Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

mne: r C-rating p alla accar att lita p?

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard

OK det var inte s mycket att tnka p, hur r det med epo/epp - blir den "styvare" i kylan och bryts lttare?

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlgg
    OK det var inte s mycket att tnka p, hur r det med epo/epp - blir den "styvare" i kylan och bryts lttare?
    Skummet pverkas marginellt vill jag pst. (Som fd. vrmepumpskonstruktr har jag jobbat mycket med EPP, bde att ta fram verktyg fr formning av nya detaljer och hur det fungerar i alla temperaturer och fuktigheter)

Dr emot andra plaster pverkas mycket. Roderhorn, servo-ok, servohus, sttstnger i plast, huvls, vingls osv... Vissa plaster blir extremt sprda vid kyla.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Vissa plaster blir extremt sprda vid kyla.
    speciellt har tyvrr utmrkta Multiplex valt svaga plaster hr. Jag har bytt landstll, motorfste, roderhorn efterhand som de veknat/spruckt i kylan. Bttre plast r glasfiberlaminat som till krestkort, fungerar bra till roderhorn. Motorfste bytt mot metall, landstllsfste bytt mot tr, roderhorn bytt till krestkortslaminat p min inte s snygga men 9 r gamla acromaster.
    fredrik

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    speciellt har tyvrr utmrkta Multiplex valt svaga plaster hr. Jag har bytt landstll, motorfste, roderhorn efterhand som de veknat/spruckt i kylan. Bttre plast r glasfiberlaminat som till krestkort, fungerar bra till roderhorn. Motorfste bytt mot metall, landstllsfste bytt mot tr, roderhorn bytt till krestkortslaminat p min inte s snygga men 9 r gamla acromaster.
    Ok tack! S servoarmar och kontrollytornas horn och egentligen allt plastlikt br jag allts kolla efter och infr varje acc fr att vara p den skra sidan!
    Och om mjligt hitta glasfiberditon och erstta med?

Vilken temperatur r den lgsta ni flyger i?
    Om det blir minus 25 !s lr vl inte elektroniken fungera srskilt vl? bilen startar ju knappt vid dessa temperaturer!

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

+10grader kanske haha
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    +10grader kanske haha
    Haha nu var frgan vad elektroniken klarade - inte dina kalla fingrar; )

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Med en radiopse frn hk och/eller fiskevantar gr det utmrkt ner till ca -15C.
    fredrik

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Det fungerar bra ven vid kallare vder, tnk p att det kan bli isbildning om du tar ut grejorna frn vrmen, s hitta ett stlle dr de kan acklimatisera sig i lugn och ro en lite stund.

Jag bruka ppna bagageluckan en stund innan jag br ut prylarna.
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Ah ok! Nu r jag vlsignad med bra flygstllen dit jag cyklar m plan i hand och det blir bra tid tror jag fr grejerna att vnja sig!

Ja jag har sett sdana "vskor" - det blir att infrskaffa, jag tnker flyga ret runt, p vintern kan jag tnka mig att det blir vackert med lite LEDs i gryningen... skickar upp videor p det nr/om det blir sn.

Landning p skare kan jag tnka mig sliter ordentligt, tror ni tejpen jag anvnder nu p undersidan (medeltjock bruntejp) rcker eller br man stta extra "isolering" mot sn-buklandningar?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Jag har lite PU p undersidan av ngra handkastade smplan fr snlandning, brun packtejp borde fungera men du mrker rtt snart om det inte fungerar, och till och med clasolsson har tjock tesa- eller 3M-tejp. Av med landstllet brukar rcka fr buklandning. Tjock tejp p plan kring 1 kg, tunn tejp eller PU p lttare plan.

http://www.clasohlson.com/se/Packtejp-Tesa-Eco/31-5003
    fredrik

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Jag har lite PU p undersidan av ngra handkastade smplan fr snlandning, brun packtejp borde fungera men du mrker rtt snart om det inte fungerar, och till och med clasolsson har tjock tesa- eller 3M-tejp. Av med landstllet brukar rcka fr buklandning. Tjock tejp p plan kring 1 kg, tunn tejp eller PU p lttare plan.

http://www.clasohlson.com/se/Packtejp-Tesa-Eco/31-5003
    Ok d lr det jag har rcker dessutom nr jag flare:ar s 90% av landningar tar baken i strax fre buken och dr har jag kolfiberstav halvt inbddad i limfogen frn buken hela vgen till stjrten och det tillsammans med tejpen lr rcka d.

Nr jag fr min nya sndare och kan mixa flaperions (!namn?) Och/eller "crow" kanske jag inte behver 3mil fr att sakta ned heller...fms easytrainer 1280 med originalsndare svvar ver marken forever och det tog lng tid att lra mig att landa vid ftterna - verskjutning var att rkna med

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Om det blir minus 25 !s lr vl inte elektroniken fungera srskilt vl? bilen startar ju knappt vid dessa temperaturer!
    Hej,
    Jag har vid ngra tillfllen flugit p sjisar vid ca 20 minusgrader (i vindstilla) med eldriva plan. Bde laddning och flygning har gtt bra. Har haft LiPo accarna innanfr jackan nr de inte laddas s de blir lite varma innan flygning.
    Flygplan flyger vldigt bra nr det r kallt d luften blir ttare och vingen br lite bttre. Det som kan vara problem r att fingrarna blir kalla och metallspakar kan bli kallt att ha fingrarna p ven om man kanske bara flyger 5-6-7 minuter. Det borde g att lsa genom att tr p nn form av gummimaterial som isolerar s man inte fr direktkontakt med metallen i spakarna. Jag anvnder ibland en Raydiowarm sndarlda med tv HotRox handvrmare i som vrmeklla och det funkar bra. Dock gillar jag bst att ha sndaren hngande i halsrem utan sn lda.
    Det som kan vara jobbigt med flygning p vintern tycker jag r om det blser fr d r det ltt att kyla ner sig. Man kan frsts frska plsa p sig och rra p sig men det r svrt att f det behagligt att st och flyga i blst om det r minusgrader ute.

Man fr ven se upp lite med servon som har plastdrev, jag har vid ngot tillflle ftt havererat drev i servo som hade plastdrev nr det varit rejlt kallt ute. Det var till sidorodret och till sidorodret var styrbart sporrhjul kopplat s sidoroderservot blev av den anledningen belastat lite extra vid start/landning och plastdreven tlde inte den belastningen nr det blev kallt. Plasten i servon kan bli sprd nr det r kallt. Har man plan med roderhorn monterade nert t ex till skev- och hjdroder och man handkastar modell utan landstll kan det vid landning hugga tag i roderhornen och i vrsta fall rycka snder servodrev eller utgende axel p servot. Det r i alla fall bra att ha snt i tanke om man flyger p vintern.

Ngra bilder frn vinterflygning med mina Sebart konstflygningsplan (frn vnster: Angel S 30E, Wind S 50E, MythoS 125E och MythoS Pro).

/Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Vinterflygning_10-12-28_03.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	116,9 KB 
Id:	55085   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Vinterflygning_10-12-28_05.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	76,6 KB 
Id:	55086   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Sebart_Wind_S50E.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	139,9 KB 
Id:	55087   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Sebart_Wind_S_50E.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	108,7 KB 
Id:	55088   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	004_Mythos125E_15-01-03.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	91,5 KB 
Id:	55089  

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	003_MythoS_Pro_2014-01-04.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	118,2 KB 
Id:	55090  
    Senast redigerat av bem den 2015-10-18 klockan 11:30.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlgg
    Hej,
    Jag har vid ngra tillfllen flugit p sjisar vid ca 20 minusgrader (i vindstilla) med eldriva plan. Bde laddning och flygning har gtt bra. Har haft LiPo accarna innanfr jackan nr de inte laddad s de blir lite varma innan flygning.
    Flygplan flyger vldigt bra nr det r kallt d luften blir ttare och vingen br lite bttre. Det som kan vara problem r att fingrarna blir kalla och metallspakar kan bli kallt att ha fingrarna p ven om man kanske bara flyger 5-6-7 minuter. Det borde g att lsa genom att tr p nn form av gummimaterial som isolerar s man inte fr direktkontakt med metallen i spakarna. Jag anvnder ibland en Raydiowarm sndarlda med tv HotRox handvrmare i som vrmeklla och det funkar bra. Dock gillar jag bst att ha sndaren hngande i halsrem utan sn lda.
    Det som kan vara jobbigt med flygning p vintern tycker jag r om det blser fr d r det ltt att kyla ner sig. Man kan frsts frska plsa p sig och rra p sig men det r svrt att f det behagligt att st och flyga i blst om det r minusgrader ute.

Man fr ven se upp lite med servon som har plastdrev, jag har vid ngot tillflle ftt havererat drev i servo som hade plastdrev nr det varit rejlt kallt ute. Det var till sidorodret och till sidorodret var styrbart sporrhjul kopplat s sidoroderservot blev av den anledningen belastat lite extra vid start/landning och plastdreven tlde inte den belastningen nr det blev kallt. Plasten i servon kan bli sprd nr det r kallt. Har man plan med roderhorn monterade nert t ex till skev- och hjdroder och man handkastar modell utan landstll kan det vid landning hugga tag i roderhornen och i vrsta fall rycka snder servodrev eller utgende axel p servot. Det r i alla fall bra att ha snt i tanke om man flyger p vintern.

Ngra bilder frn vinterflygning med mina Sebart konstflygningsplan (frn vnster: Angel S 30E, Wind S 50E, MythoS 125E och MythoS Pro).

/Bo
    Vilka vackra krror du har!

Ja just det man str ju nd hyfsat still s gsjacka p antar jag.
    Jag har faktiskt hjdrodrets kontrollhorn p undersidan det dock lite skyddat av foambitar som sitter framfr ifall nr jag landar att nt sliter tag i push-rods eller kontrollhornen.

S luften br bttre p vintern ? Det var som tusan jag trodde det var precis tvrtom! Nu vill jag nstan att vintern skall komma....nstan

Tack Mvh Gustaf
    .

Standard

Glm inte kpa sndarhandske om du inte har en, dom brukar ta slut lagom till vintern nr alla ska ha dem.
    Synd att man inte kan f snn och isen utan kylan hehe. Ser s vackert ut men blir snabbt kallt att st still om det inte rkar vara en sn dr sllsynt fin solig vinterdag. Senaste vintrarna har varit trkigt gra nstan jmt iaf hos mig.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlgg
    Glm inte kpa sndarhandske om du inte har en, dom brukar ta slut lagom till vintern nr alla ska ha dem.
    Synd att man inte kan f snn och isen utan kylan hehe. Ser s vackert ut men blir snabbt kallt att st still om det inte rkar vara en sn dr sllsynt fin solig vinterdag. Senaste vintrarna har varit trkigt gra nstan jmt iaf hos mig.

Hej tack jag tror jag klarar mig med fingervantar knns lite overkill med vskan dr r den fodrad ocks? r de dyra?

Grtt ja, jag mlade min easytrainer i kromsilver, tnkte inte alls ver hur dligt den syns mot gr bakgrund

Dock r det mycket snyggt. ..

Standard

Finns massor av olika varianter, vissa har vrmare inuti ocks. Hobbykings gr p 150:- plus frakt typ.
    Om du menar helverdragna fingervantar s r det svrt att flyga med d man inte knner styrspakarna bra men om du hittar ett par tunna kanske det gr fint. Har bara provat ett par vanliga. Beror vl dock p hur precisa manvrar man behver gra, ska du bara cruisa runt med flygplanet kan det nog g med fingervantar.

Hej tack jag tror jag klarar mig med fingervantar knns lite overkill med vskan dr r den fodrad ocks? r de dyra?

Grtt ja, jag mlade min easytrainer i kromsilver, tnkte inte alls ver hur dligt den syns mot gr bakgrund

Dock r det mycket snyggt. ..

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Sndarpse r vida verlgsen handskar. I psen blir det dessutom frhllandevis vindstilla s kyleffekten blir mindre - ven om man inte har handvrmare i psen. Turnigy's fungerar bra och jag personligen fredrar psar utan muddar fr det r mycket enklare att stoppa in och ta ut hnderna. Fr t o m plats med min sndare monterad i Multiplex sndarpulpet (av EPO) i Turnigy-psen..
    Roger

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Slnger in ngra bilder p min sndarpse eller vad man nu vill kalla sna hr skydd.
    Det r en Raydiowarm sndarpse, den som r lite strre med stela sidor, som en liten lda kan man sga.
    Den tillverkas inte lngre tyvrr, men kanske gr att hitta som begagnad eller nn hobbybutik har kvar i lager.
    Jag har tv vrmekllor i den, som sitter fast med kardborre s de inte ker runt i sndarpsen. De heter HotRox http://www.thehotrox.co.uk och r p-avstngbara samt man kan ha tv lgen, normal och extra varm varav den senare ger lite kortare driftstid frsts. De r uppladdningsbara via USB port.
    Jag frdrar att ha sndaren (jag har Futaba 14MZ) p traditionellt vis hngande i sndarens halsremsfste med halsrem och sen hller jag spakarna med tumme-pekfinger. Men nr jag har Raydiowarm sndarpsen s fr jag flyga med lite annat grepp p spakarna fr det gr inte att hlla sndaren p samma stt inne i sndarpsen.
    Man fr anpassa sig helt enkelt.
    Lite bilder nedan p Raydiowarm Mk IV (som den senaste versionen hette) och HotRox vrmarna. Jag anvnder en Futaba (Robbe) halsrem till min Raydiowarm men det fljer med dels en sele dels en vanlig halsrem.
    Jag hade frst en tidigare version av Raydiowarm men kpte senare version MK IV som har den frdelen att infstningspunkterna fr halsremmen r p locket och drar drmed upp "taket" s att spakarna och fingrarna inte tar i takets undersida. Den tidigare versionen hade inte den finessen att hlla uppe taket nr den hngde i halsremmen.

ven ngra bilder nedan p lite vinterflygning fr ngra r sedan, just den dagen var det nert minus 20 grader kommer jag ihg. Jag hade skottat upp en "startbana" p isen dagen innan och p frsta bilden r jag p vg ner frn parkeringen till sjn med modell, sndarpse och ryggsck med 20 kg 12 volt blybatteri och laddare m.m. Kan ven nmna att jag numera anvnder 12 volt AGM blybatteri (de gula frn Biltema) och de fungerar bra i kyla att ha som strmklla fr laddaren. AGM batterier r dyrare men man slipper ocks risken fr spill av batterisyra (har frstrt mnga byxor och ven en ryggsck p det sttet tidigare).

Som de flesta kanske vet s r det inte speciellt kallt ven om det r nert 20 minus ute, bara det r vindstilla. Rr man p sig kan man faktiskt vara utan vantar en bra stund innan det knns kallt om fingarna. Nr jag flyger nr det r s pass kallt ute s rr jag p mig vldigt mycket mellan flygningarna - springer en svng, hoppar och flaxar med armarna, d r det inga problem att hlla kroppen varm. Klder i flera skickt frsts och grna liggunderlag eller liknande att st p nr man flyger s man inte kyls av underifrn om ftterna nr man str och flyger, ven om man har bra vinterkngor. Det finns inte mycket som slr en vindstilla vinterdag med solsken och flygning p isen. Rekommenderas om man inte provat p detta. Tycker eldrivna plan r enklast p vintern fr egen del.

/Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	01_Vinterflygning_10-12-28.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	138,3 KB 
Id:	55129   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	02_Vinterflygning_10-12-28.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	172,3 KB 
Id:	55130   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	05_Vinterflygning_10-12-28.jpg 
Storlek:	108,2 KB 
Id:	55133   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	03_Vinterflygning_10-12-28.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	38,1 KB 
Id:	55131   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	04_Vinterflygning_10-12-28.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	63,7 KB 
Id:	55132  

Namn:	01_Raydiowarm.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	164,1 KB 
Id:	55117   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	02_Raydiowarm.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	170,0 KB 
Id:	55118   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	03_Raydiowarm.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	242,4 KB 
Id:	55119   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	04_Raydiowarm.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	214,1 KB 
Id:	55120   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	05_Raydiowarm.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	141,2 KB 
Id:	55121  

Namn:	06_Radyiowarm_MkIV.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	87,8 KB 
Id:	55122   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	07_Raydiowarm.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	200,4 KB 
Id:	55123   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	08_Raydiowarm.jpg 
Storlek:	121,3 KB 
Id:	55124   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	09_Raydiowarm.jpg 
Storlek:	174,7 KB 
Id:	55125   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	10_Raydiowarm_MkIV.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	96,7 KB 
Id:	55126  

Namn:	11_Radiowarm_MkIV.jpg 
Storlek:	116,3 KB 
Id:	55127   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	12_Radiowarm_MkIV.jpg 
Storlek:	103,4 KB 
Id:	55128  
    Senast redigerat av bem den 2015-10-18 klockan 13:17.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •