Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: saito 56

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard saito 56

    hej
    har en saito 56a som går mycket bra från halv gas till full gas .
    på tomgången går den jätte hårt hostar och rycker .har monterat nytt stift os F. kör jag med glöd försviner det på en gång har både ökat å minskat på lågfarts munstycket . blandar 15%olja å 15%nitro.motorn är körd 2liter använder en stor spiner för att få mycket rörelse vikt

    tacksam för hjälp allt är välkommet

  2. #2

    Standard

    Det händer kanske inte så ofta men jag råkade ut för ett nytt OS F som inte fungerade och motorn gick som du beskriver. När jag satte dit mitt gamla OS F gick motorn perfekt även utan glöd. Jag testade att sätta tillbaka det nya men då gick den dåligt igen.

    /Mats

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Kanske något av dessa anledningar.
    För kallt stift (som beskrivits innan,fel på stiftet?) Eller för mycket bränsle? För mycket vatten i bränslet?Har du provat annat nytt bränsle? Inverterad motor med blåset uppåt?
    Prova utan spinnern.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    på en värme skala över stift hur kommer då os F .tar jag bort spinner börjar motoren gå bak vägen vid första mot huget.flög idag får använda glöden under hela taxningen .sedan går motoren som en dröm i luften eftersom jag har alltid över halv gas

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Motorn bluddrar på tomgång för att du har tomgångsnålen ställd för rikt! Vrid in nålen och pröva hur motorn svarar.

  6. #6

    Standard

    Saito ställs lättast in genom; På full gas justera in/minska högfartsnålen ett klick i taget tills den inte ökar mer i varv.
    Backa sedan gasen till tomgång och justera lågfartsnålen tills motorn svarar bra på gasen. Den skall gå rent ifrån tomgång och uppåt, speciellt i mellanregistret.
    Ge full gas igen och justera ut/öka högfartsnålen tills motorn tappar ca 300 vpm.

    Motorn måste vara inkörd för att detta skall fungera (runt 4 liter bränsle kört).
    Säkrast/enklast är att köra in en Saito på marken, i alla fall tills den går säkert.

    Efter inkörning, justera ventilspelet!

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Motorn bluddrar på tomgång för att du har tomgångsnålen ställd för rikt! Vrid in nålen och pröva hur motorn svarar.
    klickar jag in den stanar motoren .liger på gränsen

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NitroVein Visa inlägg
    Saito ställs lättast in genom; På full gas justera in/minska högfartsnålen ett klick i taget tills den inte ökar mer i varv.
    Backa sedan gasen till tomgång och justera lågfartsnålen tills motorn svarar bra på gasen. Den skall gå rent ifrån tomgång och uppåt, speciellt i mellanregistret.
    Ge full gas igen och justera ut/öka högfartsnålen tills motorn tappar ca 300 vpm.

    Motorn måste vara inkörd för att detta skall fungera (runt 4 liter bränsle kört).
    Säkrast/enklast är att köra in en Saito på marken, i alla fall tills den går säkert.

    Efter inkörning, justera ventilspelet!
    är så jag gör med alla motorer och det funkar oftas bra efter det . men inte dena lila rakare .annars går den klock rent

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vire Visa inlägg
    på en värme skala över stift hur kommer då os F .tar jag bort spinner börjar motoren gå bak vägen vid första mot huget.flög idag får använda glöden under hela taxningen .sedan går motoren som en dröm i luften eftersom jag har alltid över halv gas
    Att motorn börjar gå bakvägen är inte så ovanligt och behöver inte innebära att något är fel. Jag vet inte om OS F är varmt eller kallt men den här bilden kanske kan säga något.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OS Glow PLugs.gif 
Visningar:	105 
Storlek:	87,2 KB 
Id:	55336

    /Mats

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!

    Alla fyrtaktare ska ha OS F stift! -Fundera inte ens på att sätta i något annat! OK! Y&S har sina egna stift men de är antagligen OS F stift om en med Y&S logga.

    Sen gäller som vanligt att ha minst 5% nitro i soppan och olja runt 15-20% .

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •