Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Snabba maskiner med "stora" proppar ?

  1. #1

    Standard Snabba maskiner med "stora" proppar ?

    Är det nån som har erfarenhet eller länkar till byggen av detta. Minis är jue snabba men batteritiden blir lidande. Har funderingar på att till våren bygga en snabb cruising maskin med kanske 9" proppar men svårt att hitta exempel.

    Tanken är att kunna flyga snabbt och "länge" (längre) istället för snabbt men kort tid som med en mini.
    Denna nedan var det rätt bra fjutt i t.ex. men batteriet verkar inte palla.

    Är inte intresserad av att flyga högt som i videon, bara exempel på prestanda.
    Stora rchelis kan jue maxa över 200km/h, borde inte större multirotors kunna komma upp i rätt bra hastigheter också eller tappar man för mycket effektivitet med fler proppar vs 1 stor ?

    *edit* Är nog lite miniskadad, det jag menar med stor är nog normalstor


  2. #2

    Standard

    En helikopter kallas "rotary wing" och tar sig fram genom att lägga sig i en dykning i den riktning du vill flyga. För att inte tappa höjd så lägger du på lite mer lyftkraft och du ligger i en konstant dykning utan att tappa höjd. Du kan alltså flyga ganska fort med bara några graders vinkel och då med bara något högre förbrukning än när du hovrar. Om du sedan vill flyga mycket fort så börjar det dra ström då bladvinkeln blir stor och allt går tungt. Det börjar alltså likna en multikopter mer och mer när lutningen ökar men det verkar ändå inte vara särskilt likt.

    En propeller bakåt är nog det bästa för att flyga snabbt med en quad utan att det drar enormt med ström.

  3. #3

    Standard

    Det finns ju ett gäng multikopters som vinklar propellrarna framåt istället för att vinkla hela ramen. Något sånt borde ju vara relativt "enkelt" att göra även med större propellrar.

  4. #4

    Standard

    Tack för svaren. Jo vinkla är jue bra för luftflödet. Propeller bak vore intressant också. Ska försöka hitta nån som testat detta ordentligt.

    Skulle vilja hitta något bygge att kopiera då det nog blir kostsamt att testa olika kombos själv då speciellt batterier i större storleken med högt C är dyra om man inte vet exakt vad som är optimalt.

    Gillar fart men att få både fart och flygtid verkar vara en svår ekvation. Hade jag haft bättre flygställen skulle jag nog byggt något Funjet liknande men som det ser ut behöver jag kunna starta och landa från väldigt små ytor för att flyga över vatten vilket känns aningen riskabelt att handkasta och ska dessutom vara portabelt (ihopvikbar ram). Aja har hela vintern att klura på detta hitta nått som gör vad jag vill ha.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Enkla lösningar som fungerar bra. Har hört att det är provat på större maskinerna också....



    Superhero

  6. #6

    Standard

    Ser bra ut
    Får söka på detta om bakåtskjutande propeller på multirotor.

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Mindre storlek/vikt betyder mindre energiförbrukning också. De mindre quaddrna i 180 eller 155mm går som skållade getingar och flyger längre än 250mm kärrorna.

  8. #8

    Standard

    Större proppar betyder vanligtvis mer flygtid då man får mer lyftkraft / watt men det är så mycket annat som spelar in också så en mindre men mycket lättare maskin kan säkert lyckas flyga längre om den förbrukar mindre energi då 1" skillnad inte är speciellt mycket.

    Vad jag förstått vill man ha en snabb maskin tappar man även effektivitet då propparna inte jobbar i optimal RPM längre när dom snurrar så fort.

    Därför jag inte vill börja från scratch och testa när det kanske finns nån annan som redan gjort jobbet :P
    Känns som det finns för många parametrar att testa. Vet inte ens om det är värt jämfört med en 6" maskin om det bara är aningen längre flygtid vid hög fart. Får se vad jag hittar.

  9. #9

    Standard

    Om du vill flyga fort så behöver du mycket stigning på propellern, särskilt när varvtalet är lägre. De små 5" propellrarna varvar så mycket att det går att flyga fort även med 3" stigning men en 8X5 varvar inte så mycket. När propellrarna blir större så är det också svårt att hitta en effektiv CCW propeller med hög stigning. Det leder oss till en trikopter som tydligen skall gå att flyga med tre vanliga propellrar. Jag tror att det är det minst dåliga alternativet om man vill flyga snabbt med en multicopter. Om man sedan väljer en med liten yta på ramen enligt RCExplorer konceptet så är man nog på rätt väg.

  10. #10

    Standard

    Ja just det, att vinkla alla propellrarna istället för hela ramen gör nog mer nytta på en liten quadcopter där ramen har stor yta och armarna är breda, på en större quad så kan man använda en mycket mindre ramplatta i förhållande till den totala storleken. Man blir istället begränsad av pitch hastigheten på propellrarna.

  11. #11

    Standard

    Började med en trikopter en gång i tiden från fpvmanuals
    Första hemmabygget jag gjorde hehe.

    Synd att det inte är så många som flyger sådana längre, svårt att hitta exempel på den typ av setup jag vill bygga. Lär iaf behövas rätt kraftigt tailservo.

    Är inte heller så jätteintresserad av att bygga scratch dessvärre så vill helst ha ett kit att sätta ihop och bara välja starkare "drivlina". Frågan är bara vad man ska välja.
    Fart är mer prio än flygtiden men anledningen till att bygga större för mig är att kunna flyga fort lite längre då en stor borde vara lite effektivare.

    Videon i första inlägget kör han
    DYS2814 980kv motorer på 6S och APC 8x6E proppar men högre Kv och 4S kanske funkar bra det också. Det ger iaf den typ av kraft jag är ute efter.

    Har också sett att det är dåligt med motroterande med hög pitch. Verkar mest vara till flygplan.

    Vet inte hur det blir med 9" och 10" ?
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-10-11 klockan 15:17.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Vanlig 450-ram för FPV typ TBS Discovery med 1100kv 2216-motorer och lagom stor 4cell-acce(typ 4000) och 9"x5proppar tar sig lätt fram kring 150km/h med 15min+ flygtid. Det var väl det som var inne under förra året innan minitrenden började.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  13. #13

    Standard

    Det där låter lite väl bra men jag blir mycket gärna motbevisad då det skulle innebära att min med 900kV motorer skulle gå ungefär dubbelt så snabbt som jag räknat med.

  14. #14

    Standard

    Verkar som man får bygga en vinge eller liknande för att susa omkring i dom hastigheterna med någorlunda flygtider vad jag sett när jag kollar runt. Har ännu inte hittat något quad bygge som klarar samma sak. Snabba quads har jag hittat men i kombination med bra flygtid verkar inte vara en ekvation som går ihop med nuvarande batteriteknologi.
    Kanske går att få till nått om man bygger med extremt lågt luftmotstånd men krävs nog mer än så.

    Från FPV labs hastighetsrekord tråden kan man få lite inspiration kanske.
    Är dock ingen scratchbyggare själv så kanske får nöja mig med det jag flyger nu ett tag till..

    http://fpvlab.com/forums/showthread....ze-quad/page22


  15. #15

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Finns en "kontroversiell?" faktor som kombinerar hastighet och flygtid.( = hastighet + flygtid)
    Det är räckvidd. Hur många kilometer iväg klarar man flyga med maskinen och komma hem igen innan batteriet är slut?
    Vet att man nog klarar 5km bort och hem igen lätt med en disco på 4cell 4000mAh.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  16. #16

    Standard

    Typen av flygning jag vill göra är bl.a "trädsurfning", flyga lågt över trädtopparna i fart. Longrange behövs ej. Har stora områden med skog som är för tät att flyga inne i men perfekt för att "surfa" på.

    Om det blir ok väder nån dag kan jag visa video på vad jag menar så kanske det blir lättare att rekommendera något. Finns så många olika smak på vad man gillar för typ av flygning. Discon är en bra maskin/ram men har inte sett videos på den typ av flygningar jag avser att göra. Vill ha video på att en setup ger den prestandan jag är ute efter innan jag bygger så jag inte blir besviken så är väl bäst om jag visar vad jag vill ha. Synd med höst nu, bara regn och rusk :S

  17. #17

    Standard

    Exempel på vad jag menar för flygning fast blev inge bra denna gång. Kom inte upp i nån bra fart då Revolectrix HV batterierna är skräp ! På 30 laddningar har några av cellerna gått från 2.4mOhm till 7.1mOhm !! Så man vågar inte dra på om spänningen ska dippa för då är det "game over" förmodligen.

    Detta på ett 4S 3200mah. Ett motsvarande Zippy 40C har typ 4mOhm kanske och Revoelecrix ska vara grymma. $41 / batteri och nu bara skrota. Inte så man kan skicka tillbax utan att det kostar multum... Tur jag bara testköpte två stycken.
    Riggen drar runt 1800-2000mah / 4min "hård" crusing. Kanske man ska skaffa 3700mah så det håller lite längre.

    Skulle vilja ha en rigg som klara bra med mer fart och längre flygtid.

    Naturligtvis ! stod jag på den lilla trädön med fri sikt så det var LOS hela tiden så inget att spekulera sig i





  18. #18

    Standard

    Förbannat trist med batterierna, jag tänkte köpa några sådana nästa år. De säger ju att de skall klara av 100 laddningar till full spänning och att det skall hålla betydligt längre om man inte laddar till 4.2v.

    Vilken typ var det?

    Har du kört 4.35v på dem?

    Än så länge har jag bara två Hyperion 3S2800 HV batterier, men jag har inte behövt den extra flygtiden i dem så jag har nöjt mig med 4.2v tills vidare.

    När det gäller flygningen så tror jag att det blir svårt att få anständig flygtid på en quad med de kraven på hastighet.

    Om du flyger ofta från samma ställe så går det kanske att rigga upp ett fångstnät för en Multiplex Funjet Ultra eller kanske nöja sig med en brutalt trimmad Popwing/Teksumo https://www.youtube.com/watch?v=s3R-7IbvXzA En vältejpad Popwing tål fruktansvärt mycket stryk och landningshastigheten är mycket låg.

    Jag kan mäta hastigheten på en standard popwing på 3s1300 men det är inget upphetsande. Särskilt inte med en 32mm board cam med låda på ovansidan

    Jörgen

  19. #19

    Standard

    Dessa balansladdade till 4.35v varje gång med deras egna 10XP laddare.
    Ska dra iväg en ticket/mejl och hoppas dom är sjyssta. Allt som oftast vill firmorna att man skickar tillbaks sakerna dock :S

    http://www.store.revolectrix.com/Pro...m-Label-40C-HV

    Snabb liten sak den där Teksumon. Får se till våren om jag provar något med vinge.



  20. #20

    Standard

    Har kikat på detta batteri men s*tan vad dyrt om man skulle vilja ha ett par st :P
    https://www.lindinger.at/en/airplane...80c-hi-voltage

    Hade varit intressant att testa men som sagt kostar en bra slant för den storleken verkar det som. Synd.
    Svårt att veta om det ger mer flygtid vs vikt. jämfört med 3200mah.
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-11-12 klockan 21:03.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •