet som Puggen kallar det, hyfsat i pris men det har en del hyss för sig. Dels är det viktigt att blanda noga och länge. Acceleratorn verkar ha svårt att blanda sig. Jag brukar klippa till bitarna med rullkniv,hälla ut lite av "smeten" på delen som ska kläs. Lägga på duken och dutta fast den med en epoxipensel. Därefter häller jag på mera epoxi och använder ett gammalt busskort eller kreditkort eller liknande för att stryka ut det över ytan. Nu kommer kritiken: Att dra ut epoxin så den tränger in i materialet är inga problem men strax innan det börjar härda verkar det som om Biltemas epoxi börjar bli som vatten dvs. väldigt rinnigt. Det i sin tur gör att det lätt reser sig,fläckvis, o bildar blåsor.
    I mitt fall så skulle det ju inte bli någon altartavla precis så det duger men det finns bättre och då dyrare Epoxi.
    /Mogge

  6. #26
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Bra att du sa det, Mogge! Får se vilken epoxi jag kör med.

    Kul att du tittade in på mitt bygge, Johan! Ska fixa en byggtråd för hela bygget av modellen snart. Har aldrig bygg något liknande förr så det ska bli lite spännande att se om jag lyckas få upp en modell i luften.

  7. #27

    Standard

    Vad gäller depron från autopartner så vill de gärna skära ned den för att minska fraktkostnaden men om man köper hyggligt mycket så brukar de gnälla lite men sedan skicka oskuret. Jag brukar skriva som kommentar när jag beställer att skivorna INTE får skäras ned.

  8. #28
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Kontaktade Autopartner och de sa att om man beställde ett paket med 10 flak så skulle de inte skära ner, annars ville de göra det. Dock skulle ett paket med 10 flak kosta väldigt mycket så jag beställde från MBS RC Models istället. Bra pris och han skar ej ner flaken.

  9. #29
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Vad för elektronik har ni i era Viggenmodeller? Funderar på att beställa något från Hobbyking. Ska beställa ganska mycket, säkert två uppsättningar för två modeller så om det inte är allt för dyrt vore bra. 70mm fläkt är det såklart.

  10. #30

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Jag har Change Sun 12 blad köpt på ebay med tillhörande lämplig motor, mycket bra drag med 4 s. ESC tror jag är antingen Turnigy 60A eller 85A, kommer inte ihåg nu.
    Flyg fort och lågt

  11. #31
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Okej, så 10- eller 12-bladig fläkt rekommenderas med en passande motor på hur många kV? Och ESC bör vara 60-85A eller? Hur stor roll spelar det? Kommer nog också köra med 4s-ackar.

  12. #32

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    http://www.rc-castle.com/index.php?r...roduct_id=4896http://<br /> <br /> http://www.x-fl...at=&p=6&id=259

    Det är två olika länkar, kan inte dela på dom , hänger ihop av någon anledning.

    / roffe
    Senast redigerat av puggen den 2015-10-31 klockan 08:23.
    Flyg fort och lågt

  13. #33
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack Roffe! Ska nog köpa en sådan då. Funkar den bra för dig så bör den fungera lika bra för mig med. Bra att motor och ESC ingår också om man köper från rc-castle. Det gör det hela lite enklare.

  14. #34

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Min funkar mycket bra
    Flyg fort och lågt

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Kontaktade Autopartner och de sa att om man beställde ett paket med 10 flak så skulle de inte skära ner, annars ville de göra det. Dock skulle ett paket med 10 flak kosta väldigt mycket så jag beställde från MBS RC Models istället. Bra pris och han skar ej ner flaken.
    Jo, det är ju inte gratis. Att MBS inte skär ner är ju inte så konstigt då deras flak redan (enl produktbeskrivningen) är betydligt mindre än APs. Om det spelar roll eller ej beror ju på vad man ska ha den till.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •