Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Blanda antenner?

  1. #1

    Standard Blanda antenner?

    Har en spironet antenn från Fatshark på mina goggles, men en vanlig rak antenn på min sändare. Tycker det funkar helt okej, men saknar lite räckvidd. Har jag rätt i det? Ska jag skaffa ytterligare en fatshark antenn? De säljs nämligen i 2 pack vad jag sett. Någon annan antenn som rekommenderas?

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Ingen bra idé att blanda. Hellre två raka än en rak och en cirkulär, men helst två cirkulära

    Detbehöver inte vara just FatShark antenner.

    Det du skall hålla koll på är;
    5.8GHz
    SMA eller RP-SMA kontakt (stiftet i antennen eller enheten om du tittar på kontakten)
    LHP eller RHP, dvs Left Hand Polarization eller Right hand, det är om signalen den sänder är medsols eller motsols, båda skall vara samma.

    Så länge de tre kriterierna uppfylls kan du välja valfri antenn
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Okej! Tack! Då har jag blivit lurad som vanligt! [emoji12]

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Glöm förresten inte att ha på antennerna när du byter INNAN du slår på ström! Om tx/rx - antenn är avskruvad och du kör ström genom så kan du slänga grejerna sen, antennen är ungefär som ett motstånd till kraften du kör in i tx/x

    Du kanske visste detta men tänkte påminna då det är lätt att glömma småsaker som det när man pular, jag råkade glömma av mig och klippa genom både svart och röd kraftkabel samtidigt like a boss när jag bytte till dean-kontakter men accen klarade sig !

  5. #5

    Standard

    Jag tycker snarare att du har rätt i din första observation. Visst är det bättre att inte blanda men du förlorar bara några procent om jag fattat rätt. Om jag var du hade jag haft cirkulära antennen på sändaren, om du inte ska byta.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Glöm förresten inte att ha på antennerna när du byter INNAN du slår på ström! Om tx/rx - antenn är avskruvad och du kör ström genom så kan du slänga grejerna sen, antennen är ungefär som ett motstånd till kraften du kör in i tx/x

    Du kanske visste detta men tänkte påminna då det är lätt att glömma småsaker som det när man pular, jag råkade glömma av mig och klippa genom både svart och röd kraftkabel samtidigt like a boss när jag bytte till dean-kontakter men accen klarade sig !
    Jag är helt ny på detta så alla tips är bra! Så du menar att när jag skruvade av antennen på mina fatshark goggles, med strömmen på häromdan och testade en annan antenn, så är det bara att kasta vad? Antenner eller rubbet?

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Du hade glasögonen PÅ utan någon som helst antenn?
    I vanliga fall, ja, du hade behövt slänga dem (eller mottagaren på dem iaf) men om dem inte pajade hade du jättetur eller om farsharksen har nån extra resistor el nåt har du provat att allt funkar efter det?

  8. #8

    Standard

    Vi kanske skall stanna upp en sekund innan du slänger dina goggles.
    Det är videosändaren som ryker ifall du ger den ström utan att ha en antenn fastskruvad. Mottagaren som finns i Fatshark glasögonen går inte sönder ifall du inte har en antenn.

    Så det viktiga är: Antenn PÅ videosändare INNAN du kopplar på ström till den.

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack kronblom jag trodde detta gällde mottagare också? Man skickar ju ändå ström genom den?

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Dags att styra upp det hela.

    Du skall aldrig köra din Vtx sändare utan antenn, för då finns risk att du bränner slutsteget, om du gör så eller inte hänger lite på hur stark sändare du använder. Så på med antennen innan strömmen slås på.

    Vrx kan du köra utan antenn om du råkar glömma. Du skall alltid köra samma slags antenner på båda sidorna för bästa överföring, pinne-pinne(Linjär), klöver-klöver(cirkulär). Väldigt enkelt att komma ihåg. Det går att köra olika men räkna med att räckvidden blir lidande.

    Gällande cirkulära antenner, köp dessa i paket om 2st så får du rätt vridning om du inte vet, välj med fördel RHP för det kör de flesta med och då kan du testa andras antenner om du behöver prova ut t.ex en ny design av antenn.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11

    Standard

    Tack! Tack för att ni reder ut detta gubbar! Jag vet att man aldrig ska köra en sändare utan antenn, men jag förstod aldrig varför man inte kunde köra en mottagare.

  12. #12

    Standard

    Angående att köra vtx utan antenn... Lyckades i en krasch slita loss antenn inklusive sma kontakten från kortet och trots att vtx var igång flera minuter efter det så tycks den nu fungera som tidigare efter att jag lött på kontakten igen.

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Var det en Immersion? De verkar klara det bra att köra utan antenn, jag har gjort precis samma som du gjorde.

  14. #14

    Standard

    Yes immersion 600mW 5,8

  15. #15

    Standard

    Detta med antenner.. på min blackpearl sitter original raka antennerna på (som kallas vrx,rx?) men på min avl58 en cloverleaf, cirkulär?(som kallas vtx,tx?) är detta fel? Om jag vill byta antenner på min blackpearl behöver jag väl byta ut bägge? har set folk som har bara en antenn på sina skärmar, även en rak eller cirkulär samt en stor platt antenn. Om jag då tex byter ut bägge på skärmen till cirkulära och bägge rhp ska jag även ha det på min avl58 (alltså min vtx,tx)?

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    De runda polariserade "clover-leaf" antennerna kan du tänka dig att de sänder ut en "bubbla" av räckvidd - rund och lika i alla dimensioner (förutom ned då kanske ) och en rak antenn skickar ut en signal likt en ballong du klämmer i mitten så den blir avlång, detta är räckvidden och den 'platta" antar jag är en riktad antenn - du kan likna den vid en ficklampa , den har bra/bäst räckvidd så länge du pekar den åt mottagaren.


    Så det du vill ha är en väl polariserade runda antenner för jämnaste mottagningen 360° runt antennerna?

    Tips om du har en markstation är att sätta den löjligt högt upp!

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    De runda polariserade "clover-leaf" antennerna kan du tänka dig att de sänder ut en "bubbla" av räckvidd - rund och lika i alla dimensioner (förutom ned då kanske ) och en rak antenn skickar ut en signal likt en ballong du klämmer i mitten så den blir avlång, detta är räckvidden och den 'platta" antar jag är en riktad antenn - du kan likna den vid en ficklampa , den har bra/bäst räckvidd så länge du pekar den åt mottagaren.
    Inte helt korrekt där. Clover leaf antenner och en standard dipol (rak antenn) har ungefär samma geometri på hur de sänder/tar emot signaler, så anledningen till att den sämre mottagningen är att Clover-Leaf anatenner är cirkulärt polariserade, medan raka antenner är linjärt polariserade. Blandar man dessa två typer tappar man -3dB signalstyrka, dvs den mottagna signalen blir halverad.

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JBear Visa inlägg
    Inte helt korrekt där. Clover leaf antenner och en standard dipol (rak antenn) har ungefär samma geometri på hur de sänder/tar emot signaler, så anledningen till att den sämre mottagningen är att Clover-Leaf anatenner är cirkulärt polariserade, medan raka antenner är linjärt polariserade. Blandar man dessa två typer tappar man -3dB signalstyrka, dvs den mottagna signalen blir halverad.
    Nja, ungefär lika men inte alls samma, standardantenn har sämre mottagning om man "pekar" mot mottagaren!

  19. #19

    Standard

    Denna var riktigt bra och nyttig
    https://vimeo.com/8826952
    Tänkte införskaffa nya clover leaf antenner, men då behöver ja väl 3st? behöver ju två till skärmen och den på tx (avl58) är väl lika bra att byta ut också. Har ni några bra tips på några?

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av danjac Visa inlägg
    Denna var riktigt bra och nyttig
    https://vimeo.com/8826952
    Tänkte införskaffa nya clover leaf antenner, men då behöver ja väl 3st? behöver ju två till skärmen och den på tx (avl58) är väl lika bra att byta ut också. Har ni några bra tips på några?
    Om du ska ha 3 så tycker jag du kan göra dem själv? Då betalar det sig så kan du göra åt polarna och åt folk på forumet och göra dig en slant?
    Du behöver en lödpenna, kopparwire och lite mer grejer bara!
    https://youtu.be/yohKRzMAJAg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •