Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Vilken mottagare ska jag köpa tiill min quad ? Jag har en Taranis sändare

  1. #1
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Vilken mottagare ska jag köpa tiill min quad ? Jag har en Taranis sändare

    Ska komplettera upp den beg quad jag köpte

    Mottagaren som följde med Taranisen när jag köpte den ny var en X8R

    Vill nog kunna ha koll på spänningen i quaden acc via telemetri längre fram

    Ska jag köpa en X8R ? eller har det kommit något bättre / smartare mottagare ?

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Receivers.html

    Räcker det med en X6R
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...mart_Port.html

    Vad gör man med en smart port ?


  2. #2

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Vad har quadden för styrkort? Nej jag vill egentligen inte veta men frågan är om du kan använda cppm eller sbus lch det beror på styrkortet. Kan du det så är det x4R-sb eller d4r som är intressanta. Smartport används för de nyare telemetrisnsorerna.

  3. #3

    Standard

    Observera att om du har en Taranis med EU firmware så fungerar endast X-mottagarna (X8R, X6R, X4R och X4R-SB).
    /Leif

  4. #4


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Finns rätt mycket telemetrigadgets på http://alofthobbies.com Bl.a. en där man kan skicka in flera spänningssignaler ifall man har flera olika ackar att hålla koll på.
    Jag tror att det är klokt att satsa på X-serien (förr eller senare kommer man väl att tvingas uppgradera till EU-firmware). Jag får också en känsla av att V- och D-serien är under avveckling. Fast det är som sagt bara en känsla...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Och sedan i sommar är det möjligt att få X4R-SB med CPPM (via firmware flash). Där försvann ett skäl för att använda D4R.

  6. #6
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Vad har quadden för styrkort? Nej jag vill egentligen inte veta men frågan är om du kan använda cppm eller sbus lch det beror på styrkortet. Kan du det så är det x4R-sb eller d4r som är intressanta. Smartport används för de nyare telemetrisnsorerna.
    Jag lägger upp en separat tråd om styrkortet så får jag återkomma hit

  7. #7

    Standard

    Oavsett om du har ett KK2.0 (som jag är 95% att det är) eller ett KK2.1 "standard" firmware kan du välja CPPM, men eftersom du redan har en X8 mottagare är det mycket lättare att använda den som nybörjare.
    Du vill ändå ha en 8 kanals mottagare om du ska styra gimbal (kamera).
    Visst det går med annan firmware och CPPM / Sbus men det är överkurs.
    / Jonas

  8. #8
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Oavsett om du har ett KK2.0 (som jag är 95% att det är) eller ett KK2.1 "standard" firmware kan du välja CPPM, men eftersom du redan har en X8 mottagare är det mycket lättare att använda den som nybörjare.
    Du vill ändå ha en 8 kanals mottagare om du ska styra gimbal (kamera).
    Visst det går med annan firmware och CPPM / Sbus men det är överkurs.
    / Jonas
    Den X8R som följde med Sändaren / Taranis som original används i ett flyplan
    Ska jag köpa en till då alltså ?

  9. #9

    Standard

    Ja, det tycker jag är lämpligt för då kan du välja flygläge och styra kamera från radion och du har två kanaler lediga för att t.e.x. styra belysning, landningsställ eller annat du vill testa längre fram.
    Orsaken till att man vill ha en X4 mottagare med CPPM till en quad är oftast när man har en liten 250 racer med begränsat med utrymme och där man vill spara vikt, i ditt fall har du gott om utrymme och vilken är inte så kritisk på en så stor maskin.

    /Jonas

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Njae. Vad jag vet så är X4R-SB den enda X-mottagaren som kan CPPM (via formware flash). Ingen annan X-mottagare kan. D4R kan CPPM, hur det är med de andra vet jag inte. Men helst så kör man Sbus som är ett digitalt protokoll. Signalen kommer fram både snabbare och utan precisionsförlust. Då räcker det med en enda sladd och mottagaren behöver inte vara större än X4R-SB. Den har full räckvidd så det finns inget att förlora. X4R-SB är att föredra i alla lägen, om man inte behöver en massa fysiska servoutgångar som i t ex ett flygplan och det behöver du inte vad jag kan se. Du får in alla kanalerna till kontrollerkortet via CPPM eller Sbus och kan mappa om de som du vill. Även kanal 7 och 8 kan användas till gimbal åtminstone KK2.1 och uppåt.

    Det är väl värt att undersöka ordentligt?

    Nu kan jag mest Naze32/flip32 och cleanflight men googlade för att se vad KK kan. Nog sjutton borde det funka i KK om det inte är en riktigt gammal version du har.

  11. #11
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Enda anledningen som jag ser det att använda en X8R istället för en X4R(med eller utan SB) är om kontrollerkortet är låst till at använda kanal 1-6 och du måste ha en eller par separata kanaler till PWM som tex landningsställ. (dvs du kör kanal 1-6 på S.BUS eller CPPM med FrSky konvertersladden och kanal 7-8 med vanliga servokontakter).

    Annars har du med X4R möjlighet till med ev lödning;
    4st PWM kanaler
    3st PWM och en S.Bus
    3st PWM och en CPPM
    2st PWM och en S.Bus och en CPPM
    Och alla alternativen med en extra standard och/eller inverterad S.BUS via en oanvänd port/lödpunkt på kretskortet.

    Enda skilnaden på X4R och X4R-SB är positionen på en lödd jumper om port nr4 skall vara PWM eller S.BUS (jag har standard X4R motaggare som jag lött om till att bli med S.BUS, funkar utmärkt till och me FrSky själva har dokumentation på hur man gör det).

    För att krydda lite extra, om man har en kontroller som vill ha inverterad S.Bus, där man normalt använer en tex XYZ-inverter så finns det en olödd port på motaggaren som man kan använda för att även få ut inverterad S.BUS utan extra hårdvara.

    Den är sjukligt tervlig liten mottagare som man kan modda lite bäst man vill efter behov + at den har Smartport och telemetri.

    En liten bonus är att kontakten till antennerna under sitt smältlim sitter med standard knappkontakter så man kan byta antenner till längre, kortare eller PCB-variant efter behag.

    I kort så har jag en ny favoritmotaggare
    PWM 4kanaler
    CPPM 6kanaler
    S.BUS 16 kanaler
    Inverterad S.BUS 16 kanaler
    Smartport
    Telemetri
    Full räckvidd
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #12
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Jag är ju nybörjare på 2,4ghz, samt nybörjare på Quad
    Så egentligen behöver jag inget avancerat för att komma igång

    Men en bra mottagare vill jag gärna ha för att få tillförlitlighet ( till min Taranis )

  13. #13
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    X4R eller X4R-SB (enda som skiljer är positionen på en lödd jumper som sagt) är en fantastisk mottagare som duger gott till smått som stort.

    Bara du återkommer med vilken kontrollerkort som du har i din maskin här så kan vi hjälpa bättre med exakt motaggare, protokoll etc för att bara ha en enkel sladd från motaggaren till kontrollerkortet för alla kanaler
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    X4R eller X4R-SB (enda som skiljer är positionen på en lödd jumper som sagt)...
    Förstår jag rätt nu, är det möjligt att ändra mellan de två genom att manipulera en jumper?
    /Leif

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Förstår jag rätt nu, är det möjligt att ändra mellan de två genom att manipulera en jumper?
    En löd jumper. Det är en 0-ohm resistor som man flyttar mellan ena eller andra sidan kretskortet (fin lödpenna behövs)

    Googla lite på det, det var enkelt tyckte jag.


    Du tar 0ohm resistorn R35


    och flyttar till position R34



    Eller vise versa, man behöver inte använda 0ohm resistorn, räcker med att ena eller andra positionen bryggas.
    Senast redigerat av Fluf den 2015-10-13 klockan 10:45.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  16. #16
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Jag plockade ur min X8R ur ett flyplan och tänker använda den till Quaden
    dvs den mottagare som följde med Taranis sändaren då den var ny

    Något annat att tänka ?

    Jag ska köra den i D8 mode ?
    Vad behövde jag för att få volt / spänningen i accen via telemetri ?

    http://hobbyking.com/hobbyking/store...mart_Port.html




  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Vad behövde jag för att få volt / spänningen i accen via telemetri ?
    En spänningsdelare, går enkelt att bygga själv.
    https://youtu.be/21HhyyQB2RI

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Jag ska köra den i D8 mode ?
    Nej du ska köra den i D16-mode.
    Välj kanal 1-8

    http://www.fpvblog.com/rctech/how-to...ifferent-modes
    andra raden = utan telemetri
    Jumper mellan 3och4
    FS före du slår på strömmen
    femte raden = med telemetri
    ingen jumper
    FS före du slår på strömmen
    fredrik

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Får jag kapa tråden för en fråga som ändå hör till lite grann?

    Jag har ju som bekant en futaba T8J och mottagare FUTABA-R2006GS 8CH M Sbus.

    Jag kan inte f n ta emot telemetri men om jag kopplar upp mottagaren mot en telemetribox av någon sort skall jag då göra det via s.bus (vad är det mer specifikt? Ett digitalt kommunikationssystem?) Kan jag då få ned telemetrin i displayen i min futaba T8J eller saknar den stöd för det? Isåfall är det bara via osd jag kan få telemetri ? Men då hjälper det att mottagare klarar s.bus?

    Tack på förhand!

  20. #20


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Jag plockade ur min X8R ur ett flyplan och tänker använda den till Quaden
    dvs den mottagare som följde med Taranis sändaren då den var ny

    Något annat att tänka ?

    Jag ska köra den i D8 mode ?
    Vad behövde jag för att få volt / spänningen i accen via telemetri ?

    http://hobbyking.com/hobbyking/store...mart_Port.html



    Observera att du MÅSTE binda mottagaren i D16 mode om du vill använda Smart Port. Det är enda moden som laddar smartport protokollet.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •