Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Vad är detta för styrkort ? KK2.1 ?

  1. #1
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Vad är detta för styrkort ? KK2.1 ?

    Min quad har fått sitt styrkort utbytt till detta på bilden

    Såg dom tidigare KK korten likadana ut ?

    Om detta nu är ett KK 2.1 , är det ett bra styrkort för en nybörjare ?

    Helt okunnig ...


  2. #2

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Gissningsvis 2.1 eftersom det sitter en jst uppe till höger. Men kan lika gärna vara 2.0. Skruva loss kortet så står det på baksidan.
    Det är ett utmärkt kort att börja med eftersom man har alla inställningar lätt tillgängliga via lcd skärmen.

  3. #3

    Standard

    Jag skulle nog säga att det är ett KK2.0, KK2.1 har två 2-stift kontakter om jag minns rätt.

    Om den har firmware på minst 1.6 är det ett mycket välflygande kort.

    /Jonas

  4. #4
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Borren Visa inlägg
    Gissningsvis 2.1 eftersom det sitter en jst uppe till höger. Men kan lika gärna vara 2.0. Skruva loss kortet så står det på baksidan.
    Det är ett utmärkt kort att börja med eftersom man har alla inställningar lätt tillgängliga via lcd skärmen.
    Mitt kort har en lös liten via kabel ansluten till korten summer / tuta eller liknande
    Kan man från den infon få reda på vilket kort det är ?

    Ja jag kan lossa kortet om det behövs

    Kul att få info om vad quaden innehåller för delar

  5. #5

    Standard

    Om det är ett hål i kretskortet strax nedanför (mot displayen) dom stiften där den röda kontakten till summern sitter är det ett KK2.0.

    /Jonas

  6. #6
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Lossade kortet, det står: Rolf R Backe 2011

    Hittar INGEN text med KK2.0 eller 2.1 eller dyl

    Hur vet jag om kortet har ett firmware på minst 1.6 ?
    Det följde med en USB kabel i köpet

  7. #7

    Standard

    Nej, det står inte på kortet....
    När du ansluter batteriet står det i displayen dom första en eller två sekunderna vilken version det är på firmware.
    Och om det är en USBASP du fick med, USB på ena sidan och en 6-polig kontakt / kabel på den andra för att ansluta mot dom stiften som är nere till vänster på ditt KK2 så kan du ladda in firmware 1.6.
    Det är mer eller mindre besvärligt att få USB delen att fungerar med datorn, på Windows XP är det ganska enkelt och med nyare Windows blir det knöligare, jag har lyckats på Windows 7 men inte testat på Windows 10.
    /Jonas

  8. #8
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Nej, det står inte på kortet....
    När du ansluter batteriet står det i displayen dom första en eller två sekunderna vilken version det är på firmware.
    Och om det är en USBASP du fick med, USB på ena sidan och en 6-polig kontakt / kabel på den andra för att ansluta mot dom stiften som är nere till vänster på ditt KK2 så kan du ladda in firmware 1.6.
    Det är mer eller mindre besvärligt att få USB delen att fungerar med datorn, på Windows XP är det ganska enkelt och med nyare Windows blir det knöligare, jag har lyckats på Windows 7 men inte testat på Windows 10.
    /Jonas
    Japp, det är en 6 polig kontakt på andra änden på USB kabeln

    Jag kör Win XP på en av dom äldre datorerna jag har i garaget här

    Har ju ingen mottagare kopplad eftersom jag reder ut i en annan tråd här vilken mottagare som jag ska köpa
    Kan jag koppla på en acc ändå och kolla displayen på styrkortet ?

    Hitills har jag bara kopplat in ledbelysningen, och det gör jag via balanserings kontakten

  9. #9

    Standard

    INTE acc till KK2, men acc till ESC som i sin tur går till KK2 är inga problem.
    För säkerhetens skull, montera bort alla propellrar innan du börjar labba, och märk upp var propellrarna sitter så du kan sätta tillbaks dom på rätt ställe när du ska flyga.

    /Jonas

  10. #10
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    INTE acc till KK2, men acc till ESC som i sin tur går till KK2 är inga problem.
    För säkerhetens skull, montera bort alla propellrar innan du börjar labba, och märk upp var propellrarna sitter så du kan sätta tillbaks dom på rätt ställe när du ska flyga.

    /Jonas

    Min nyköpta beg quad är flugen av tidigare ägaren
    Han har bara tagit bort sin mottagare

    Accen ansluts med grova kablar till någon slags uppsamlingskort under styrkortet
    där alla fartreglage osv är anslutna

    Från detta uppsamlingskort går det EN kabel upp till styrkortet
    - en enda, ska det inte vara en minuskabel också ?

    Kan jag koppla in accen för att se version på firmware då styrkortet är igång när det är kopplat såhär ?
    dvs utan mottagare


  11. #11

    Standard

    Japp, stämmer bra.
    Koppla in batteriet till den kabeln som går till "uppsamlings kortet", PDB.
    Den ensamma röda kabeln är till batteri varning.
    KK2 kortet får sin spänning från fartreglaget till motor 1, servo kontakten längst upp till höger som går till motorn vänster fram.
    Mottagare behövs inte för att se vilken version det är på firmware.
    / Jonas

  12. #12
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Koppla in batteriet till den kabeln som går till "uppsamlings kortet", PDB.
    PDB ? vanliga anslutnings kontakten ?
    Klartext: jag kopplar accen till drönaren ... ?

  13. #13

    Standard

    Ja, koppla in batteriet i din flygande farkost där batteriet normalt kopplas in.
    / Jonas

  14. #14
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Ja, koppla in batteriet i din flygande farkost där batteriet normalt kopplas in.
    / Jonas
    Tack för att ni orkar med nybörjarfrågor ...

    Kopplade in accen och fartreglagen piper sin info som dom ska göra vid inkoppling
    Displayen på styrkortet tänds upp men ingen text visas

    Ska jag trycka på någon av dom fyra knapparna på styrkortet för att få displayen att visa info ?

  15. #15

    Standard

    Normalt ska displayen först visa vilken version under någon sekund, sen ska den gå över i SAFE och sen brukar det stå Error no YAW input om inte mottagaren är inkopplad.
    Om din display är helt blank känns det som att något är galet.
    När kortet har startat är knappen längst till höger för att komma in i menyn för programmering / bekräfta, mitten knapparna är för att stega upp och ner och till vänster backa / avbryt.

    /Jonas

  16. #16
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Off topic, men Finnby, din mejlbox är full, så jag kunde inte posta dig...

    Hade bara tänkt säga att det går fint att komma förbi och hämta skivorna...
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  17. #17
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Normalt ska displayen först visa vilken version under någon sekund, sen ska den gå över i SAFE och sen brukar det stå Error no YAW input om inte mottagaren är inkopplad.
    Om din display är helt blank känns det som att något är galet.
    När kortet har startat är knappen längst till höger för att komma in i menyn för programmering / bekräfta, mitten knapparna är för att stega upp och ner och till vänster backa / avbryt.

    /Jonas
    Ja displayen är blank ... dvs defekt tror jag

    Jag köper ett nytt kort ( ska ändå beställa diverse andra grejsaker från HK snart ... )

    Mottagaren är en FRSky X8R

    Vilket kort ska jag ha ? är en nybörjare på större quad´s och behöver inte mkt finesser
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...+Control+Board

  18. #18

    Standard

    Om du har spänning från ESC för motor 1 till ditt KK2 och allt är svart har du troligen ett defekt kort.....

    KK2.1 är ett bra kort för nybörjaren eftersom man inte behöver använda dator för att konfigurera och dom flyger i allmenhet direkt ur lådan och behöver ganska lite justeringar för att flyga bra.

    Vill man ha ett mer avancerat kort med möjlighet att koppla in GPS är NAZE32 ett bra alternativ.

    /Jonas

  19. #19
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Om du har spänning från ESC för motor 1 till ditt KK2 och allt är svart har du troligen ett defekt kort.....

    KK2.1 är ett bra kort för nybörjaren eftersom man inte behöver använda dator för att konfigurera och dom flyger i allmenhet direkt ur lådan och behöver ganska lite justeringar för att flyga bra.

    Vill man ha ett mer avancerat kort med möjlighet att koppla in GPS är NAZE32 ett bra alternativ.

    /Jonas
    Tack för svar Jonas, då blir det ett KK2,1

    Det finns med eller utan case, är detta "case" bara ett skydd / kåpa ?
    och "caset" ska sitta på hela tiden på drönaren ?
    Tänkte ifall det var ett skydd som bara satt på vid leveransen ?

    Angående Firmware läste jag detta:
    Firmware version V1.9S Pro will be loaded unless you contact me before the item ships!
    Newer and Older Firmware for this device is available.

    Please see the firmware details link below for information on the changes to the firmware.

    If you fly aggressive acro, this is firmware for you!
    If you are a beginner or you don't need advanced control, please see my Lite firmware listing

    Jag är ju nybörjare och vill ha en snäll quad, vilket firmware ska jag ha ?
    eller kan jag lätt byta firmware oavsett vad som är installerat i det kort jag köper ?

  20. #20

    Standard

    Jag har inte fluglit KK2 på ganska länge så jag har inte koll på vad som skiljer dom olika firmware....

    För att byta fimware måste du ha ett programmeringskort (USBASP) som du kopplar mellan datorn och din KK2.

    Case är en plastlåda som kortet är monterat i och du monterar hela lådan på din maskin...

    /Jonas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •