Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Guillows som RC

  1. #1

    Standard Guillows som RC

    Hej,

    I vinter tänkte jag roa mig med nån av Guillows balsakärror, företrädesvis nåt av de jaktplan de har i mellanstorlek, dvs spännvidd lite drygt 50 cm. Tanken är att göra en el-modell för 3-4 kanaler.

    Vad är det för prylar man ska ha? Motor, batteri mm. Är tämligen ny och har inte nåt vidare koll på den elektriska biten. Vad jag förstår krävs här rätt små prylar men hur små?

    Flyger med Futaba-radio.

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag byggde en liten Guilows FW förra vintern, mycket trevligt.

    Det finns en del guider online om man söker, har även för mig MBS (där jag köpte min) har ett paket med lämpliga pryttlar för RC konvertering.

    Mitt bygge
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...sta-Balsabygge
    Senast redigerat av Fluf den 2015-10-01 klockan 12:27.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jag vet inte hur det är med de moderna Guilows men de gamla var kända för att vara ganska tunga.
    Byggde enSE5:a "nästan" klar för många år sedan.
    Slipa ned eller byt balsa om det är väldigt tungt i den låda du har.
    Du postar väl byggtråd här?
    Lycka till.
    // Mats W

  4. #4

    Standard

    Trevlia små lätta modeller, håller på bygger en Guillow's jag med, men sen råkade jag komma åt köp-knappen lite väl ofta så jag har inte kommit längre... http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...2-Skyhawk-1-12
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Lite om min Thomas Morse Scout finns i vår blogg: http://teammft.blogspot.se/2009/04/t...-guillows.html

  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Förstklassigt bygge!!
    Jag hade den liggandes i många år orörd.
    Gav bort den till en klubbkompis.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  7. #7

    Standard

    Tack för alla svar. Givetvis delar jag med mig av bygget allt eftersom.. även om jag skulle stupa halvvägs.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Kul att se, har själv byggt Guillows SE5 och P47. De blev bättre som displaymodeller än goda flygare dock. I förrådet ligger dock en Klemm 35 i något större format som skulle lämpa sig utmärkt för RC så jag skall följa och läsa på lite om komponentval mm. Där hänger även Guillows Catalina på 115 cm som min far byggt... Tror han har frågat mig tio gånger om den går att RC-konvertera.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Spektrum har små pyttemottagare med inbyggd ESC för borstlös motor och med 2 servon som troligen skulle passa i såna här små modeller.
    Tror Fullkontroll här i Sverige säljer detta. Finns även med inbyggd AS3X stabiliseringssystem.

    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •