Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Propellerbyte! Hjälp fms1280

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Propellerbyte! Hjälp fms1280

    Hej!
    Jag upptäckte idag efter flygning med min fms Easytrainer 1280 (bixlerkopian)alltså push-propp och märkte hemma små sprickor i propellerns centerskaft samt att "motorbultarna" till spinnern om jag kan kalla det har försvunnit?!?

    Original är 4x4 (hög kv, 2640) och jag vill gärna köpa den inom Sverige men har svårt att hitta den speccen, vill helst inte gå upp t 5x3 som jag kan hitta.

    Jag flög ganska hårt och vet ej om sprickorna är ytliga och om jag tänker rätt så kan inte spinnern skruva av sig då den är under tryck, vågar jag flyga denna eller ska jag grunda den och bara köra den andra kärran medan jag väntar på ny propp?

    Följer för övrigt med spinner + motorbultarna med propellrar man köper eller måste jag köpa detta separat?

    Kanske någon vänlig själ kan skicka mig nåt som ligger? Kan betala med banköverföring el swish!

    Snälla hjälp!

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Materialutmattning i propellrar skall man vara försiktig med, så den propellern skall bytas.

    När man köper propeller följer inte några bultar eller liknande med, de är specifika för motorn/propelleradaptern.

    Muttrar och skruvar är oftast relativt standard M3, M4 etc så de är ofta ganska lätta att ersätta från verktygslåda eller liknande. Vet inte hur motorinfästet ser ut i standard för den propellern så kan int euttala mig om exakt vad du skall göra.

    Man kan klippa ner en 5x4 till ungefär 4x4 efter behov, bara man balanserar den efteråt, det finns en massa guider till hur man gör på nätet
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3
    Radio: Turnigy Evolution
    FPV Googles: Fatshark Attitude V3
    Multirotor: Vortex 250 PRO



  4. #4

    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag tror det är 5x3 till 1280 mm modellen, 4x4 är väl till 800 mm easytrainern?
    http://www.hobbyequipment.se/flygpla...ed-dragon.html

  5. #5

    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    På FMS hemsida står det också 5x3 i specen, har du mätt din till 4 tum diameter?

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Men gud, i mina specs som äf 1280mm modellen står 4x4 men den verkar ju inte särskilt pålitlig, tack för länkar Xenon och Ted, Ted B; du har en sån? Vad står i din manual? Finns det kanske olika versioner av detta plan? ?
    Oavsett 4x4 och 5x3 skall dra lika mycket kraft nästan och är det jag skall ha, det jag kallar spinnern hittar jag nog nån skruv att få in, tack, då stannar det planet på marken tills jag bytt propeller då, en till fråga (kanske dum) jag kan köpa vilken propp som helst? Spelar ingen roll att det är en push-propp-setup? Bara se till att få åt rätt håll!
    Vad kan ha skapat detta?? När jag i slutet eller botten på ett glid dunkar på gas gör jag det ej steglöst utan bara rakt upp med gasen, kan det "slagit sönder" proppen? Typ som om man slår på backen på en utombordare på en tung segelbåt som färdas i 9knop?

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    På FMS hemsida står det också 5x3 i specen, har du mätt din till 4 tum diameter?
    Nej ej mätt, skall genast göras

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Mätte exakt 12,7 dvs 5tum!!! Min manual säger 4x4 vilket är lögn!

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Så så kan jag ju köpa en 5x3 ! Och försöka hitta proppskruvarna på nåt sätt!
    Enligt manualen skall också esc indikera hur många celler det är i batteriet genom antal pip och det stämmer ej heller? Mina 2s får 1pip (1s) och programmeringen skall ske genom blippsignaler men hur skall jag våga det nu?
    Jäkla fms! Är de kända för taskiga manualer och taskig kvalité?

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xenon Visa inlägg
    Ja jag trodde ju det för det stod i manualen men den mätte 5tum! X3 antar jag då, skall försöka mäta det med..

  11. #11

    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Propellern sitter ju på den där distansen med en sexkant på och motsvarande sexkanthål i propellern, vanliga propar har bara ett runt hål, så enklast är att beställa en originalprop.
    Vad är det för skruvar du menar,det är ju bara distansen, propen och en spinner/mutter som dras fast?

    Min manual står det också fel propstorlek i, kan ju vara så att de bytt propeller men inte uppdaterat manualen?

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Propellern sitter ju på den där distansen med en sexkant på och motsvarande sexkanthål i propellern, vanliga propar har bara ett runt hål, så enklast är att beställa en originalprop.
    Vad är det för skruvar du menar,det är ju bara distansen, propen och en spinner/mutter som dras fast?

    Min manual står det också fel propstorlek i, kan ju vara så att de bytt propeller men inte uppdaterat manualen?
    Hej Ted och tack!

    Den del som säkrar propellern, saknar bultar, längst ut på axeln ! Där saknar jag "spärrbultar"
    Skulle jag hålla i proppen och skruva delen längst ut t v så skulle jag skruva av den är du med?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •