Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Trex 550 v2 varvtals problem!

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    27
    Jobb
    Restaurang
    Klubb
    Där det går att flyga

    Standard Trex 550 v2 varvtals problem!

    Hej.
    Jag har köpt en begagnad Trex 550E V2.
    Helin flyger jättefint men jag kan inte få upp varvtalet på rotorn ordentligt. Esc är en Castle Talon 90.
    Jag har kalibrerat "throttel" och gjort det jag kan. Jag kör 100% throttel genom hela kurvan och ändå känns maskinen slö. Lipos är Zippy Flightmax 5000mah 40c.
    Jag har provat både v kurva och gov mode. Jag har även kopplat upp Esc mot CadtleLink och lekt lite med inställningar. Inget hjälper.
    Vad gör jag för fel? Kan det vara så att acken jag fick med är kassa? Bladen som sitter på är Align 550mm.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Jag är total nybörjare på heli, men du bör kontrollera vad du har för headspeed nu. Antingen matematiskt (kan räknas ut kolla hs kalkylator på helisweden) eller mha en filmsnutt/ljudklipp och analys av ljudet. Finns det appar för, eller om du har tillgång till en optisk mätare som kan läsa av det direkt på helin.

    Gissningsvis kan du peta på en pinion med en kugge mer på din motor, eller om elektroniken tillåter kan du enkelt testa ett batteri med en cell till. Kör du med 3s, prova 4s etc.

    Men om du postar om ditt problem och talar om vad du nu har för motor /pinion/drev/acc. Så får du bättre hjälp, en kort video med ljud hjälper nog också...

    Är det så att ditt batteri är dåligt har det naturligtvis också liknande effekt... Men du borde då ha urusel flygtid också.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    27
    Jobb
    Restaurang
    Klubb
    Där det går att flyga

    Standard

    Här kommer lite mer info om helikoptern
    Motor: Align 600mx
    Piniong: 11t
    Maingear: 112
    Esc: Castle Talon 90
    Gyro: Micro Beast
    Servon swash: DS610
    Servo tail: DS620
    Lipo: Zippy 6s 5000mah 40c som ger ca 5 min flygtid på 100% throttel.
    Senast redigerat av Ronny den 2015-10-05 klockan 11:29.

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    27
    Jobb
    Restaurang
    Klubb
    Där det går att flyga

    Standard

    Jag tror att problemet är delvist löst.

    Efter lite mer pillande i CastleLink så har jag nu kopplat ur "Govenor"
    Kör nu med "fixed endpoints" och en V kurva på 100-90-85-90-100, ca 4:30 min på timer. Blev ett jävla drag i maskinen.
    ESC, Li-Po och motor går ljumna.

    Vet inte riktigt vart problemet ligger, men tydligen så klara ESC inte av att köra på "govenor mode".

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •