Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

mne: Hjlp med el fr gps samt ev fpv fr fms1280

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard Hjlp med el fr gps samt ev fpv fr fms1280

Hej!
    Jag har en fms.easy.trainer 1280 (bix-kopia) som jag har lrt mig flyga mycket vl med, jag har en 20a Esc(tror jag, nn kanske vet bttre? Kpte rtf-paket)kr med 1 1300mah 2s 20C samt ett till 1300 med 15C och ven vid massor fullgasflygning precis innan landning s r Esc el batt aldrig heta, kan jag kra 3s batterier med lgre C-rating?

Detta r allts en motorseglare dr motorn anvnds hrt bara fr att f upp mig hgt samt vid aerobatik och sedan lnga glidpauser...

Jag vill ven veta om jag kan anvnda "bind" ingngen p mottagaren till att driva LED:S?
    Och ven kan jag stoppa in en exempelvis gps i bind - ingngen el annan gear typ fpv +gps+autopilot/gyro el behver jag en mer avancerad sndare+mottagare d jag har den medfljande utrustningen till RTF -paketet ?

Viktigast r att veta om jag brnner Esc:n om jag kper ex 3s 1800mah 25-30C som sagt r stocksetupen p acc en 13002S15C samt en 13002s20C utan vrmeutveckling.

Skulle behva mer krm i krran d den kommer bli tyngre strax d jag brjar konstruera saker till FPV, den r redan lite tyngre pga alla frstrkningar jag gjort fr att f en rigid flygkropp!

Snlla hjlp!

Reg.datum
    Dec 2013
    Inlgg
    335
    Jobb
    CNC-operatr p Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

Standard

Jag flyger min easytrainer p 3s, det funkar inte med originalreglage utan du fr stta i ett kraftigare. Jag anvnder ett 40A reglage, funkar skert med ett lite mindre ocks men original funkar inte

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Leds r bttre att koppla direkt p 3S-batteri. Kp d ledslingor med inbyggda motstnd. Annars mste du dimensionera motstnden sjlv.
    Exempel p dimensionering av motstnd enligt ohms lag: 11,1V - 2,5V (grn) = 8,6V antag du kper diod fr 20mA, d behver du 8,6/0,02=430 (kp cirka 440 ohm motstnd)
    fredrik

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Tack snlla fr svar s om jag frstr rtt s behver jag slita ur min esc och lda in en ny (runt 40A) ? Om jag vill kra 3s p originalsetupen,
    Jag sg Flite test test av min krra och dr flg de med 3s batterier utan problem men de kanske hade bytt Esc d men det verkar mrkligt att de inte sger de i videon?
    Usch det hr lter inte kul, har knappt plats i krran tycker jag fr strre grejer men jag fr ta bort lite skum inombords

Jag har en FMS let-13 glider ocks (originalsetup) och denna ESC r strre n easytrainern:s kanske kan jag stta 3s hr i stllet? Dock blir denna esc lite varm nr jag blser p och misstnker att det har att gra med den enorma fllbara proppen som fr krran att nstan dra vertikalt upp som en warmliner.

Detta plan har kanske bttre egenskaper fr att flyga Fpv s smningom?
    Jag har anvnt bda planen flitigt under sommaren och har inga problem med lttare aerobatik (rolls, loopar , inverterad, t o m knifeedge:at let13:en) och jag vill nu skapa en liten fpv-plattform och helst av allt vill jag bara kunna stta all gear jag behver p en konstruerad topplucka som jag tnker frska bygga s den passar bda planen och CGI hamnar p rtt stlle nd.

Om ni var jag och inte vill ha en verdriven prislapp? Vad skulle ni ta er till d och vilka mer mods skulle ni gra och framfrallt vilket plan skulle ni anvnda?

Mlsttningen r att frst ha en ren fpv-krra som jag flyger med display och LOS fr att framt sedan ven installera osd+gps och vill kunna prova skicka ivg krran till waypoints med autopilot till sist!!!

1st FMS EASYTRAINER 1280MM, stock setup. (Bix-kopia)
    1st Fms let- 13 Glider 1500mm (framsvepta vingar, mycket snabbare krra med infllbar stor propp, 1280:n har en 6x4 push-propp.

Sorry fr alla nybrjar-frgor nn mod kanske kan slnga denna trd i "nybrjar"-delen?

Standard

Mina erfarenheter frn FPV med en Bix3 r att planet inte spelar s stor roll. Visst ska du flyga lngt, lnge med bra kameror behvs ju specifika grejer men fr att bara flyga runt lite gr ju vilket plan som helst. Prestanda har man inte mycket fr d det r ingen stor skillnad att flyga runt i 50 km/h vs 80 km/h. En liten kamera och mottagare vger ju 20-30 gram och separat frn vriga system om du inte har flight controller. Mitt tips r att kp en kamera typ denna som r riktigt bra: http://www.surveilzone.com/800TVL-Ca...for-FPV-g-1295

Denna sndare:
    http://www.surveilzone.com/TS5828-58...V-RPSMA-g-1367

Och en antenn. Montera det p en liten platta med.kardborre under. Stt kardborre p planen och flytta runt och testa vad som r roligast, inte svrare n s😀

Sjlv insg jag snabbt att glida runt p hjd blir snabbt trkigt och kpte en liten vinge och brnner runt p lg hjd istllet, mycket roligare men alla r vi olika.
    Lycka till

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlgg
    Mina erfarenheter frn FPV med en Bix3 r att planet inte spelar s stor roll. Visst ska du flyga lngt, lnge med bra kameror behvs ju specifika grejer men fr att bara flyga runt lite gr ju vilket plan som helst. Prestanda har man inte mycket fr d det r ingen stor skillnad att flyga runt i 50 km/h vs 80 km/h. En liten kamera och mottagare vger ju 20-30 gram och separat frn vriga system om du inte har flight controller. Mitt tips r att kp en kamera typ denna som r riktigt bra: http://www.surveilzone.com/800TVL-Ca...for-FPV-g-1295

Denna sndare:
    http://www.surveilzone.com/TS5828-58...V-RPSMA-g-1367

Och en antenn. Montera det p en liten platta med.kardborre under. Stt kardborre p planen och flytta runt och testa vad som r roligast, inte svrare n s😀

Sjlv insg jag snabbt att glida runt p hjd blir snabbt trkigt och kpte en liten vinge och brnner runt p lg hjd istllet, mycket roligare men alla r vi olika.
    Lycka till
    Ok det lter ju bra ! Tack fr lnkarna - ovrderligt jag frsker greppa alla aspekter av hobbyn samtidigt; ) har ftt lra mig kontrollsystem ,lda, limma, mta, vga och arbeta med epo och epp hittills utvar att lra mig flyga; ) nu r jag dock rtt vass med de plan jag har, fina planerade landningar och lrt mig en hel del om att lsa termik och vindar!

Men d gr jag s att jag bygger en flyttbar fpv-plattform som jag kan flytta mellan min 500-quad och bda flygplanen, och naturligtvis p rtt TP

Om totalvikten blir s lg d har jag ju rtt s bra glidegenskaper kvar och kan ltta p gasen och jaga termik som vanligt fast med fpv?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlgg
    Ok det lter ju bra ! Tack fr lnkarna - ovrderligt jag frsker greppa alla aspekter av hobbyn samtidigt; ) har ftt lra mig kontrollsystem ,lda, limma, mta, vga och arbeta med epo och epp hittills utvar att lra mig flyga; ) nu r jag dock rtt vass med de plan jag har, fina planerade landningar och lrt mig en hel del om att lsa termik och vindar!

Men d gr jag s att jag bygger en flyttbar fpv-plattform som jag kan flytta mellan min 500-quad och bda flygplanen, och naturligtvis p rtt TP

Om totalvikten blir s lg d har jag ju rtt s bra glidegenskaper kvar och kan ltta p gasen och jaga termik som vanligt fast med fpv?
    Googla "FPV backpack" s kan du f lite inspiration.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Googla "FPV backpack" s kan du f lite inspiration.
    Will do, tack!

Reg.datum
    Dec 2013
    Inlgg
    335
    Jobb
    CNC-operatr p Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

Standard

Jag har monterat fpv p min easytrainer, har bytt ut canopyn mot en plywoodplatta med kamera och sndare p.
    Problemet d r att det behver viktas i baknden och d blir planet nnu tyngre med lite dliga prestanda trots att jag kr p 3s.
    andra sidan, nr man vl r uppe i luften spelar prestandan inte s stor roll, easytrainern kan flyga lnge med ett litet batteri om man inte har brttom.
    Angende originalreglage och 3s s funkar det att flyga ett tag men reglaget (blir verbelastat och) klipper lite d och d, knns inte tryggt kan jag sga.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Sg en Zorro-vinge (RC Factory) p fltet fr ett par veckor sen med FPV-utrustning. Totalvikt runt 300 g och den sg riktigt kul ut att flyga - s kul att jag sjlv kpte en likadan och lattjar runt med nu. Kan mycket vl bli en komplettering med FPV-grejor till nsta sommar. Vingen som sdan r den mest vlflygande vinge i den storleksklassen som jag nnsin flugit - helt utan hyss och gr att flyga lngsamt och nd svnga utan problem. Bara som ett exempel att ven sm/ltta krror kan fungera bra med FPV-utrustning. Och den torde klara rtt mycket misshandel utan att det hnder speciellt mycket.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Sg en Zorro-vinge (RC Factory) p fltet fr ett par veckor sen med FPV-utrustning. Totalvikt runt 300 g och den sg riktigt kul ut att flyga - s kul att jag sjlv kpte en likadan och lattjar runt med nu. Kan mycket vl bli en komplettering med FPV-grejor till nsta sommar. Vingen som sdan r den mest vlflygande vinge i den storleksklassen som jag nnsin flugit - helt utan hyss och gr att flyga lngsamt och nd svnga utan problem. Bara som ett exempel att ven sm/ltta krror kan fungera bra med FPV-utrustning. Och den torde klara rtt mycket misshandel utan att det hnder speciellt mycket.
    Roger
    Ha, det var nog min vinge du sg😀

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ha, det var nog min vinge du sg
    Jo - det var det helt skert. Och nu har jag som sagt en likadan sjlv och den kan s smningom kanske bli en liten FPV-krra...
    Roger

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Jaha skitbra grabbar!
    S lnge jag hamnar kring den vikten s r alles gut fr det som jag anvnder som videokamera nu r en slaktad hubsanx4,
    Jag har tagit bort alla motorerna efter den satt i ett trd i 6mn, utan motorer och med batteri vger den 29g och placerad rtt mrks den knappt nr jag skall glida och det r "glidfrmgan" jag r rdd att frstra med all vikt har skert lagt till minst 60g i lim och frstrkningar men med den gearen blir det ju t o m mindre vikt n nuvarande "spela in och titta hemma"-kamera

Och den fr plats att gra en docka som jag kan rra runt mellan flygplanen och s; precis som jag drmmer om!

Nu nr jag fr s mycket svar s br jag passa p; om ni skulle rekommdera googles? Jag hade ju tnkt att kra med en display av nn sort frmst fr att gra det s billigt som mjligt (har en 7,2tum tablet hr som ligger risigt till men vad kan priset p ett par beg googles som jag kan koppla den lnkade mottagaren till vara?
    Jag har sett att det finns med inbyggd mottagare r det d priset sticker ivg?
    Jag kommer nog nd att kpa googles sen och d kanske jag br gra det frn brjan och kanske slippa brnna mig nr jag skall lda display?

Urskta alla frgor som skert blivit stllda innan och tack till alla svar! Ni liksom sammanfattar den kunskap som jag lst till mig och jag tackar fr det - det motiverar mig mycket och jag skall givetvis stta upp en byggdagbok fr Fpv-setupen s fler blbr kan upp och gra skyarna oskra

F kastade jag in mig i denna hobby efter inkpt lite 4ch helikoptrar, leksaksquad hubsanx4 -- (skitrolig f och den mest hllbara miniquad EVER! Har fallit fritt frn 100m ned i backen och flg upp igen efter reset.)
    Kpte och byggde en fms let 13 glider och pajade (reverserad skevkanal nr jag kastade upp det ivrigt och dessutom inget hum om TP alls s det blev bara skrp av det tyckte jag kpte drefter denna fms easytrainer och lrde mig flyga ordentligt och efter en krasch lrde jag mig att bygga ordentligt - s mycket att jag lagade den let-13 glidern jag frst pajat s nu har jag tv plan!
    Easytrainern har mkt goda flygegenskaper, stallar snllt och rakt och du kan vindstilla dagar flyga nstan "hands off" , och sedan jag frstrkt planet ordentligt (frmst flygkropp och vingar) s funkar det bttre i hrdare vind ocks s det r en favorit om jag vill upp och filma min vackra stad.

Fms let13 glidern r dock skitkul, framsvepta aggressiv vingkonstruktion som bjuder p rejl fart och kan sticka nstan vertikalt upp p stocksetupen p 2s1300mah20C med den stora fllbara proppen. Ingen polydihedral heller s man kan verkligen kasta runt denna krra! samt vid termik-flygning upplever jag att vingen profil gr att det r mycket ltt att kretsa inom termik bubblan med skev och lite sida utan att bromsa fr mycket - nt som easytrainern har svrare fr med sina djupa vingar!

Ok det blev en recension av mina plan ocks?!
    ni fr urskta - jag har ingen att dela detta intresse med, fstmn spyr nstan ibland nr jag gaggar RC m henne s tips dr tages emot varmt
    Skall joina Uppsalas lokala rcklubb men medlemskap kostar 850/t och jag vntar med den summan tills jag r klar med f9v-projektet d det kommer krva pengar - dock mkt mindre n jag trott pga er grabbar! Grymma Tack!

Kommer ni till uppsala nn gng har ni en gratis PT-TIMME var grabbar s ni vet, fr er vnlighet, kan trna och sen flyga hr i Uppsala finns det gott om GRYMMA stllen att flyga/segla bara Pma.
    P gymmet r det JAG som r experten

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

"Googles" jag ska inte googla npt, menar goggles frsts!

Standard

Goggles vs display har jag ingen sikt om, har bara krt med goggles och tycker det vore trist med display d man nog inte fr knslan av att sitta med i planet (antar jag).

Det enda jag vet om displayer r att FPV displayer brukar vara sk. "non-bluescreen". D man ofta flyger med dlig signal s slr normala displayer om till bl-skrm vid lg signal och d r man ju lost. FPV displayer fortstter att visa bilden trots dlig insignal vilket ofta rcker gott och vl fr att flyga vidare p.

Jag slde nyss ett par Hobbyking Quanum V1 goggles, knappt anvnda fr 150:-, borde finnas fler som har sdana till salu fr ungefr det priset. Ska du kpa nytt rekommenderar jag att lgga ngra hundra extra fr V2 som r mycket mer praktiska att anvnda men flygupplevelsen r ungefr det samma. Dessa behver separat mottagare som funkar fint att fsta p V2 gogglesarna men blir fr tungt p V1 om man inte modifierar dem med bttre huvudband. Sm goggles typ fatshark har jag aldrig ftt chansen att prova och tycke inte det r vrt att lgga ut de pengarna fr tillfllet. Utvecklingen r ju explotionsartad s man vet aldrig vad som dyker upp. Dock r de ju smidigare map storleken.

Knner igen det dr med orfrstende flickvn/fru. Hon gillar dock faktum att jag r hemma med ungarna p kvllarna och meckar nr de lagt sig mot att vara ute p katamaranen/surfingbrdan som jag alltid var innan vi fick barn. Har dock turen av att ha insnade kompisar och vr RC chatt gr varm dagarna i nda och det kps frvnande mngd prylar och flygs frvnande lite men alla har fullt upp, kpa prylar hinner man dock alltid.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Hej nu har jag hittat manualen till min Esc och tydligen s skall min FMS 20a Esc klara av 2-4s ?!?

Verkar konstigt men sg Flite test kra med 3s och i commentfltet skrev flera olika mnniskor att de ocks krde stocksetupen med 3s batterier utan problem!!!

Skall frska ocks att hitta det med lgst C-rating och dra vara lite frsiktig, anledningen r att nr jag installerar FPV senare r livet enklare om jag har 3s n att kra ex ett separat 500mah3s fr att driva allt jag p om p behver stoppa in dr och frsker verklicen spara vikt d glidegenskaperna r viktiga och vill bibehlla det mesta nr jag skall kra fpv.

Kommer bygga en fpv-backpack fr frflyttning mellan planen.

Har ni ngot tips med kameraplacering p min Fms Let13 glider ? Den har en stor 9x4 fllbar propp som tcker hela skrmen p kameran jag spelar in p och kan inte placera fr lngt bak pga TP ? Kan man p ngot stt stta nn typ av nn omvnd selfie - sticktyp ? Med stabilitet. ... kanske en microkamera p toppen av rodret; (

Nr man slpper gasen s flls propellern s d r kamerans position perfekt men sfort jag drar p igen kan man snacka propellerlinjer...

Standard

Det r tv saker som begrnsar ett ESC; max spnning och max strm. kar du frn 2S till 3S kommer motorn frska varva 50% mer. De aerodynamiska krafterna p propellern kar med ungefr i kvadrat och strmmen kommer ka med drygt 2 ggr. Drfr kan ESC brnnas. Det man kan gra r att stta p en propeller med mindre stigning eller mindre diameter fr att hlla strmmarna i chack. Har andra gjort det s funkar det skert. Bttre att proppa ner och minska belastningen n att kpa ett lg-C acc som du krmar max, sliter troligen hrt p det.

Det gr bra att se igenom proppen med kameran, den kommer stra men funkar. Annars kan du stta den ute p vingen vid sidan av proppen och kompensera med ett klick p skrev- och ett klick p roder trimmet. Inte mycket kan g fel s lnge Tp inte r frnlngt bak, bara testa.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Man fr tnka p att jag sllan ger fullgas vid flygning, har throttle"trimmet" p ca 15% frn bottenlget p sndaren vilket jag stiger bra p (anledningen till detta r att vid hgre trotteltrim s snurrar propellern har lrt mig programmera ESC:n men det r knepigt med fms sndare.. )

S anledningen till att jag vill flyga 3s r inte mera kraft (ven om mer kommer behvas med tyngre batteri) utan den hgre volten, jag har ett 13002s20C som p fullgas ger ordentligt med kraft - fullt tillrckligt, s jag tnker att om jag kr 3s s br jag vl ha lg C-rating ex 20-25 fr att minimera risken?(om d finns s lga 3s)
    Det str att man kan anvnda 2-4s , kan det stmma p en 20a Esc? 20a continous och 30a burst

Fr vrigt str det att vrme-cutoffen p esc:n r 110 ? Kan det stmma? ? Smlter inte epp:n och plasten d?

AnWis avatar
    Reg.datum
    Dec 2014
    Inlgg
    86
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

Standard

Det r inte ytterhljets temperatur utan drivkretsarnas temperatur som vervakas. Det r de som kan g snder vid fr hg temperatur. Det finns ingen reell frdel av att vlja batterier med lgt C annat n priset. Det innebr bara att den strm man kan ta ut, utan att batteriet tar skada, r lgre.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •