Reklam

Resultat 1 till 15 av 15

mne: fsta gngad stng till kolfiberr

Standard fsta gngad stng till kolfiberr

Jag har tnkt att anvnda ett kolfiberrr som sttstng mellan servo och hjdroder. Men hur fster man bst en gngad stng till ett kolfiberrr? (gngstngen tnkte jag skruva fast linken i) Hade det varit en rundstav av tr hade jag borrar ett hl i staven och gjort en vinkel p gngstngen och trtt den igenom och sedan lindad med trd. Men hur blir det att borra i en kolfiberstng? Splittras den d?

/Mats

Standard

Ondig frga. Jag testade att borra i en verbliven stump och det gick ju hur bra som helst.

/Mats

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    121
    Klubb
    Bondens ker

Standard

En klassiker r att efter du stoppat in den gngade stngen och limmat den, linda utanp skarven med sytrd och drnka detta i ca-lim.

Standard

Jo exakt s brukar jag gra nr jag anvnt rundstav av tr och nu blev det likadant med kolfiberstaven. Jag anvnde dock epoxy istllet fr ca.

Binder man fiskeflugor har man fina verktyg att linda trd med

/Mats

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hkan Visa inlgg
    En klassiker r att efter du stoppat in den gngade stngen och limmat den, linda utanp skarven med sytrd och drnka detta i ca-lim.
    Gr bra med krympslang ocks
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    658
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Brukar anvnda sdanahra:

http://www.skanehobby.se/911-lodhyls...-10st-kav.html

Blir snyggt och starkt.

// Mats W
    Flygsmurfen

Standard

Gller att hitta en som passar rret d svitt man inte kper delarna samtidigt. Jag hade ett verblivet rr liggande. Men hller med om att det skulle se snyggt ut. Samtidigt skulle jag nog vara lite nojig fr att limmet skulle slppa ven om det inte r troligt.

Stter du hylsan inne i rret eller utanp. Jag har ett lite grvre rr s jag tvivlar p att det gr att hitta en med rtt diameter. Modellen r lite drygt 2 m i spw.

/Mats

Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    310
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslvs mfk

Standard

Hej

Jag brukar gnga kolfiberrret invndigt och sen limma dit en bit gngstng med epoxy eftersom man inte hinner skruva in den om man limmar med CA lim. Fr att sen kolfiberrret inte skall kunna spricka s limmar jag en bit passande mssingsrr utanp.

Man kan ven gra tvrtom s mssingsrrbiten sitter p utsidan nr man gngar rret - det minskar risken fr att kolfiberrret spricker p lngden. Gngtappen i skruvdragare brukar vara bra.

Om man inte vill gnga rret s kan man limma in en passande sltnde men drefter borra tv 1,5 mm hl genom kolfiberrret och genom sltnden och sl in tv rrstift 1,5 mm ( i vinkel mot varandra s de inte ger sprickanvisning t samma hll ) som kapas flush med utsidan p rret. Drefter limma p ett mssingsrrbit som ovan nmnts.

Peder Fyhr
    flyger i
    Eslvs mfk

mogges avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Inlgg
    366
    Jobb
    Statsanstlld
    Klubb
    Vxj-rc

Standard

Vad gller allt som har med styrning att glla, oavsett om det gller sttstnger eller annat viktigt fr flygningen, anvnder jag aldrig Ca. Anledningen r att Ca har en tendens att ldras utan vrdighet. Det blir sprtt och kristalliserar sig under tid. Visst det beror ju naturligtvis p hur lnge den frvntade levnadstiden p farkosten r. Har Ca limmade flygplan som hrstammar frn mitten -70 tal och framt som ska upp till nsta ssong och dom ska inte upp i luften innan det r tgrdat. Samtidigt verkar det som om dom vibrationer som uppstr i frmst 2-taktsmatade motorer levererar, frstr hllfastheten. OBS egna reflektioner o erfarenheter.

LennartAs avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlgg
    19
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

Standard

Har ngon testat med aluminiumrr istllet fr kolfiberrr?
    Har c:a 65-70 cm mellan servo och hjd / sida dr jag vill ha ett stabilt linkage.
    Tips och rd vlkomnas.
    Lennart
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Eftersom jag ven sysslar med bgskytte s anvnder jag aluminiumpilar till sttstnger. Dom finns i lngder upp till 32 tum, ca 80 cm. Hittar du en bgskytteklubb i nrheten s kan du nog f ngra avlagda skaft. Otroligt ltta men mycket starka och finns i flera storlekar. Jag limmar gngpinnen med smltlim och det fungerar utmrkt men glm inte att gra en bock p pinnen innan den limmas in i rret. Att borra ett litet hl och vinkla ut pinnen gr ocks bra. Kolfiberrr hatar jag dremot d de har en bengenhet att spricka p lngden om man frsker att bearbeta dem.

Kay krut

Standard

Har limmat gngstng direkt i kolfiberrret med epoxy, hller n s lnge. Tycker man att det gr fr ltt i hlet kan man krka spetsen man sticker in en liten aning.

Standard

Kolfiberrr finns det tv olika av... de med fibrerna lngs med som r den "enkla" varianten som inte hller om man tex borrar i dem, sen finns ju de som r fltade, som tex armarna p Tarot-multicoptrar och dylika, men jag vet inte hur smala det finns.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

LennartAs avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlgg
    19
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

Standard

Har kpt Alu rr 5 mm ytter-3 mm innerdiameter p Bauhaus dr jag fr in 3 mm pianotrd som r gngad i ena ndan.
    Men d anvnder du en strre dimension? Har ven 6 mm ytter 4 mm inner diameter, r i 1 meters lngder eller 2 meters.
    Har tnkt att frska borra rakt igenom med en spik igenom och ven limma med epoxy, men misstnker att pianotrden r fr hrd att borra igenom.

Lennart
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Men Bauhaus har vl inte alurr av den kvaliten som behvs till sttstnger (pilar)?

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •