Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

mne: r C-rating p alla accar att lita p?

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard r C-rating p alla accar att lita p?

Hej! Jag var ner till lokala hobbyaffren som stnger rc-verksamheten och rear ut allt rc-relaterat bla accar, min setup mr bra med en 2S1300MaH20C och kpte tv sdana (70kr styck) och mrket verkar vara av orientaliskt ursprung...

Flg frsta nya accen idag och efter landning min standard 20C 1300mah.
    Det kndes verkligen som kina-accen levererade 15C maximalt! mah stmmer nog fr jag landade efter 14 min fr skerhets skull (stressar inte lipo:s helst) och stoppade in min standardacc och krran fick mrkbart mer kraft!!?

Hrsgen sger mig att jag behver ladda upp de nya accarna ett par ggr fr att f maximal effekt av dom men det gller vl inte hur mycket de kan leverera/ladda ur vid ett givet gonblick (C-rating som jag frstr den ) ?
    Dvs accen kan inte vakna till liv och efter ett par laddningar leverera de utlovade 20C? Jag br kanske kpa fler accar av samma mrke men kra hgre C-rating p flit om de r klena?

Behver multimeter....hjlp?

Standard

Det varierar stort dessvrre. Man kan nstan bara lita p vrdena om det r knda mrken, ven d skiljer det s bst r att skaffa ngot vl beprvat som anvnds av mnga med liknande setup.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Glm denna frga! Var ut igen nu och flg accarna och NU levererar de vad jag frvntade mig! Frsta laddningen var allts inte nog!
    D lrde man sig nnting!

Kan vara viktigt om man ligger nra en grns (esc) nr man kper ny acc att full kraft inte uppns vid frsta laddningen!

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlgg
    Det varierar stort dessvrre. Man kan nstan bara lita p vrdena om det r knda mrken, ven d skiljer det s bst r att skaffa ngot vl beprvat som anvnds av mnga med liknande setup.
    Ok tack nu funkade de bra (hittills 2 flygningar per acc) och jag tnker nog ner och kpa nn mer, 70%rea r svrslaget!

(Mste tyvrr vara sjlviskt och lite tyst om stllet tills jag kpt det jag behver se har lite ledpaket och saker jag vill ha riktigt billigt muahahaha; )

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Kp hyperion s behver du inte fundera ver c-rate mer...
    De r ngot dyrare i inkp men levererar vad som utlovas..
    I lnga loppet lnar det sig att kpa kvalit.
    Ett tips r att kolla in lindinger... De ligger bra till i pris p Hyperion lipos.

//Pierre

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Utnyttja inte mer n halva C-rate och lmna inte ett LiPo fulladdat mer n en vecka!

P de flesta LiPo-laddare finns ett Storage-lge som laddar ur till 3,8 V/cell.
    Det r spnnande att kpa LiPo fr, som Copterdude skriver, kvalitn varierar.
    Ett annat bra fabrikat r GensAce som sljs av MBS Models.

Lars

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Bara som lite kuriosa... Jag har 2 st Kokam 3S740 som just nu r inne p sin 10:e ssong. Har aldrig storage-laddat dessa och den ena har inte ens balanseringskontakt (var fr sl fr att stta p bgge - och den modifieringen gjordes efter ca: 5 r). Fungerar utmrkt fortfarande och anvnds sommartid numera i 3 olika krror.
    Sen skulle jag ocks storage-ladda - i alla fall strre/dyrare batterier. Men vanliga ackar typ 3S2200 har jag aldrig haft ork att skta p det viset och r ackarna av bra kvalitet, typ GensAce, s brukar det nd fungera bra.
    Roger

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    294
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

Standard

Jag har aldrig mrkt att det r problem med fulladdat vid lagring, dremot att kra p mer n 50% av c r ingen hjdare nr det gller HK zippy compact

haskells avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    206
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Hobbyland i Uppsala?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlgg
    Jag har aldrig mrkt att det r problem med fulladdat vid lagring, dremot att kra p mer n 50% av c r ingen hjdare nr det gller HK zippy compact
    Zippy Compact r nog den smsta ack jag kpt p mnga r - i alla fall i den storlek jag kpte. Dr kan vi tala om en ack som inte tlde att frvaras verhuvudtaget.
    Roger

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlgg
    kra hgre C-rating p flit om de r klena? ?
    C r ingenting som finns. C r ngot phittat som inte har ngon terkoppling mot verkligheten. Att bedmma en acke efter C-rating r som att avgra fotbollsmatcher genom att se vilket lag som har snyggast matchklder.

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Zippy Compact r nog den smsta ack jag kpt p mnga r - i alla fall i den storlek jag kpte. Dr kan vi tala om en ack som inte tlde att frvaras verhuvudtaget.
    Roger
    Lustigt, de r bland mina favoriter. Ltta och levererar bra. Utklassar nanotech p kvalitetsfronten. Bestyckade min 3.2m maskon med 4st 7S 5800mAh :-)
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    C r ingenting som finns. C r ngot phittat som inte har ngon terkoppling mot verkligheten. Att bedmma en acke efter C-rating r som att avgra fotbollsmatcher genom att se vilket lag som har snyggast matchklder.
    Jod det finns visst C str fr coloumb, ett mtt p laddningsverfring. Dremot finns inget standardiserat stt att mta C rating. man kan anvnda tumregel och f ut det frn Ri genom formeln roten ur(6*capacitet/genomsnittlig ri)
    fredrik

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Henke - mina var 3S1800 och dessa skulle jag inte ens rekommendera till min vrsta fiende..
    Roger

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Ok phittad eller inte s gr det en enorm skillnad fr mina plan om accen r 15C eller 20C nu sg jag att accarna inte r frn Kina! De heter enrichspower om nn knner igen det?

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Ok phittad eller inte s gr det en enorm skillnad fr mina plan om accen r 15C eller 20C
    Nej, fel. Det gr en enorm skillnad vad din ack har fr inre resistans. C-vrdet r bara en reklamsiffra som str p acken, det testas inte efter ngon standard, det r inget riktigt vrde, det r bara phittat fr att slja batterier.

Det r viktigt att frst skillnaden. C-vrde r endast i reklamsyfte har inga underbyggda testregler - inre resistansen mts med mtinstrument och gr inte att fuska med.

Ett exempel, denna str det 90C p. Det innebr att man skall kunna dra 675Ampere ur den. Behver vl knappast argumentera fr orimligheten i det. Reklamlgner helt enkelt.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Ok d har jag vl haft turen p min sida antar jag?

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Ok d har jag vl haft turen p min sida antar jag?
    Du skriver att du landade efter 14minuter, r acken tom d s har du dragit 60/14=4.28C i snitt. (p det hllet kan man rkna med full skerhet) Vet inte vad jag skall kalla det, men det r hyfsat bra dimensionerat i vart fall. De som tmmer sina acker p 3minuter (och anvnder alla 20C i snitt) gr livet betydligt tuffare fr batterierna. Du hade allts klarat dig med ackar det str 5C p, om de nu gav riktiga "5C".

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Du skriver att du landade efter 14minuter, r acken tom d s har du dragit 60/14=4.28C i snitt. (p det hllet kan man rkna med full skerhet) Vet inte vad jag skall kalla det, men det r hyfsat bra dimensionerat i vart fall. De som tmmer sina acker p 3minuter (och anvnder alla 20C i snitt) gr livet betydligt tuffare fr batterierna. Du hade allts klarat dig med ackar det str 5C p, om de nu gav riktiga "5C".
    Hej och tack!
    Nja, i vanliga fall skulle du haft rtt dock s flyger jag elseglare s jag anvnder alla 20C dock med pauser s medelvrdet blir lgt och tack fr formeln !!.

(Nr jag inte busar s anvnds motorn bara fr att dra upp mig hgt eller komma ur en taskig manver)

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Och jag anvnder aldrig accar lngre n 20-25%, har ftt ganska bra knsla fr det nu och accarna fr leva lnge

Jag som r lite ny hr, hur illa pverkar vintern li-po accar? Och resten av planen r det nt speciellt att tnka p nr man flyger foam p vintern?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Alla ackar som du inte flyger med i innerfickan. Mnga plan gr att tcka fr luftinslppet, fr andra plan med ppen batterilsning anvnder jag bubbelplast. Batteriet mr bra att lagras kallt, men ska helst vara +20 nr de ska anvndas. C-ratingen (den riktiga allts) gr ner s det r bra om man har ordentliga marginaler. Jag anvnder t.ex. 20C max i min Acromaster och har batterier som i verkligheten har 26-35C (och r mrka 35C-60C).
    fredrik

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •