Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Varfr blir det shr?

FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlgg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

Standard Varfr blir det shr?

Hej!

Titta p videon nedan s frstr ni vad problemet r. Jag har gasen p ganska hg niv men hller den helt still och d blir det sdr. Vid 0:13 r det dock jag som drar av lite fr att sedan gasa p igen p direkten, men annars gr jag ingenting. Det kom helt pltsligt efter att jag hade bytt propeller d jag hade snder den frra vid en ndlandning. Batteriet kan inte vara urladdat d jag hade laddat det fullt och sen endast flugit ngon enstaka minut. S vad kan det vara fr fel? Ngot med elektroniken?

/Felix

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    452
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

Standard

Om du bytte till en strre prop kan det vara s att belastningen r fr hg. D kan reglaget (ESC) dra ner motorn fr att inte volttalet skall droppa fr mycket p acken.

Vad r det exakt fr prylar du har?
    Kr flygplan, med eldrift eller p hang.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ladda acken och kolla sen - det kan bli pulserande motor nr reglaget anser att batteriet brjar ta slut (spnningen sjunkit till fr lg niv)...
    Roger

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    452
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb

Standard

Om propellern r samma som innan din ndlandning kan det kanske vara s att du bjt motoraxeln eller monterat medbringaren fel eller ngot liknande s att motorn gr trgare n tidigare.

ESC mter nmligen spnningen p acken och nr den faller drar den ned motorn, varp spnningen stiger, varvet gr upp igen osv. och s hller det p.

Prova utan propeller en gng.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Kristoffer - fast riktigt s fungerar det inte normalt. Har acken fallit s lgt i spnning s att motorn stngs av s r normalfallet att man mste dra ner trottelspaken och sen ka p utslaget frsiktigt - d brukar man kunna locka igng motorn p lgre varv om man har det behovet. Sen finns det som jag redan nmnt reglage som varnar att man r p vg mot lg ackspnning (innan reglaget bryter allts) genom att pulsera motorn.
    Roger

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    452
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb

Standard

Just det det finns alltid ngon form av "dwell" .... jag kommer inte ihg det svenska ordet, det r inte ddband heller men iaf att man har en grns upp och en annan ned fr att undvika oscillation. Jag brukar ju sjlv emellant anvnda mig av de dr sista sklvande milliamperetimmarna genom att dutta lite med gas-spaken fr att f hem planet nr det r dags att landa.

Jag tnkte mig att det kunde vara ett osedvanligt "korkat" reglage. Eller har acken ftt sig en smll? Kan det finnas ngon kontrollkrets i sjlva acken som stller till det?

r det ens mjligt att sjlva lasten frn motorn blir ett problem fr reglaget och att man fr oscillation d det blir varmt eller nt?

Men vi kanske fr vnta p originalpostaren innan vi vet nt mer.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tja - han borde ladda acken och testa sen - gissningar att det borde vara tillrcklig kapacitet kvar r tyvrr inte tillrckligt utan man mste veta. Och brjar den bli p upphllningen s kan det mycket vl vara enligt min teori - allts att reglaget "pulsar" innan det slr av helt. Och inte minst om han t ex satt p en strre propp s att strmfrbrukningen kat. Sen blir man lite frvnad ver de uteblivna reaktionerna frn TS.
    Roger

FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlgg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

Standard

Den nya propellern r inte strre, utan tvrtom, liten mindre som ni kan sen nedan. Propellernavet p den svarta propellern r lite tjockare n p den gra har jag fr mig s det var en bricka som satt p tidigare som inte fick plats, men det borde vl inte gra ngon strre skillnad.

Vet inte exakt vad fr elektronik det r som sitter i krran. Det r inte jag som har byggt modellen men det r lite ldre grejer tror jag. Skert nrmare 10 r men de har alltid fungerat vl och anvnts sparsamt, dock inte fr sparsamt. Fartreglaget ser ut att vara en AboveAll p 45 Amp BEC (Vad det nu n r). Mer n s str det inte. Motorn vet jag inte. Acken r en 3 cells LiPo p 3300MAh.

Jag r sker p att batteriet var fulladdat nr jag brjade flyga s det borde inte ha varit fr lite strm i det, men det ni sger lter ju som om det var fr lite strm s det kan faktiskt ha varit s att jag glmde ladda batteriet. Det mste nog vara s fr orsaken till den tidigare ndlandningen dr propellern strk med r att servorna inte reagerade riktigt s som jag ville och det gick ganska hackigt i luften. Men om jag minns det rtt s var det inga problem med servona sen med den nya propellern utan det gick finfint. Kunde flyga bra i ngra minuter, sen uppstod problemet med den pulserande motorn. Det var ett tag sedan jag gjorde denna flygning s jag kan mycket vl ha glmt en del detaljer. Jag ska gra s att jag laddar acken och provar, bde med och utan propeller. Har flera andra propellrar som jag skulle kunna prova med ocks. Den svarta var den enda jag hade med ut till flygfltet s d fick det bli den just d.

Tack s mycket fr er hjlp!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •