Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bildstörningar

  1. #1

    Standard Bildstörningar

    Hej.
    Ny på forumet och letar efter lösning på mitt problem. Jag har skrivit på andra forum, svenska och amerikanska utan fått hjälp på just detta.
    Det jag undrar om någon kan hjälpa mig med är bildstörningarna jag får på min skärm, allt ifrån småstörningar till totalt "myrkrig". Har testat att hålla skärmen på avstånd ifrån handkontrollen, hållt folie mellan antennerna men störningarna är kvar. Då måste det väl vara antennerna är dåliga? Det jag har är:

    Black Pearl 5.8G FPV monitor
    DJI AVL58 video downlink transmitter
    DJI iOSD Mini
    DJI FPV Hub and cable kit
    Clover leaf antenna for AVL58 TX

    Finns ju en uppsjö av olika antenner och prisklasser men vill inte lägga mycket pengar på att testa mig fram. Jag är nöjd med räckvidden på min Phantom 2 v2, det är mottagningen till skärmen som jag vill förbättra.
    Mvh Daniel


  2. #2

    Standard

    Vilken frekvens använder RC-länken mellan din RC-sändare och din Phantom?
    DJI Phantom 2 Vision och Vision+ använder 5.8GHz för RC-länken.
    Har din Phantom samma så lär du inte bli av med störningarna så lätt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vilken frekvens använder RC-länken mellan din RC-sändare och din Phantom?
    DJI Phantom 2 Vision och Vision+ använder 5.8GHz för RC-länken.
    Har din Phantom samma så lär du inte bli av med störningarna så lätt.
    Det vet jag faktiskt inte, vart kollar jag det? isåfall vad behöver jag göra då för att få bättre bild?

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Byta ut ett av systemen så de inte stör ut varandra?
    Var flyger du? Vad finns dör i form av rafdiosändare/master ?
    Många routers kör 5.8 och 2.4 ghz är radiofrekvenserna överlappande ibland så kan det orsaka störning så det första är väl att utesluta externa störningar innan du kollar hur dina kontrollsändare och videosändare stör varandra.?

    Vad är det för kamera och hur nära antennerna är den?

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Byta ut ett av systemen så de inte stör ut varandra?
    Var flyger du? Vad finns dör i form av rafdiosändare/master ?
    Många routers kör 5.8 och 2.4 ghz är radiofrekvenserna överlappande ibland så kan det orsaka störning så det första är väl att utesluta externa störningar innan du kollar hur dina kontrollsändare och videosändare stör varandra.?

    Vad är det för kamera och hur nära antennerna är den?
    Jag flyger lite överallt, men jag får samma/lika mycket störningar överallt. Spelar ingen roll om jag flyger i ett samhälle eller långt ute på landsbygden. Jag kör med en gopro, har testat att ha skärmen en bit bort ifrån rc kontrollen. Ingen mobil eller dylikt i närheten heller. Ska se om jag kanske kan lägga upp någon bild på min installation imorn.

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av danjac Visa inlägg
    Jag flyger lite överallt, men jag får samma/lika mycket störningar överallt. Spelar ingen roll om jag flyger i ett samhälle eller långt ute på landsbygden. Jag kör med en gopro, har testat att ha skärmen en bit bort ifrån rc kontrollen. Ingen mobil eller dylikt i närheten heller. Ska se om jag kanske kan lägga upp någon bild på min installation imorn.
    Har du DVR-möjlighet så vi kan höst hur mycket störningar det är.?

    Problemet ligger då nog i att du använder 5.8 till båda radio och bild! Har du någon vän med fpv-gear på en annan frekvens? Om du har det så prova lägg hans grejer bredvid din phantom (eller på) och kör igång och se efter störningar!
    Du vet att UHF-bandet (433mhz bl a) är det band med längst räckvidd (om man klarar av de stora antennerna ) och du skulle väl hyfsat billigt ändra videotx/rx och antenner till UHF eller 2.4ghz? Efter test naturligtvis!

    Har du möjlighet att plocka av all fpv gear och köra det systemet separat långt från fantomen och kolla skillnaden?

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Har du DVR-möjlighet så vi kan höst hur mycket störningar det är.?

    Problemet ligger då nog i att du använder 5.8 till båda radio och bild! Har du någon vän med fpv-gear på en annan frekvens? Om du har det så prova lägg hans grejer bredvid din phantom (eller på) och kör igång och se efter störningar!
    Du vet att UHF-bandet (433mhz bl a) är det band med längst räckvidd (om man klarar av de stora antennerna ) och du skulle väl hyfsat billigt ändra videotx/rx och antenner till UHF eller 2.4ghz? Efter test naturligtvis!

    Har du möjlighet att plocka av all fpv gear och köra det systemet separat långt från fantomen och kolla skillnaden?
    Jag är nybörjare och förstår mig inte riktigt på allt med signaler/frekvenser. Är riktigt tacksam för hjälpen men kliar mig i huvudet när jag hör UHF, olika mhz, tx/rx. Hur ändrar jag tx/rx? Vad är UHF antenner? att få 2,4ghz måste jag byta ut min avl58 (är det den som kallas tx?)
    Finns det några "färdiga paket" att köpa att testa?
    Dessa fick jag tips på phantompilots.com som skulle lösa mina problem:
    https://fpvlr.com/store/product/5-8ghz-premium-combo/

  8. #8

  9. #9

    Standard

    Hur är bildkvaliteten på vision/inspire? vad är det för sändare/mottagare på dom?

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    https://youtu.be/CiFRNJUUdwM


    Här är en förklaring av ett simpelt fpv-system, ta nån timme och titta genom denna tubkanals videor angående radiosystem, han är mycket kunnig och dessa videor ger dig goda kunskaper om hur det fungerar i teorin och praktiken, jag är själv nybörjare (håller på med quad, heli, och nu flygplan ca 1år bara) men skall nu bygga/kombinera min egen fpv -utrustning mycket billigt.


    Jag tror att ditt problem är följande : 5.8ghz är frekvensen din sändare och din videosändare arbetar vid (alltså din radiokontroll och fpv-bilden) och det finns som olika "kanaler" i 5.8ghz-bandet men det kan bli trångt då signaler stör ut varandra.
    Olika band (433mhz, 900mhz, 2,4ghz, 5.8ghz) har olika egenskaper och olika antenner.

    En gopro kan t o m störa en UHF sändare vet ej om 5.8ghz berörs av det men kolla alla videor på kanalen jsg länkade!!

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Och beklagar om du känner efter videotittandet att du kastat massor av pengar på nåt du ganska enkelt kunde byggt själv med lite kunskap och 1/4 kostnad! Jag har bitit i det sura äpplet också!

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    https://youtu.be/CiFRNJUUdwM


    Här är en förklaring av ett simpelt fpv-system, ta nån timme och titta genom denna tubkanals videor angående radiosystem, han är mycket kunnig och dessa videor ger dig goda kunskaper om hur det fungerar i teorin och praktiken, jag är själv nybörjare (håller på med quad, heli, och nu flygplan ca 1år bara) men skall nu bygga/kombinera min egen fpv -utrustning mycket billigt.


    Jag tror att ditt problem är följande : 5.8ghz är frekvensen din sändare och din videosändare arbetar vid (alltså din radiokontroll och fpv-bilden) och det finns som olika "kanaler" i 5.8ghz-bandet men det kan bli trångt då signaler stör ut varandra.
    Olika band (433mhz, 900mhz, 2,4ghz, 5.8ghz) har olika egenskaper och olika antenner.

    En gopro kan t o m störa en UHF sändare vet ej om 5.8ghz berörs av det men kolla alla videor på kanalen jsg länkade!!
    Tackar! då har jag något att kolla på jobbet sen. Läste på lite mer om min skärm, man kan välja olika band. Ska testa detta till helgen om det blir bättre att byta band. Men jag ska kika igenom länken du skickade och se om man kan bli klokare på detta.

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Gör det det blir säkert jättebra!
    Jag uppskattar hans tubkanal och innehåll och har lärt mig mycket där lycka till!

  14. #14

    Standard

    Har läst på nätet nu och hittar att folk använder olika band på sina BlackPearl skärmar, min står på E nu (även ställt in den på PAL). Hur vet man vilket band man ska ha? vad är rx1 rx2? sen var det ju viktigt att ha rätt kanal, min bild kommer på kanal 8. Men på min alv58 kan man ju också välja kanaler.. och vad jag ser på led lampan där är den på kanal 1. Känns som det finns extremt många kanaler och band man kan klicka sig igenom. Vet någon vad allt ska stå på? och hur vet man vad som är rätt för den utrustningen man har? blåser för mycket för att test flyga idag med.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •