Reklam

Resultat 1 till 5 av 5

mne: Byggrd/kprd fr en lite lugnare nybrjare som gillar att bygga saker

Standard Byggrd/kprd fr en lite lugnare nybrjare som gillar att bygga saker

...Och dr lyckades jag bra med att stta en alldeles fr lng rubrik.

Jag har blivit vldigt sugen p att bygga eller kpa mig en multirotor. Frst lite bakgrund.

Mitt karrir brjade med att jag fick lna en AR Drone av en kollega. Hade den ngra mnader och flg ganska mycket. Den var ju ltteflugen, men jag irriterade mig hela tiden p den korta rckvidden. Efter ett tag moddade jag mjukvaran lite och krde den mot en AP som gick p ett 12V-batteri. Det blev spnnande den gngen batteriet tog slut.
    Jag lmnade tillbaka AR Dronen nr knde att om jag flyger lngre kommer jag bli fr djrv och krascha den helt. S jag skaffade mig en Hubsan 107D istllet. Den har jag flugit flitigt med och kraschat ungefr lika flitigt.

Det jag vill ha nu r ngot lite lugnare n min lilla Hubsan. Jag ser ju att 250 quad r vldigt populrt hr.

Jag tnker mig ngot med lite lngre flygtid och fpv som inte dansar runt fullt s mycket i vinden som Hubsan gr. Det r ju som bekant rtt blsigt i Gteborg. Just nu r dessutom videosndaren p Hubsan trasig, en liten kristall som gick gissar jag.

Ni kanske tnker, kp bara en Phantom. Det r kanske ngot sdant jag r ute efter. Men den r rtt dyr och dessutom tycker jag att det r roligt att bygga eller iaf ha mjligheten att bygga om, utifall att jag kper ngot begagnat. Jag kanske ocks blir sugen p en racequad senare och d r det ju gtt att kunna anvnda samma radio i alla fall.

S shoot! Kanske har du till och med grejer att slja, ven om detta inte r en kpestrd, utan en frgetrd.

Det r kanske bra att nmna att jag har en 3D-skrivare, den kanske kan komma till anvndning.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Jag har sjlv precis kpt mig en begagnad Tri-copter hr p forumet, jag r ocks hngiven byggare och r redan igng och bygger om den efter att en stolpe stod ivgen ...

Titta p rcexplorer.se dr finns delar till tri's som jag tycker verkar vara relativt lttflugna. Jag r ny p multi s ta vad jag sger fr vad det r - av en nybrjare. Jag hade den i luften en 4-5 ackar men jag tycker nd det kndes att det kommer g att komma in i det ganska snabbt. Det var betydligt stabilare och lngsammare n en pytte hexa grabben kpte fr att testa multi med.

Har du 3d-printer r det ju fullt mjligt att printa en tri utifrn filerna p rcexplorer...
    Senast redigerat av Flahultarn den 2015-10-07 klockan 07:41. Anledning: 1/2 inlgget frsvann...

Standard

r sjlv ny p multicopter fronten, vntar p att f hem delar fr att bygga en 160 size quad, mest fr racing.

Fr multicopter s r det vl s att det i princip gr att f vilken multicopter att flyga som man vill eftersom allt sitter i instllningarna i kortet (inom fysikens lagar). Tar du en 250 race quad, stter p snlla proppar med lg stigning, kr p 3S accar och stller ner PID, hg expo mm s flyger den lika snllt som en Hubsan i horizon mode. Sen kan ju en 250 bra GPS, kamera etc och hyfsat stora accar om man inte ska ha max prestanda. Frdel med 250 r tillgng p delar, smidig storlek och gjorda fr att krascha.

Standard

Jag har byggt bde stora o sm quads o hexor - faller hela tiden tillbaka p dom mindre grejerna eftersom det r s enkelt att ta med sig o hller i krasher bttre. Nackdelen r att dom r mindre effektiva men det tycker jag kompenseras av att det r billigare komponenter och batterier - s man kan ha fler^^

Du mste ifrgastta dig sjlv vad du verkligen vill gra med den - du nmner phantom tex, dom r jttebra faktiskt o du klarar inte att stta ihop en med samma funktioner billigare sjlv. Jag personligen tycker r att dom r trkiga o fula, jag vill flyga sjlv o jag vill flyga fort, bryr mig inte om GPS/return to home eller ntt annat.

Inga hobbyklassade och rtt instllda multirotors har problem med vind svida det inte r nstan storm - givetvis gr det trgare uppvind o snabbare nedvind, sm proppar p en stor kropp funkar bst nr det blser mycket - du vill ha liten proppyta. Det rimmar illa med flygtid dock eftersom en liten propp mste snurra fortare och r mindre effektiv n strre grejer.

P nstan alla flygdatorer kan du stlla in hur knslig den r att styra o hur fort den ska stabilisera upp sig, du kan ven strypa gasen om du r rdd - o att g frn grejerna p leksakshyllan till en riktig multirotor r ett "brown pants moment" innan man vant sig.

Jag har ett 340mm hexacopter skal, esc o ngra batterier till vers om det r intressant, du behver en styrdator, motorer och lite byggmaterial s har du en 10+ minuters maskin med lyftkraft nog att bra en lttare gimbal, GPS osv... Men det r inga enkla byggen s mitt frlag r att du brjar bygga dom enkelt o sen stter p allt lull om du vill ha sdant.

Standard

Tack fr era svar!

250 verkar ju intressant. Om inte annat fr att det r s populrt och drmed finns det ju en hel del att vlja p. Jag sitter och tittar runt lite p hobbyking och banggood och snubblade ver denna.

http://www.banggood.com/Eachine-Race...-p-995366.html
    Verkar innehlla en massa godis fr billiga pengar. Just nu gr den inte att bestlla, men det gr inget, det r inte riktigt s brttom. Jag behver komplettera med en radio och mottagare frstr jag. Ngra extra batterier ocks. Sedan tnker jag mig att jag kanske kper HobbyKings Quanum-googles.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...itor_Kit_.html
    Till att brja med kan jag kra dessa med skrmen p klassiskt vis fastsatt p radion. Nr jag knner mig mogen r det bara att bygga ihop glasgonen och kra FPV "p riktigt".

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •