Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Installation mottagare och elektronikenhet för tändning.

  1. #1

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    61
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    SMFF, RCFF, Limhamns Modellflygklubb, Malmö Radioflygsällskap

    Standard Installation mottagare och elektronikenhet för tändning.

    Håller på att installera bensinmotor, OS GF30, och elektronikenhet till densamma,
    servo, mottagare, frsky D8R-II plus, "killeri" etc.

    Vill minnas att man förr var noga med ett visst avstånd mellan "gnisteriet" och
    mottagare pga störningsrisk.

    Det är min första bensinare jag håller på med så därför ställer jag frågan:

    Är problemet med störningar detsamma i dag eller har komponenterna blivit
    så mycket bättre att man inte behöver bry sig så mycket?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Så länge du håller dig ifrån kinastift (ursch hemska tanke i denna motor) så ska det gå bra. 2.4GHz-mottagarna jobbar med för hög frekvens för att de ska bli nämnvärt störda, i alla fall om matningen för tändsystemet och mottagaren är åtskilda. Men för guds skull gör räckviddsprov innan du flyger. Det gör man alltid i ny kärra eller med ny mottagare i gammal kärra.
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    61
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    SMFF, RCFF, Limhamns Modellflygklubb, Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    @freddan_6
    tack för ditt svar!
    Jo det blir separata accar för tändsystem och mottagare och i övrigt försöker jag
    installera komponenterna väl avskilda.

  4. #4

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    61
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    SMFF, RCFF, Limhamns Modellflygklubb, Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Så har jag då äntligen monterat allt i planet och påbörjat inställningen av motorn.
    Inga större problem att få igång motorn och jag gjorde inställning med huvudnålen enligt beskrivning.
    Fick inte till tomgången riktigt så jag avslutade för att kolla lågfartsnålen (eller vad man nu skall kalla den).
    Vid nästa start och nästa och nästa..... har det hela ballat ur dvs. så fort motorn startar så är det inte längre
    min sändare som styr servona (trottel, sida, höjd) de lever ett eget liv oavsett vad jag gör med sändaren.
    Har flyttat bak mottagaren en decimeter, skilt på mottagarack och acken till gnisteriet utan resultat.
    Det hela funkade bra vid första "körningen" men därefter så började problemen.
    HJÄLP!

  5. #5

    Standard

    Vad sägs om lite bilder på din radio, samt installationen i planet och motorn. Bild säger mer än 1000 ord, gärna närbilder där vi kan se installationen. Fixa det så skall jag hjälpa dig.

  6. #6

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    658
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Testa att dra/ ruska i alla kontakter.
    Det räcker med att ett enda sift börjar hoppa runt av motorvibrationerna så får radion spader.
    Jag har säkrat vissa kontakter med epoxy för att stävja det.
    Det verkar som vissa fabrikat av kontakter är sämre än andra?
    Det kan vara rejält glapp i sladdarna. Det kan ge spattig radio...eller stendöd.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  7. #7

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    61
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    SMFF, RCFF, Limhamns Modellflygklubb, Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Nybörjare som jag är med gas-engines så kanske tändhatten satt lite löst.
    Testar i morgon igen, feber 38,2 i dag.
    Om problemet kvarstå så testar jag med trottelservot och andra servon efterhand, mottagarbyte är också i pipen.
    Kabelbyten finns också med i felletandet.
    Annars får det väl bli i vitrinskåpet likt många andra s.k. modellflygare.

  8. #8
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    296
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AlveH Visa inlägg
    Så har jag då äntligen monterat allt i planet och påbörjat inställningen av motorn.
    Inga större problem att få igång motorn och jag gjorde inställning med huvudnålen enligt beskrivning.
    Fick inte till tomgången riktigt så jag avslutade för att kolla lågfartsnålen (eller vad man nu skall kalla den).
    Vid nästa start och nästa och nästa..... har det hela ballat ur dvs. så fort motorn startar så är det inte längre
    min sändare som styr servona (trottel, sida, höjd) de lever ett eget liv oavsett vad jag gör med sändaren.
    Har flyttat bak mottagaren en decimeter, skilt på mottagarack och acken till gnisteriet utan resultat.
    Det hela funkade bra vid första "körningen" men därefter så började problemen.
    HJÄLP!
    Har råkat ut för detta själv vid ett tillfälle. Felet låg i strömbrytaren till mottagaren. När motorn gick på vissa varv glappade det i kontakttungorna och servona fick fullständigt spader. Efter det kör jag alltid med dubbla, parallella brytare! Då kan man enkelt kolla en i taget före take off och försäkra sig om att det är glappfritt.

    Har också haft ett snarlikt problem på en 35 MHz mottagare. Då visade det sig vara kristallhållaren som glappade.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •