Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Openpilot revolution fråga

  1. #1

    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard Openpilot revolution fråga

    Satt o kollade runt i FC mjukvaran o la märke till den hade 2 flyglägen inställda bara. Så ja kladdade lite med inställningarna o hittade ett flygläge som heter rattitude? Vad e det för läge? Innan var den inställd på attitude o rate bara

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    En kvalificerad gissning är att det är nåt liknande CleanFlight's Angle, dvs. släpper du spakarna så planar den ut med horisonten men du kan överstiga de 45 grader eller liknande som attitude normalt sätter gränsen.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    Ahhh gott gott. Kan va bra

  4. #4

    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Med rattitude är den självstabiliserande såsom i attitude, vid spakutslag upp till 80% som standardinställning. Över det utslaget går den över i rate mode och det går att flippa och rolla men du måste ändra "rate mode response" och "max rate limit" till åtminstone 360 grader/sekund för att komma runt någorlunda snabbt annars blir rollen så långsam så du riskerar att tappa alltför mycket höjd.
    "rate mode response" och "max rate limit" finns under advanced-fliken i GCS.

    Det är ett mycket enkelt och säkert sätt att göra sina första rollar och loopar.

  5. #5

    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    Tycker maskinen känns konstig i attitude o rattitude mode så har i princip bara flugit i rate mode o varit nära på flippa/rolla ett par gånger men har inte riktigt vågart

  6. #6

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    415
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Översättning, OP <-> CF :

    Attitude <-> Angle
    Rattitude <-> Horizon
    Rate <-> Rate

    Fast "Rate" finns ju inte som eget Mode-val i CF. Det blir underförsått "rate" om inget annat är valt.
    /A

  7. #7

    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2015-10-02 16.55.50.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	61,6 KB 
Id:	54822Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2015-10-02 16.56.48.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	72,9 KB 
Id:	54823Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2015-10-02 16.57.04.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	54824
    vad är de där enable TPS ? vad fyller det för funktion?
    i övrigt vad sägs om settingsen ? deet är typ default inställningarna jag flyger på idag.

  8. #8

    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    sen tycker jag den e fruktansvärt slö på yaw/rudder utslagen ... men det aantar jag är nå value som ska ändras nå stans bland alla 8000 olika val

  9. #9

    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Men vafan, jag skrev ett långt svar till dig men det här jäkla forumet dog igen så svaret försvann.
    Får se om jag orkar skriva om det igen

  10. #10

    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    okok .... de va ju synd... jag väntar med spänning

  11. #11

    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    Ted: jag ändrade lite saker nu ... den blev lite bättre (rappare) i responsen tycker jag.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flight mode switch settings.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	64,4 KB 
Id:	54864Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bank1.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	54865Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bank2.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	61,5 KB 
Id:	54866Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flight mode switch settings.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	64,4 KB 
Id:	54864
    bank2 och 3 ser likadana ut. men jag undrar lite på vad thrust pid scaling gör för någon nytta ?
    samt vad gör cruisecontrol för något?
    läste nå stans om maxangle ska vara 90? något jag behöver bry mig om?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	maxangle.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	58,3 KB 
Id:	54867

  12. #12

    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    jag har ökat rate mode response och max rate limit till 400 och tycker den börjar bete sig bra nu ... snabb och vettig respons på spakarna...har provat rattitude mode med flippa o rolla x antal gånger med... tycker när jag släpper spakarna är den riktigt långsam på räta upp sig korrekt igen ... är de nå inställning eller jag släpper spakarna för tidigt? drog 250n i backen rätt bra sista gången så jag pajjade ena armen på zmr250 ramen ... men ny arm är beställd

  13. #13

    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Cruisecontrol kan du strunta i, de avrådde från att använda det på openpilot-forumet, det var något som inte funkade som det skulle med det.
    Flyger du i ratemode eller attitude/rattitude nu?
    Jag tycker det känns mycket bättre i ratemode eftersom man slipper brottas mot självstabiliseringen hela tiden utan den stannar kvar i det läge man satt den i, men man måste helt klart lära sig att flyga då, det är definitivt lättare om man kör fpv.
    När du flyger atti/ratti så ökar du på värdena på outer loop så rätar den upp sig snabbare, dra ner throttle också, men inte helt, när quaden ligger inverterat, så förlorar du inte så mycket höjd.
    Om du är van att köra i rate så kan du prova acro+. Då kan du köra med låga värden på "rate mode response" och sätta acro+-faktorn till det som du vill ha. Då blir den inte så känslig för normala utslag på spakarna men vid stora utslag kan den rolla och flippa helt galet snabbt beroende på hur högt du satt acro+-faktorn.
    Det finns hur mycket info som helst på openpilots wiki-sida och på deras forum.
    Har du kört wizarden och valt en quad som liknar din så flyger den rätt bra men man kan göra som det står i tråden om op-tune så får man en mycket bättre flygande quad:
    https://forums.openpilot.org/topic/3...builds-optune/

  14. #14

    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    okok, då skippar jag den.. vad ska jag ha istället (manual)? jag själv flyger mestadels i rate mode då jag resonerar lite som du ... självstabiliseringen bråkar för mycket tycker jag... men när jag flippat o rollat så använder jag rattitude då jag är inte så grym på rate ännu så jag vågar rolla/flippa i rate mode.
    ändrade till manual istället för cruisecontrol och så här ser mina flight modes ut nu:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flight mode switch settings.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	64,3 KB 
Id:	54914

    har attitude mode enbart för mina barn vill lära sig flyga quad.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	settings advanced bank 1 (attitude).jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	54915
    ovanstående bild visar hur attitude settings i advanced

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	settings advanced bank 2 (rattitude).jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	61,4 KB 
Id:	54916
    ovanstående bild visar hur mina rattitude settings är.. har samma i tredje banken som är för rate mode.
    så med andra ord ska jag öka värdena i outer loop för rattitude mode för den ska stabilisera sig snabbare då den var relativt slö på det tyckte jag... frågan är bara vad som är lämpligt.

  15. #15

    Standard

    Lånar tråden lite. Vet någon vad "zero gyros while arming aircraft" betyder? Finns under "attitude" menyn. Är det att den bestämmer vad plant är varje gång man armerar den?

  16. #16

    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    turbotom ingen fara! tråden är till för frågor kring openpilot ... :P

    men blev en jävla skillnad på quaden efter jag ändrade sista inställningarna... har rollat och flippat som bara den här idag utan problem

  17. #17
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    Perfekt tråd, hjälpt mig massor!!

  18. #18
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    vilket värde kör du outer loop på n30 i ratt/rate

  19. #19

    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    Kan kolla vad ja har ställt den på när ja kommit hem

  20. #20

    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	settings.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	61,1 KB 
Id:	55026

    så ser mina rattitude inställningar ut ... varför undra du KJ

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •