Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byggråd/köpråd för en lite lugnare nybörjare som gillar att bygga saker

  1. #1

    Standard Byggråd/köpråd för en lite lugnare nybörjare som gillar att bygga saker

    ...Och där lyckades jag bra med att sätta en alldeles för lång rubrik.

    Jag har blivit väldigt sugen på att bygga eller köpa mig en multirotor. Först lite bakgrund.

    Mitt karriär började med att jag fick låna en AR Drone av en kollega. Hade den några månader och flög ganska mycket. Den var ju lätteflugen, men jag irriterade mig hela tiden på den korta räckvidden. Efter ett tag moddade jag mjukvaran lite och körde den mot en AP som gick på ett 12V-batteri. Det blev spännande den gången batteriet tog slut.
    Jag lämnade tillbaka AR Dronen när kände att om jag flyger längre kommer jag bli för djärv och krascha den helt. Så jag skaffade mig en Hubsan 107D istället. Den har jag flugit flitigt med och kraschat ungefär lika flitigt.

    Det jag vill ha nu är något lite lugnare än min lilla Hubsan. Jag ser ju att 250 quad är väldigt populärt här.

    Jag tänker mig något med lite längre flygtid och fpv som inte dansar runt fullt så mycket i vinden som Hubsan gör. Det är ju som bekant rätt blåsigt i Göteborg. Just nu är dessutom videosändaren på Hubsan trasig, en liten kristall som gick gissar jag.

    Ni kanske tänker, köp bara en Phantom. Det är kanske något sådant jag är ute efter. Men den är rätt dyr och dessutom tycker jag att det är roligt att bygga eller iaf ha möjligheten att bygga om, utifall att jag köper något begagnat. Jag kanske också blir sugen på en racequad senare och då är det ju gött att kunna använda samma radio i alla fall.

    Så shoot! Kanske har du till och med grejer att sälja, även om detta inte är en köpestråd, utan en frågetråd.

    Det är kanske bra att nämna att jag har en 3D-skrivare, den kanske kan komma till användning.

  2. #2

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag har själv precis köpt mig en begagnad Tri-copter här på forumet, jag är också hängiven byggare och är redan igång och bygger om den efter att en stolpe stod ivägen ...

    Titta på rcexplorer.se där finns delar till tri's som jag tycker verkar vara relativt lättflugna. Jag är ny på multi så ta vad jag säger för vad det är - av en nybörjare. Jag hade den i luften en 4-5 ackar men jag tycker ändå det kändes att det kommer gå att komma in i det ganska snabbt. Det var betydligt stabilare och långsammare än en pytte hexa grabben köpte för att testa multi med.

    Har du 3d-printer är det ju fullt möjligt att printa en tri utifrån filerna på rcexplorer...
    Senast redigerat av Flahultarn den 2015-10-07 klockan 06:41. Anledning: 1/2 inlägget försvann...

  3. #3

    Standard

    Är själv ny på multicopter fronten, väntar på att få hem delar för att bygga en 160 size quad, mest för racing.

    För multicopter så är det väl så att det i princip går att få vilken multicopter att flyga som man vill eftersom allt sitter i inställningarna i kortet (inom fysikens lagar). Tar du en 250 race quad, sätter på snälla proppar med låg stigning, kör på 3S accar och ställer ner PID, hög expo mm så flyger den lika snällt som en Hubsan i horizon mode. Sen kan ju en 250 bära GPS, kamera etc och hyfsat stora accar om man inte ska ha max prestanda. Fördel med 250 är tillgång på delar, smidig storlek och gjorda för att krascha.

  4. #4

    Standard

    Jag har byggt både stora o små quads o hexor - faller hela tiden tillbaka på dom mindre grejerna eftersom det är så enkelt att ta med sig o håller i krasher bättre. Nackdelen är att dom är mindre effektiva men det tycker jag kompenseras av att det är billigare komponenter och batterier - så man kan ha fler^^

    Du måste ifrågasätta dig själv vad du verkligen vill göra med den - du nämner phantom tex, dom är jättebra faktiskt o du klarar inte att sätta ihop en med samma funktioner billigare själv. Jag personligen tycker är att dom är tråkiga o fula, jag vill flyga själv o jag vill flyga fort, bryr mig inte om GPS/return to home eller nått annat.

    Inga hobbyklassade och rätt inställda multirotors har problem med vind såvida det inte är nästan storm - givetvis går det trögare uppvind o snabbare nedvind, små proppar på en stor kropp funkar bäst när det blåser mycket - du vill ha liten proppyta. Det rimmar illa med flygtid dock eftersom en liten propp måste snurra fortare och är mindre effektiv än större grejer.

    På nästan alla flygdatorer kan du ställa in hur känslig den är att styra o hur fort den ska stabilisera upp sig, du kan även strypa gasen om du är rädd - o att gå från grejerna på leksakshyllan till en riktig multirotor är ett "brown pants moment" innan man vant sig.

    Jag har ett 340mm hexacopter skal, esc o några batterier till övers om det är intressant, du behöver en styrdator, motorer och lite byggmaterial så har du en 10+ minuters maskin med lyftkraft nog att bära en lättare gimbal, GPS osv... Men det är inga enkla byggen så mitt förlag är att du börjar bygga dom enkelt o sen sätter på allt lull om du vill ha sådant.

  5. #5

    Standard

    Tack för era svar!

    250 verkar ju intressant. Om inte annat för att det är så populärt och därmed finns det ju en hel del att välja på. Jag sitter och tittar runt lite på hobbyking och banggood och snubblade över denna.

    http://www.banggood.com/Eachine-Race...-p-995366.html
    Verkar innehålla en massa godis för billiga pengar. Just nu går den inte att beställa, men det gör inget, det är inte riktigt så bråttom. Jag behöver komplettera med en radio och mottagare förstår jag. Några extra batterier också. Sedan tänker jag mig att jag kanske köper HobbyKings Quanum-googles.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...itor_Kit_.html
    Till att börja med kan jag köra dessa med skärmen på klassiskt vis fastsatt på radion. När jag känner mig mogen är det bara att bygga ihop glasögonen och köra FPV "på riktigt".

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •