Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Blanda antenner?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Om du ska ha 3 så tycker jag du kan göra dem själv? Då betalar det sig så kan du göra åt polarna och åt folk på forumet och göra dig en slant?
    Du behöver en lödpenna, kopparwire och lite mer grejer bara!
    https://youtu.be/yohKRzMAJAg
    Såg kul ut men kanske längre fram, nu vill jag bara beställa och ut och testa. Vad skulle du/ni rekommendera för några, vilja ju gärna skaffa några som fått bra betyg.

  2. #22

    Standard

    Tror många är likvärdiga, men Fatsharks antenner är poppis bland alla storfräsare! [emoji23]

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Turbotom Visa inlägg
    Tror många är likvärdiga, men Fatsharks antenner är poppis bland alla storfräsare! [emoji23]
    Ja dom verkar absolut vanligast, tänkte se om jag hitta Xtreme Link Spiro 2 med rätt kontakt.

  4. #24

    Standard

    Är det någon vits att använda två stycken identiska cirkulära antenner på en diversity mottagare...? Har sett det användas men ser inte vitsen med det ?

  5. #25

    Standard

    Helt rätt, det är ingen vits med det.

  6. #26
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KiteAnton Visa inlägg
    Är det någon vits att använda två stycken identiska cirkulära antenner på en diversity mottagare...? Har sett det användas men ser inte vitsen med det ?
    Du får väl en 5cm extra räckvidd, de 5cm mellan antennerna. .

  7. #27

    Standard

    Det är väl bara om man kör 3D som det är vits. Dvs. en kamera/sändare/mottagare till varje öga.

  8. #28

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Nja, det finns en vits. Eftersom 5cm är ungefär en hel våglängd vid 5.8ghz så kan ena antennen vara helt utsläckt medan den andra har full signalstyrka. Detta är en vad "diversity" är till för, välja den antenn som har bäst signal vid varje tillfälle. Och då med båda antennerna av samma typ.
    /A

  9. #29

    Standard

    Ahh spatial diversity fanns det visst. Lärde man sig nått nytt
    Fast undrar hur mycket skillnad det gör på 5.8Ghz om man flyger i fart. Antar det finns situationer där det hjälper men själv hade jag nog kört på en riktad och en omni men beror väl på vilken sorts flygning man gör.

    Dom digitala HD-FPV systemen verkar jue dock ha fler antenner men antog att det var så man kunde rikta dom åt olika håll.

    Undra när Fatshark ska börja med diversity på sina goggles. Dom borda iaf ha en extra lucka för modul så man kan köpa till en extra mottagare med antenn.

    Man kan aldrig ha för mycket diversity tycker Asus iaf haha (Asus router)


  10. #30

    Standard

    Återupplivar denna tråd lite som ny Fpv flygare. Spelar det någon roll om jag har sma på vtx och rp-sma på googels så länge båda är RHCP eller LHCP?

  11. #31


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    nej

  12. #32
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Instämmer, polariseringen spelar roll endast, kan dock tillägga att när jag körde en adapter för rpsma fick jag liite sämre videolänk, 5% tippar jag, vet ej varför, setup var identisk i övrigt, kanske mer motstånd i en adapter så mindre kraft går ut i loberna, det var bara 200mw5.8ghz vtx på mitt exempel.

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  13. #33

    Standard

    Lånar tråden lite jag med. Jag har en Walkera F210 och ett par Fatshark Teleporter V5 båda med svampantenner (Vet inte det korrekta namnet). Nu är det så att jag har en del störningar i bilden och det har jag vart jag än flyger så det känns inte som att andra källor stör. Värst är det när jag flyger mot mig själv för då är det mycket Quad mellan antennerna. Quaden sänder på 5.8G och radion på 2.4G så det borde inte vara något där. Nu har jag läst i den här tråden om polarisering av utsändningen. Vad händer om man har en höger- och en vänsterpolariserad antenn. Blir det störningar eller fungerar det inte alls. Tänkte om det var det som kan vara problemet?

  14. #34
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pysko84 Visa inlägg
    Lånar tråden lite jag med. Jag har en Walkera F210 och ett par Fatshark Teleporter V5 båda med svampantenner (Vet inte det korrekta namnet). Nu är det så att jag har en del störningar i bilden och det har jag vart jag än flyger så det känns inte som att andra källor stör. Värst är det när jag flyger mot mig själv för då är det mycket Quad mellan antennerna. Quaden sänder på 5.8G och radion på 2.4G så det borde inte vara något där. Nu har jag läst i den här tråden om polarisering av utsändningen. Vad händer om man har en höger- och en vänsterpolariserad antenn. Blir det störningar eller fungerar det inte alls. Tänkte om det var det som kan vara problemet?
    Hej!

    Det första du kan göra är att googla hur en vänsterpolariserad (lhcp) resp högervriden(rhcp) ser ut, om du sen vill kan du försöka öppna "svamparna" för att se att de ser likadana ut, om de ser lika ut (rx kanske har en extra lob) så har du matchande antenner, men med störningar bör du prova andra antenner ifall du har ett brott t ex i en utav dom?

    Jag har råkat gett mig ut med en höger- och vänstervriden(polarisering) på cloverleafantenner av olika fabrikat, resultatet var kraftigt reducerad räckvidd och en del störningar såfort jag kom en bit bort, kör oftast quad fpv och flyger fort och nära och denna gång var det en ny quad jag skulle PID-tune:a så brydde mig ej om de felmatchade antennerna även om jag lade märke till det.
    Det skulle jag gjort, när jag körde en flipp så försvann bilden helt och jag försökte trycka in autolevel-läge innan den gick ner för försöka rädda den, hann ej, en antenn (ironiskt nog) och en denver ac1300(hittade ej) försvann den gången.


    Polariseringen som jag förstår den är för att undvika studsande radiosignaler att plockas upp av antennen på dina goggles, din quad skickar ut ex en vänstervriden signal som när den studsar mot objekt blir högervriden och den felaktiga (multipathing) signalen missas av din vRX (videomottagare) medan den riktiga vänstervridna signalen går fint in i din vänstervridna antenn.
    Så i teorin bör du få massa multipathing och störningar med fel polarisering, Autopartner har nåt antennset för typ 130spänn med två st RHCP-"svampantenner" om du vill åtgärda detta fort, antenner kan man ej ha för många av.

    Det kan vara riktigt jobbigt att ha störningar om man ej är säker på var de kommer ifrån, har fått mkt erfarenhet av det, försök flytta upp antennen mer om möjligt så quaden inte täcker antennen. Hur ser audio-situationen ut på din setup? Audio som är felkopplat eller ikopplat kan också ge visuella störningar har jag märkt(1,5mån tog det att hitta det felet).



    Lycka till! Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  15. #35

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej!

    Det första du kan göra är att googla hur en vänsterpolariserad (lhcp) resp högervriden(rhcp) ser ut, om du sen vill kan du försöka öppna "svamparna" för att se att de ser likadana ut, om de ser lika ut (rx kanske har en extra lob) så har du matchande antenner, men med störningar bör du prova andra antenner ifall du har ett brott t ex i en utav dom?

    Jag har råkat gett mig ut med en höger- och vänstervriden(polarisering) på cloverleafantenner av olika fabrikat, resultatet var kraftigt reducerad räckvidd och en del störningar såfort jag kom en bit bort, kör oftast quad fpv och flyger fort och nära och denna gång var det en ny quad jag skulle PID-tune:a så brydde mig ej om de felmatchade antennerna även om jag lade märke till det.
    Det skulle jag gjort, när jag körde en flipp så försvann bilden helt och jag försökte trycka in autolevel-läge innan den gick ner för försöka rädda den, hann ej, en antenn (ironiskt nog) och en denver ac1300(hittade ej) försvann den gången.


    Polariseringen som jag förstår den är för att undvika studsande radiosignaler att plockas upp av antennen på dina goggles, din quad skickar ut ex en vänstervriden signal som när den studsar mot objekt blir högervriden och den felaktiga (multipathing) signalen missas av din vRX (videomottagare) medan den riktiga vänstervridna signalen går fint in i din vänstervridna antenn.
    Så i teorin bör du få massa multipathing och störningar med fel polarisering, Autopartner har nåt antennset för typ 130spänn med två st RHCP-"svampantenner" om du vill åtgärda detta fort, antenner kan man ej ha för många av.

    Det kan vara riktigt jobbigt att ha störningar om man ej är säker på var de kommer ifrån, har fått mkt erfarenhet av det, försök flytta upp antennen mer om möjligt så quaden inte täcker antennen. Hur ser audio-situationen ut på din setup? Audio som är felkopplat eller ikopplat kan också ge visuella störningar har jag märkt(1,5mån tog det att hitta det felet).



    Lycka till! Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk




    Skickat från min iPad med Tapatalk
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hmmm Göran, vad ville du säga med ditt citat ifrån Gustaf ?
    Roger

  17. #37

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Nej
    Jag gjorde nog nåt fel[emoji6]


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  18. #38

    Standard

    Wow tack för all info!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •