Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Låsning??

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Låsning??

    Idag var jag på Rinkaby flygfält och flög på deras meeting.
    Jag fick ett par skumma fel på radion, den 'låste' i ett visst läge under flygningen, ingen kontakt alls under ett par sekunder. Samma fel har uppenbarat sig vid tidigare tillfälle med annan kärra (och annan mottagare), rodren liksom 'stannar' i ett visst läge.
    Tack och lov så hände detta på lagom hög höjd, så jag fick tillbaka kontakten igen efter ett par sekunder.

    Sändare: JR PCM 9XII
    Sändarmodul: FrSky V8JT ACSST
    Mottagare: FrSky 8 kanal.

    Någon som har idéer om tänkbara fel?
    Kan det vara batteriet som håller minnena som börjar lägga av?
    Radion har ju nåååågra år på nacken....
    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    Det var så jag krachade min seglare , det är något som stör radion på det fältet . Då var det 35Mh sedan bytade jag till 2.4 och kan se att signalen är svagare än normalt vid flygning på annan plats, så något påverkar Signalen negativt på rinkaby.

  3. #3
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är viktigt att ALDRIG låta sändarantennen peka på modellen. Sändarantennen strålar ut från sidan av antennen och effekten är betydligt mycket svagare i längdriktningen. Är det ett öppet fält utan "reflektorer" - byggnader och ting som signalen kan studsa mot - blir fenomenet extra tydligt.
    Prova räckvidd också genom att just "peka" mot modellen.

    http://techworld.idg.se/2.2524/1.539...ialet-paverkar
    Senast redigerat av AM den 2015-10-11 klockan 09:11.
    Ove (AM) Nielsen

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det är viktigt att ALDRIG låta sändarantennen peka på modellen. Sändarantennen strålar ut från sidan av antennen och effekten är betydligt mycket svagare i längdriktningen.
    Och jag brukar också försöka ha som regel att ha alla antenner liggande. Dvs antennen på sändaren ska peka rakt till vänster eller höger. Och de två antennerna från mottagaren i modellen ska vara liggande med 90 graders vinkel mot varandra. Finns ingen orsak att ha en mottagarantenn stå rakt upp om sändarantennen ligger.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag var ensam i luften, och sändarantennen låg ner, d.v.s. med långsidan mot planet...
    Retroholic!

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hur ser modulkontakterna ut, kan de ha korroderat? JR brukar vara ansedda som bra kvalitet, och med modul är det själva kontakten mellan sändaren och modulen som kan slitas om den byts ofta. Använder du bara en modul? Annars en helt annan tanke, hur mår sändarbatteriet? Jag hade ett NiMH där en cell halvdog och jag kunde få spänningen att hoppa upp och ner 1.2V. Märkligt fenomen och jag har bytt till LiPo överallt i sändarna.
    fredrik

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Inga problem, kontakterna är guldgula och fina.
    Och jag har inte bytt modul de senaste 6-7 åren.
    Batteriet är också friskt, vad jag kan se.
    Iofs har jag en telemetri-sändarmodul liggandes, men ska jag byta till den så får väl ALLA kärrors mottagare bindas om, och det är ju ett litet püssel....
    Retroholic!

  8. #8


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det kan vara mottagaren som bootar om. Det brukar ta någon till några sekunder. Orsaken till detta är oftast att mottagarens matningsspänning går under en viss nivå. Har du något servo som "stångas" mot något ändläge? Eller dålig kontakt i spänningsmatningen? Kanske en taskig BEC?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmm...
    Du har en poäng, Mange.
    Nä, inga servo som spökar.
    Ingen BEC, bara vanligt 4,8V mottagaracke.
    Kanske man skulle byta mottagaracke??
    Retroholic!

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    5 cell NiCd eller NiMh dvs 6 volt mottagaracc om dina servon tål 6 volt är aldrig fel.
    Då har du mer marginal ner till FrSky mottagarens omstart spänningsnivå. Enligt det här testat nedan så var det först vid 2.8 volt som mottagaren i testet, en FrSky V8FR, fick problem och servona sluta röra sig men när volten ökade så kom mottagaren igång nästan direkt:

    http://www.rcmodelreviews.com/frskyreview2.shtml

    /Bo

  11. #11

    Standard

    Såg att du hade problem med ett tändsystem och ett löst tändstift. Det är möjligen inte så att det var med den modellen du hade störningar. Ett löst tändstift kan nog innebär att det gnistrar i gängorna och det kan säkert störa radion. Jag har råkat ut för radiostörningar med dåligt skärmat tändsystem.

    /Mats

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nja, felet uppenbarade sig också på den kärran med lösa tändstiftet i somras, nu var det på en helt annan modell med glödstiftare.
    Så man kan väl säga att felet/låsningen har visat sig på två helt olika plan.....
    Retroholic!

  13. #13

    Standard

    Ok! Knepigt fel då orsakerna kan vara så många allt från radion till modul, mottagare eller strömförsörjning. Har det dessutom uppstått i två olika modeller blir det ju än knepigare. Hade du samma batteri i båda modellerna.

    Hade du samma mottagare eller var det olika mottagare. Troligtvis borde det väl vara något av det i utrustningen som fanns med vid båda tillfällena.

    /Mats

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Är det din gamla sändare du misstänker så finns det ett universalmedel - 5-56 och gummiklubba.
    Det är händelsevis inte så att du bara har antenn baktill på sändarmodulen så att antennen kommer i skugga nån gång då och då?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vi ska inte överdriva vinklingen av sändarantennens betydelse. Jag har provat med mottagarstyrkan (RSSI) via telemetri och märker ingen som helst skillnad, hur man än vinklar sändarantennen eller ställer sig emellan och "skymmer" signalen. Så troligen har det heller ingen större betydelse hur planet rollar runt och pekar sina antenner än hit och än dit. Det är normalt så kort avstånd mellan sändare och mottagare att det troligen inte har någon som helst roll hur vi pekar sändarantennen.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag tror inte heller att det är riktningen på sändarantennen som spökar. Det har aldrig varit något problem tidigare.
    Däremot börjar jag misstänka själva sändarmodulen, att det är något som är konstigt där.
    Jag får väl skicka upp nån frigolitkärra som jag inte är rädd om, för att se om felet kommer tillbaka...
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •