Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 62

Ämne: Longrange-system?

  1. #41

    Standard

    Jag har inte sjunkit ner i träsket så pass att jag vet skillnaderna på ovan nämnda system... är de gjorda för samma ändamål eller har de fokuserat på något användningsområde mer än något annat? Tex 250-quad... högtflygande UAV-flyg... FPV-flyg runt bergen...

    Skillnad på vad man har för sändare?

    Vissa endast med sändar-modul?

    Vissa som 2.4GHz -> repeater -> LRS?

    Personligen är jag ute efter en modul som funkar i min Futaba T10CP.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #42
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Bara att köpa något som passar sedan får vi höra hur det gått. Blir säkert bra

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #43

    Standard

    Okidok! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #44

    Standard

    Nu har jag kommit så långt att jag funderar på Scherrer eller TBS Crossfire. Eller så blir det flera bara för att komma till skott nån gång.
    Obs, jag kör MAVLink på 433MHz samtidigt (APM/Pixhawk). Så jag står i någon sorts limbo nu.
    Måste läsa på mer bara... eller om nån av er har erfarenheter.
    Är TBS Crossfire mest anpassat till deras egna produkter eller kan jag använda det hur som helst till annat också?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #45

    Standard

    Jagar efter TBS Crossfire, inte lätt hitta samtliga komponenter på en och samma webshop. =)

    Scherrer lockar också... slutar väl att man har flera olika...

    Men för att stilla LRS-behovet tills jag får tag på allt... ImmersionRC verkar finnas på fler ställen. Någon av er som har koll på skillnaderna på deras grejer? Det finns 500mW- och 600mW-sändare. Har hittat ena för 1800 kr i Sverige och andra för 50€ (600) på HobbyKing. Olika saker? Kopior? Gammalt och nytt? Och samma sak med mottagarna, finns en uppsjö som heter samma sak, men olika priser och olika utseende. Blir inte riktigt klok på grejerna om man säger så. Vilken sändare är det som gäller och vilka mottagare? Nån ImmersionRC-användare som kan klargöra detta för mig? Ska ha till ett stort UAV-flyg och till en mindre FPV-vinge samt en FPV-race-quad.

    Exempel:

    Sändare:
    https://hobbyking.com/en_us/immersio...ter-600mw.html
    http://www.autopartner.se/elektronik...e-500mw-433mhz

    8-kanals stora mottagaren
    https://hobbyking.com/en_us/immersio...-receiver.html
    http://www.autopartner.se/elektronik...versity-433mhz

    Några andra mottagare...
    https://hobbyking.com/en_us/immersio...e-edition.html
    https://hobbyking.com/en_us/immersio...iver-lite.html
    http://www.autopartner.se/elektronik...ch-lite-433mhz
    http://www.autopartner.se/elektronik...ch-lite-433mhz
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #46

    Standard

    Hej
    Ja, jag kör deras 500mW sändare. Den har två lägen med en switch som halverar utsändareffekten. Har aldrig någonsin haft behov av mer än det lägre 250mW-läget....!

    När det gäller mottagare så kan man börja med att fundera över hur många utgångar man är i behov av? Om du tänker köra PWM så kommer du behöva en utgång per kanal.
    Jag körde med både 8 kanal med diversity och den som har endast 1st antenn, Lite. De fungerade bra och har dessutom båda kontaktutgång för att kopplas till EzOSD om man vill det. Jag testade det en gång och det funkade bra med att kunna se mottagarkvaliteten som alltid var så bra den kunde bli oavsett hur jag flög.
    Det gjorde att jag så småningom inte hade ett behov av att se och dessutom blev det mer och mer att saker kopplades med PPM via endast en kabel, så de mottagarna blev mest bara stora och klumpiga.

    Kör därför numera enbart med de små 4ch -mottagarna som jag gillar skarpt
    De två varianterna är identiska invändigt men den ena har ett hard case för lite mer robusthet. Blir dock betydligt klumpigare om man har trångt om utrymme. Den senare följer det dock med soft case till så man kan göra den lika den minsta varianten.
    Båda är 12-kanalsmottagare men har 4 st PWM-utgångar.
    Jag kör PPM från en av dem och brukar koppla in en model alarm till en annan. Det tillfredställer mina behov helt numera. Då har jag ändå två utgångar kvar vid behov. Om man behöver fler än så pga av ex servon som jag misstänker att du ska ha, så skulle jag satsa på "8ch lite". Den har ju upp till 12 kanaler och 8 analoga utgångar.
    Den med diversity ser jag ett tveksamt behov av. Har inte problemet med tappad signal på mina små lite-varianter. Flyger 285-quadd och tricopter. Men kanske är det annat med en stor vinge?
    Med vänlig hälsning, Andreas.

  7. #47

    Standard

    Tack för bra svar! =) Jag ska nog lyckas pussla ut vilka mottagare jag behöver. Största flyget är runt 2 m och börjar bli dyrt så man vill inte slarva bort det pga glitchar och sånt, men det ska det inte göra pga annan utrustning. De flygande vingarna är dock små.

    Det som återstår är att veta vilken av alla man ska köpa. De har inte versionnummer på grejerna. Men det är väl så att 500mW med svart panel de har på ImmersionRC's hemsida är nyast, den "silvriga" är äldre, 600mW är ännu äldre. Och vad gäller mottagarna är det väl bara att jämföra med ImmersionRCs hemsida antar jag. Det är som sagt rätt stor prisskillnad på "samma grejer".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #48

    Standard

    Tips:
    jag kan starkt reka Dragonlink, funkar alltid, aldrig strul, lång räckvidd, seriöst bästa LR systemet som finns.
    Pma mig för mer tips och info om du vill.

  9. #49
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Tips:
    jag kan starkt reka Dragonlink, funkar alltid, aldrig strul, lång räckvidd, seriöst bästa LR systemet som finns.
    Pma mig för mer tips och info om du vill.
    För att inte prata om garantin, livstids garanti! DL dög åt mitt segelflyg, hur högt som helst ovan Ålleberg och det planet är inte litet.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #50

    Standard

    Du säger det! ;-) Verkar vara mest en smaksak det där, eller beroende på vem som skriver mest på nätat. Andra bara köper och använder andra märken och har inga problem så de behöver inte skriva på forum.

    Det jag har läst om Dragonlink är att det inte alls är det bästa som finns (olika synpukter, som med de andra också förstås), men det är väldigt prisvärt, dvs man får mycket för pengarna.

    Man hittar förstås alltid nån som inte gillar ettdera LRS-systemen som finns. När jag började se över LRS-system så vart Dragonlink bortsållat jämfört med tex ImmersionRC för jag tyckte implementationen mot Futaba inte var något vidare med DragonLink och folk var inte nöjda. Jag vet ej, kändes som att DragonLink fick lämnas bort. Gick på känsla i början. Jag är mer Volvo-människa än Saab-människa, fast det finns de som säger att Saab är bättre och vice versa. Äpplen... päron.

    DragonLink är väl lite typ Taranis, alla köper det, det snackas överallt om det, men det är inte top of the notch!?!

    Dessutom så cirkulerade ImmersionRC mest bland dom grejerna jag använder, Futaba, TBS, FatShark, ImmersionRC så det kändes om det mer naturliga att välja bort DragonLink som oftast cirkulerade bland Taranis, Spektrum, Quanum, och allt vad "the other side" heter.

    En lokal flygare grottade ner sig en hel del i de som testat ImmersionRC mot DragonLink och det mesta pekade mot ImmersionRC. Men det beror ju på behovet också. Fler var nöjda med ImmersionRC. Överlag.

    Så jag hamnade då på ImmersionRC bara för att någonsin komma någon vart och någon gång få hem ett LRS.... som bara var att köpa och använda. Men som alla andra system så var det också dåligt enligt vissa.

    Tittade även på ArkBird.

    Så jag vart tveksam. Sen kom Scherrer på tapeten och det verkade ännu bättre. Men det var dåligt för det var dyrt. !?

    Sen kom 433MHz-krocken i vägen som jag hade glömt bort... och då blev det TBS CrossFire... och snart har jag väl alla LRS som går att få tag på. :-D

    Jag kommer använda JR-sändare också. Så nu ska väl samtliga LRS-system funka.

    Men det viktigaste är att jag skaffar TBS Crossfire som stöder 868MHz så jag kan köra 433MHz SIK-radios parallellt. Tror jag beställde en Antenna tracker i går också, eller så måste jag kolla om jag gjorde det. För 433Mhz och 868MHz-länken samt även 1.3GHz för video.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #51

    Standard

    Som du skriver, Dragonlink bara funkar så därför behöver man inte skriva om det, att det inte skulle vara top notch är rent struntprat, då vet man inte vad man talar om.......

  12. #52
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det spelar ingen roll, välj det som du trivs med, men vill du ha ett enkelt/avancerat system som fortfarande utvecklas med fpv flygarnas krav/önskemål så vet du vart du hittar den utrustningen.

    Varför skulle inte DL passa din radiotyp?

    Nu vet jag inte hur långt du skall flyga, men är det inte längre än 2km så fungerar vanligt 2.4.

    Själv har jag bara varit 73km bort och det var VL 1.2 som tvingade ner mig på en strand vid en höjd under 120m i vintras förra året.

    Lycka till och låt oss höra om dina erfarenheter gällande LR.


    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #53

    Standard

    Vilket LRS-system "bara funkar inte"? Alla är väl bara att köpa och använda? Om man lyssnar på de som gillar det system de valt.

    OK, så DragonLink slår ImmersionRC, TBS Crossfire, Scherrer, ArkBird och alla andra. Låter som folk varit korkade som köpt annat?

    Inte minns jag, jag började se på LRS för några år sedan. Varför jag då kom fram till att DragonLink inte var bäst då/passade mig bäst, det minns jag inte 100% nu, men tydligen läste jag på forum och reviews och kom fram till att välja bort DragonLink. Sen har jag bara inte orkat läst in mig om och om igen på alla system som finns på marknaden utan kikat på forum och reviews för att få en bild av läget vs mitt behov. Jag läste väl fel gnällspalter?! Skriver jag här att Scherrer är skräp så lär väl dom som har det skriva att det är bäst (Uffe40, du har aldrig haft problem så det har inte varit något att skriva om heller antar jag?). Skriver jag att ImmersionRC är dåligt så lär väl användare av det systemet skriva att de har noll problem osv (varför har de skaffat det om det fanns DragonLink?!).

    Jag har inte tänkt flyga långt, mera lågt och slippa glitchar jag får med 2.4GHz (Futaba), bara få säkerhet. Antennen är under modulen under sändaren så den är väldigt korkat placerad. Eventuellt flyga bakom saker och ting, skog mm. Jag antar att jag hör till den skaran som inte köper LRS för att flyga 100 km bort, utan bara testa grejer, samma nörd som flera av er antar jag. Jag kan säkert flyga med 35MHz också för det funkar säkert lika bra nu som förr. Idag får man ju inte flyga nånstans utan att det blir livat, så jag är mer försiktig. Flyga högt? 50 meter är max.

    Och sen det där med att använda SIK-433MHz-telemetri-radios samtidigt som era DL och EzUHF-system (ni använder väl 433MHz? Eller flyger ni på 1.2GHz?). Det är väl största orsaken till att jag vill ha Crossfire.

    Kenneth, du skrev att Crossfire var mest omständigt. Hur på sätt? Har du kvar grejerna? Använder dem? Taranis verkar otroligt omständigt jämfört med Futaba tex, ändå använder folk det. Jag tycker Spektrums sändare är jobbiga jämfört med Futaba, har haft bägge. Ändå använder folk Spektrum.

    Och att EzUHF var mest opålitligt med dåliga kontakter. Hur länge sedan var detta? Vilka kontakter? Var det allt?

    Var säljer dom DragonLink? Finns det i Sverige?

    Googlar man lite snabbt på tex dragonlink vs ezuhf så tycker jag ezuhf får bättre betyg. Men det är mycket gammalt jox på nätet. Vissa människor kan inte testa vettigt heller. Och många som använder grejer gör det fel. Om alla skulle göra rätt skulle det funka för alla antar jag.

    Jag ska även flyga multicopter (smått till stort) och där har inte dragonlink fått lika bra betyg som ezuhf. Så jah... jag har väl hittat dom sidorna som förespråkat tex ezuhf framför dragonlink. Mfl.

    Vad har ni för utrustning? Alltså vilken sändare, vilken mottagare osv. Och vad har ni testat förutom DL? Och i vad? Antar att ni testat rätt ordentligt med likvärdiga antenner mm och vet vad ni pratar om, vilket är bra!

    Nu är det 2018 och jag vill inte köpa ett LRS från 2014 som var bäst då.

    Lite trist att det system andra väljer är sämre än det ni valt. Skaffar jag tex Crossfire och allt bara funkar utan problem så kommer jag skriva det på detta forum och kommer vara det jag rekommenderar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #54
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Varför skall det finnas i sverige, du finns inte själv i sverige?!

    Jag har flugit tillsammans med andra, har inte de andra systemen själv.

    Kan säga att ingen av de jag flugit tillsammans med har sina grejor kvar, de har sålt dem eller gett upp och jag har mina kvar eller uppgraderat för att få fler funktioner.

    Alla pratar om sina grejor men när det kommer till bevis så är det mycket ursäkter om varför det inte presterar, jag bara kör på som inget hänt.

    Jag tycker det är bra att köra med karta i bakgrunden av fpv bilden för bättre kontroll över min position och alla viktiga parametrar synliga. Med min nya kärra som i och för sig inte är ny längre "Goblin" så far jag fram i 160km/h i marchfart och täcker därmed en rejäl yta mark innan det är dags att återvända. På full trottel gör den 270 och då förbrukar den 45 A vilket är förståeligt och den gör det endast i några minuter innan man får tänka på hemfärden.

    Stabilt system Ja, med seriöst uppbyggda komponenter och funktioner, men inte bättre än sämsta antennen eller antennerna.


    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #55

    Standard

    Kenneth, om du hade använt andra system hade du säkert flugit utan problem också. =) Rätt setup är viktigt, är rätt säker på att du vet vad du håller på med när du monterar och kopplar ihop grejerna samt placering gällande avstånd och störningar osv. Och hade de andra varit intresserade så hade de bytt system för att få använda LRS eller tweakat mer. Som tex när jag skaffade en noname 1.3GHz-videolänk för många år sedan. Gillade det aldrig, dålig bild hela tiden, tyckte det var skräp. Nu flyger jag tre ggr längre och har perfekt bild i en liten kompakt SkyWalker X-1 där alla grejer är upp i varandra, bra sändare nu, mitt i allt. Med samma gamla sändare. ;-) Som jag ska flyga igen om ca 3h.

    Finns ej grejer på Åland, kan inte finska, finns det grejer i Sverige går det mycket snabbare få dem hit. Våren är ju här! Abstinensen vet du... Dessutom så är vissa platser inte bra att ta ifrån för att det kan ta länge, dålig support, dåligt packat osv.

    Det med karta i bakgrunden, det var nåt nytt! Mer info?

    Goblin var en intressant liten varelse, är det plastkropp och plastvingar? Alltså inte foam. Är den stabilare än en vanlig vobblande ormande vinge?

    Angående dessa olika LRS som finns, så har jag inte satt mig in så bra i videolänken tillsammans med dem, som tex övertoner mm. Kanske borde tänka på det med, jag kör 1.3 och 5.8GHz videolänkar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #56

    Standard

    Tänker inte , orkar inte, bryr mig inte, om att försöka "övertyga" någon om att Dragonlink är bäst, jag kör på det, Kenneth kör på det (dessutom kör han jäkligt lågt) låt oss nu få höra om samma erfarenheter från brukare av annat LRS system..

    Vi vill inte "övertyga" dig om att DL är bäst, som Kenneth säger så köp det du tycker bäst om, vi vill bara hjälpa dig att välja rätt från början. JAG ångrar definitivt inte att jag gick ifrån EZUHF, först modul sedan låda bakom sändaren, och bytte till Dragonlink!!

    Crossfire har jag ingen erfarenhet av, däremot så ligger den högre i frekvensbandet och borde då inte vara lika bra bakom hinder, kullar etc , som DL.

    Har du annat du ska köra på 433Mhz jamen välj då TBS så slipper du oroa dig för störningar.

  17. #57

    Standard

    Har bara kört Scherrer ,frågade ett par st om det och dom var nöjda så det blev det systemet och jag har flugit väldigt långt både med quad och plan har inget negativt att säga om det
    /U

  18. #58

    Standard

    Jösses vad jag har nojsat... ber om ursäkt för det. Dags för semester.

    Jag skaffar TBS Crossfire för UAV-ändamålen (SAR-flyg), får se hur det fungerar.

    Men jag tänkte ha något annat till FPV-nöjesflygandet (annan sändare), därför jag är sugen på annat LRS.
    Det blir väl nåt av de vanliga. Tack iaf.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #59
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Läste precis på en rcgroups tråd och där har en hel del bytat ut sina crossfire till annat 433 system, de hade problem med räckvidden och avstånden var inte långa max 3km innan signalen blev skrämmande låg samt att de rapporter om att de inte kan flyga lågt. Ville bara nämna det för dig.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #60

    Standard

    Okej, intressant. Vad var det för antenner? Har det nämnts om IBCrazys Diamond-antennen? Jag tänkte ta hem en sån för att den skulle avhjälpa såna problem lite mer. Men den kanske är mer för bortfall än avstånd. 3 km låter ju inte så långt.
    http://team-blacksheep.com/products/...iamond_antenna

    Men skulle jag flyga långt skulle jag iofs inte välja Crossfire, utan något 433MHz-system (som jag tänkt skaffa för FPV). Jag tycker iofs att de olika systemen skulle klara av att ha olika frekvenser på 433-bandet (tänker på SIK-radion och LRS), kanske flera LRS är FHSS. Osäker på SIK-radion, man kan välja olika NetID, men osäker på om det gäller olika frekvenser.
    868 är helt klart mer lämpat för LOS-flygning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •